סוכרת

לירגלוטיד משפרת תפקוד דיאסטולי במטופלים עם פגיעה כלייתית וסוכרת סוג 2

במחקר זה בהשתתפות כ-139 מטופלים נמצא כי לירגלוטיד משפרת רמות גלוקוז בצום, רמות גלוקוז לאחר אכילה ולחץ דם סיסטולי ודיאסטולי במטופלים עם פגיעה כלייתי וסוכרת סוג 2

כליה (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת הינה מחלה פרוגרסיבית עם סיבוכים קרדיווסקולריים. מחקר זה העריך את ההשפעה של לירגלוטיד, אנאלוג ל-GLP-1 ומעכבי DDP-4, סיטגליפטין ולינגליפטין על תפקוד לבבי באנשים עם סוכרת מסוג 2 ופגיעה כלייתית.

במחקר השתתפו 139 מטופלים אשר הופנו בשל שליטה גליקמית בלתי מספקת. המשתתפים קיבלו באופן אקראי לירגלוטיד במינון 0.9 מיליגרם ליום (49 משתתפים), סיטגליפטין במינון 50 מיליגרם ליום (49 משתתפים) או לינגליפטין במינון 5 מיליגרם ליום (45 משתתפים). בוצעה הערכה של רמות גלוקוז בדם, המוגלובין מסוכרר וקראטינין בסרום כל שלושה חודשים במשך 48 חודשים. בוצע אקו לב כל שנה עד לזמן מעקב של 48 חודשים.

החוקרים מצאו כי יחסית למצב הבסיס, רמות גלוקוז בצום, רמות גלוקוז לאחר אכילה ולחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, אך לא קצב סינון גלומרולרי פחתו בכל שלושת הקבוצות. אלבומינוריאה פחתה בין חודשים 24-48 עם לירגלוטיד אך רק בין חודשים 24-30 עם סיטגליפטין ולינגליפטין. אי ספיקה דיאסטולית, שהוגדרה לפי E/e’ או קוטר עלייה שמאל השתפרה רק בקבוצת הלירגלוטיד.

מסקנת החוקרים היא כי לירגלוטיד יעילה לשליטה גליקמית ושליטה בלחץ דם, מפחיתה אלבומינוריאה ומשפרת אי ספיקה דיאסטולית. מעכבי ה-DPP-4 שנבחנו לא שיפרו אי ספיקה דיאסטולית.

מקור: 

Hiramatsu, T. et al. (2018) European Journal of Clinical Investigation. Online

נושאים קשורים:  סוכרת,  לירגלוטיד,  אי ספיקת לב דיאסטולית,  סיטגליפטין,  לינוגליפטין,  מחקרים
תגובות