חדשות

תכנית מדדי איכות הטיפול הרפואי בבתי החולים תעבור שינוי

תכנית המדדים תלווה במחקרים שייזום משרד הבריאות לבחינת השפעת המדדים על הטיפול הרפואי, הניתוחים המיותרים, הימנעות מטיפול בחולים קשים, טיפול מהיר מדי או לא בטוח, תמרון ומניפולציה בנתונים

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות יבצע שינוי רוחבי בתכנית המדדים והסקרים הלאומית הבודקת מדי שנה את איכות הטיפול הרפואי בכל עשרות בתי החולים בארץ, כך דיווח "ישראל היום".

משרד הבריאות רואה בתכנית המדדים את פרויקט הדגל שלו לקידום הטיפול הרפואי.

על פי הדיווח, המדדים יפורסמו לבתי החולים ולציבור במתכונת חדשה. כל בתי החולים שעמדו ביעד שהציב משרד הבריאות יקבלו אותו ציון - 100 - כדי שלא תהיה תחרות ביניהם להשגת ציון גבוה יותר מהציון הרצוי. בכך, מעריכים במשרד הבריאות, יצומצמו פרוצדורות מיותרות – ניתוחים וצנתורים.

כמו כן יבוטלו מדדים שאין בהם תועלת לקידום הטיפול הרפואי או שברוב בתי החולים כבר הושגו בהם הישגים גבוהים.

ועוד חידוש: תכנית המדדים תלווה במחקרים שייזום משרד הבריאות לבחינת השפעת המדדים על הטיפול הרפואי, לעניין הניתוחים המיותרים, הימנעות מטיפול בחולים קשים, טיפול מהיר מדי או לא בטוח, תמרון ומניפולציה בנתונים.

נתוני מדדי 2017 יפרסמו כבר לפי המתוכנת החדשה, בחודש הבא. המשרד יחדל לפרסמם בכנס שנתי אליו מוזמנים בכירי מערכת הבריאות כפי שהיה נהוג בחמש השנים האחרונות.

בכיר במשרד הבריאות אמר אתמול ל"ישראל היום" כי להנהלת משרד הבריאות כבר ברור שתכנית המדדים יצרה "תחרות לא בריאה בין בתי החולים, כי חלק מהמדדים הביאו לתופעה של ניתוחים וצנתורים מיותרים וכי גם נוצרו עיוותים קשים שפגעו בבתי החולים ובמטופלים".

בדיווח נמסר עוד כי הנהלת משרד הבריאות חוקרת טענות על הטיה של חלק מהנתונים במדדים, מה שהביא לשיבוש בחלק מהמדדים וחוסר אמינות לגבי חלק מהם.

בדיווח קודם נמסר כי פרופ' אירי ליברגל, מנהל המערך האורתופדי ב"הדסה עין כרם", המשמש גם נשיא האיגוד הישראלי לאורתופדיה בהסתדרות הרפואית, כתב להנהלת משרד הבריאות כי המדד הבודק את המהירות בה מנותחים מטופלים עם שבר בעצם הירך "עלול להביא לסכנה לחולים ולתוצאות שליליות שעלולות להסתיים לצערנו גם בתמותה. אנו בתחושה", כתב לפי אותו דיווח, "כי רצונם של בתי החולים לעמוד במדדי האיכות מביא ללחץ לא סביר על הרופאים לעמוד במדד על חשבון איכות הטיפול הרפואי".

החודש הודיעה על פרישתה ד"ר ענת עקה־זוהר שעמדה בראש התכנית למדדי איכות בתי החולים, לאור הטענות שהועלו באחרונה נגד התכנית.

נושאים קשורים:  תכנית מדדי היעילות,  תכנית המדדים,  פגמים בתכנית המדדים,  מתכונת חדשה לתכנית המדדים,  בתי החולים,  חדשות,  משרד הבריאות
תגובות