• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

ממצא מפתיע במחקר קנדי: חומרי ניקוי ביתיים תורמים לעודף משקל בילדים

החוקרים מאוניברסיטת אלברטה מצאו כי חומרי הניקוי והחיטוי הביתיים משפיעים כנראה על מיקרוביום מערכת העיכול של תינוקות ופעוטות ובכך תורמים להופעת משקל יתר

להרחיק את חומרי הניקוי מהישג היד של הילדים
חומרי ניקוי ביתיים. החשיפות לכימיקלים בשבוע שלפני הפסח נגרמות מחומרי ניקוי והדברה ביתיים

מחקר שנעשה בקנדה סיפק ממצאים מפתיעים המעלים את האפשרות כי חומרי ניקוי ביתיים נפוצים תורמים לתופעה הגדלה והולכת של ילדים עם עודף משקל ואף עם השמנת יתר, כאשר קיים גם סיכון שהתופעות בעלות המשמעות הבריאותית יבואו לידי ביטוי מובהק בהמשך החיים.

החוקרים מאוניברסיטת אלברטה מצאו כי חומרי הניקוי והחיטוי הביתיים משפיעים כנראה על מיקרוביום מערכת העיכול של הפעוט, ובכך תרומתם להופעת משקל יתר. במחקר נבחנה חשיפת הילדים לשלוש קבוצות של חומרים: חומרי חיטוי (למשל אקונומיקה ואמוניום), דטרגנטים (סבונים סינתטיים להמסת שומנים ולניקוי) ומוצרים המכונים eco-products, כלומר ידידותיים לסביבה.

דו"ח המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת של ההתאחדות הרפואית הקנדית (CMAJ). החוקרים דיווחו כי עקבו אחרי 727 ילדים בקנדה בבתים שבהם נעשה שימוש בתכיפות גבוהה בחומרי חיטוי, בכלל זה מגבונים (baby wipes). אלה הגדילו את הסיכון להשמנת יתר בקרב ילידם קטנים. ילדים שבבתיהם נעשה שימוש בקבוצת חומרים זו לפחות פעמיים בשבוע נטו להציג רמות גבוהות של חיידק המעי Lachnospiraceae – הנקשר להופעת השמנת יתר (obesity) כבר בגיל שלושה-ארבעה חודשים וזאת בהשוואה למשפחות שאינן משתמשות בתכיפות בחומרי הניקוי הביתיים מקבוצה זאת.

בגיל שלוש שנים אצל אותם ילדים נמצאה מסת גוף (BMI) גבוהה בהשוואה לבני גילם שלא נחשפו כפעוטות לשימוש תכוף ונרחב בחומרי החיטוי הביתיים.

"לא רק שמצאנו את הקשר", הדגישה ראש צוות המחקר אניטה קוז'ירסקיז (Anita Kozyrskyj), "האנליזה הסטטיסטית החציונית  שערכנו הצביעה על כך שמיקרוביום המעי שמתעשר הודות לאותו חיידק כבר בגיל מוקדם מאוד של התינוק הוא כנראה האחראי הישיר לכך שאותם ילדים מציגים משקל עודף והשמנת יתר" .

ביותר מ-80% מבתי המגורים נעשה שימוש בחומרי חיטוי שונים לפחות פעם בשבוע. תינוקות בבתים הללו נחשפים לאירוסולים או בכמה מקרים לחומרים הכימיים שבמגבונים המכילים רכיבים אנטי-בקטריאליים או אנטי-מיקרוביאליים. לא נמצא במחקר הזה קשר בין השינויים במיקרוביום המעי של התינוק לדטרגנטים.

במחקר גם נבדק השימוש בחומרי חיטוי ידידותיים לסביבה ונמצא כי אצל ילדים שגדלו בבתים שבהם נעשה שימוש בקבוצת חומרים זו חלה ירידה בסיכון לגדול ולהיות עם עודף משקל או השמנת יתר שכן התינוקות שגדלו בבתים אלה הציגו רמות נמוכות של חיידק המעי Enterobacteriaceae.

עוד הבהירה החוקרת הראשית בעבודה זאת כי לא נמצאו ראיות לכך שמספר חיידקי המעי בילדים הקטין סיכון להשמנת יתר. לעומת זאת, הורים בבתים שבהם משתמשים בחומרי ניקוי ידידותיים לסביבה כנראה גם אוכלים מזון בריא המשפיע על המיקרוביום של התינוק ובהמשך בילדות.

עם זאת ברור כי יידרש מחקר נוסף ונרחב יותר כדי להגיע למסקנות יותר משמעותיות מאחר שאי שימוש בחומרי חיטוי בבית עלול לחשוף  תינוקות וילדים לזיהומים שונים.

נושאים קשורים:  חומרי ניקוי,  משקל יתר,  עודף משקל בילדים,  CMAJ,  חדשות,  BMI מדד מסת הגוף,  חומרי חיטוי ביתיים,  מיקרוביום,  חיידקי מעיים
תגובות