• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

בג"ץ בעמדת משרד הבריאות: "אין להפעיל מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי חולים"

שופטי הרוב קבעו: "יש להעדיף את מניעת הסיכון לחייהם ולשלומם של היולדות והיילודים על פני הפגיעה בזכות היולדות לפרטיות ולאוטונומיה על גופן"

לידת מים במרכז ללידה טבעית. אילוסטרציה

(עדכון, 21.6.18, 9:00) אמש (ד') הודיע בית החולים "הלל יפה" בחדרה כי לחדר מיון נשים ויולדות הגיעה לפני יומיים באופן עצמאי אישה שדיווחה כי ילדה את ילדה השלישי בלידת בית וכי מאז הלידה התפתחו כאבי בטן עזים ומהותיים. היולדת נבדקה והתגלה כי היא סובלת מקרעים ברחם. היא הובהלה לחדר ניתוח, שבו בוצע ניתוח חירום מציל חיים.

עתה מצבה של היולדת מוגדר יציב. האירוע, המוגדר כחריג, דווח למשרד הבריאות שפתח בחקירה. היולדת ובעלה סיפרו ששתי הלידות הקודמות שלה הסתיימו בניתוח קיסרי.

אתמול נמסר כי בג"צ דחה עתירה בנושא לידות בית וקבע (ראו בהמשך).

פרופ' מוטי חלק, מנהל מערך נשים ויולדות ומומחה לטיפול נמרץ מילדותי, ציין כי יש הוראות מדויקות של משרד הבריאות בנושא הזה. "אישה שמחליטה על לידת בית ולא להגיע לבית החולים, שהוא המקום המועדף ללידה, כדאי שתיצמד להוראות אלו. ההמלצה היא: ללדת במוסד רפואי מסודר. כיום אנחנו מאפשרים ליולדת ללדת בכל דרך שתבחר, כל עוד לא נשקפת סכנה לה או לעוברה".

קודם לכן פורסם כי בג"ץ דחה השבוע (ב') ברוב של 1-2 שתי עתירות שביקשו לאפשר את הפעלתם של מרכזי לידה טבעית מחוץ לבתי חולים. בכך אישר בית המשפט את מדיניות משרד הבריאות, לפיה יש לסגור את המרכזים הללו כיוון שהם מעניקים שירות רפואי ללא רשיון, כך דיווח "הארץ".

העתירות הוגשו באוגוסט 2017 על ידי חמש נשים שביקשו ללדת במרכז לידה טבעית, לצד עמותת נשים קוראות ללדת למען חופש בחירה בלידה ובעליהם של מרכזי הלידה הטבעית שנסגרו בהוראת משרד הבריאות. הטענה המרכזית בעתירה היתה כי מרכז לידה טבעית איננו בית חולים ולכן לא נדרש רשיון להקמתו. בנוסף נטען שההחלטה שלא לאפשר את פעילות מרכזי הלידה הטבעית מפלה לרעה נשים שלא יכולות ללדת בביתן ומתגוררות באזורים מרוחקים מבתי חולים.

בדיווח נמסר כי מרכזי הלידה הטבעית נפתחו לאחר שמשרד הבריאות גרם ב-2014 לסגירת המרכזים שפעלו בבתי החולים. המרכזים שנפתחו מחוץ לבתי החולים הופעלו לרוב על ידי מיילדות בצימרים או בחללים אחרים שהותאמו לכך. אפשרו בהם לנשים ללדת מחוץ לבית חולים וללא התערבות רפואית, אך בלי לבצע לידת בית.

אלא שהשופטים יוסף אלרון ונעם סולברג, מסר "הארץ", שהיו בדעת הרוב, קיבלו את עמדת משרד הבריאות. השופט אלרון כתב בפסק דינו: "יש להעדיף את מניעת הסיכון לחייהם ולשלומם של היולדות והיילודים על פני הפגיעה בזכות היולדות לפרטיות ולאוטונומיה על גופן". לעומת עמדה זו שאליה הצטרף השופט סולברג, סבר השופט עופר גרוסקופף שיש לקבל את העתירות וכתב בפסק דין המיעוט כי החוק לא מחייב מרכזי לידה טבעית בהליכי רישוי.

עמותת נשים קוראות ללדת הביעה אכזבה וצער מפסק הדין. "נגיב לאחר שנקרא ונלמד לעומק את פסק הדין ונתייעץ עם עורכי הדין שלנו", נמסר בתגובת העמותה.

נושאים קשורים:  מרכז ללידה טבעי,  בג"ץ,  חדשות,  לידה,  לידה טבעית
תגובות
אנונימי/ת
20.06.2018, 19:14

טוב מאוד. זמן התגובה לתשניק ב"מרכז"(=חדר, חלל, צימר, או בריכת פלסטיק) כזה הוא חצי שעה.

אנונימי/ת
22.06.2018, 09:23

"עמותת נשים" - עוד אוסף של הזויות ,שאינן קולטות שערך החיים של האם והילוד גוברים על פילוסופיות בגרוש.