• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מהומה בוועדת הבריאות של הכנסת בדיון על פיילוט רפורמת הקנאביס הרפואי

החולים מתלוננים כי סיווג מחדש של הקנאביס על פי חומרים פעילים קוטע רצף טיפולי וכי עבור אלה המקבלים טיפול במינון גבוה, מחיר הקנאביס התייקר מאוד. סגן השר ליצמן: "קנאביס הוא סם ואנו חוששים מזליגה"

ח"כ תמר זנדברג. "כישלון קולוסאלי"

דיון מעקב שקיימה אתמול (ב') ועדת הבריאות של הכנסת על התקדמות פיילוט רפורמת הקנאביס הרפואי, שנכנסה לתוקף לפני חודש, גלש להחלפת האשמות בין כמה מהנוכחים והתנהל במהומה גדולה.

רגע לפני שהדיון הופסק, על פי החלטת יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הספיק סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לומר: "קנאביס לא הוכח כתרופה", וגם הערה זאת הכעיסה את קהל הנוכחים. הם מתחו ביקורת על הפיילוט שהנהיג משרד הבריאות באמצעות הגדרות חדשות של הקנאביס על פי זנים ועל פי חומר פעיל והם התלוננו שעבור חולים שמקבלים מינונים גבוהים, מחיר הקנאביס הוא גבוה מאוד. הקנאביס הנמכר בבתי המרקחת, בהתאם לרפורמה, איננו מסווג לזני הצמח כפי שהיה נהוג עד כה. הסיווג הוא על פי מינוני החומרים הפעילים ובראשם THC ו-CBD. מטופלים רבים מתלוננים שהשינוי קטע את הרצף הטיפולי שאליו התרגלו.

רגע השיא שהביא להפסקת הדיון היה כאשר אב לילדה החולה בתסמונת נדירה, הגורמת לה התקפי פרכוסים ומטופלת בשמן קנאביס, נטל לפתע בקבוק שמן קנאביס ושתה ממנו תוך כדי שצעק: "אני עושה ניסיון עכשיו, זה אפילו פג תוקף. הילדה שלי כבר לא מפרכסת שנה שלמה בזכות הקנאביס. היא לא מקבלת שום תרופה חוץ משמן קנאביס. אם תיגעו ברשיון שלה, אגדל ואפתח מעבדת סמים בעצמי".

קודם לכן, הוצאה מחדר הישיבות של הוועדה אישה שנכחה בקהל לאחר שהוזהרה כמה פעמים על ידי יושב ראש הוועדה כיוון שהפריעה לדיון. כשיצאה, הטיחה בסגן שר הבריאות יעקב ליצמן ובמנכ"ל משרדו משה ברב סימן טוב, כי שניהם חסרי אחריות ורשלנים.

מנכ"ל עמותת "עלה ירוק", אורן ליבוביץ', הטיח ביו"ר הוועדה ח"כ אלאלוף כי הוא מתנשא על מטופלים ועל חברות כנסת.

אם לילד חולה העידה בבכי: "רק לאחר שבני קיבל קנאביס, מצבו הרפואי השתפר ואני ישנה בלילות". היא סיפרה כי קודם לכן קיבל בנה תרופות פסיכיאטריות שגורמות לבעיה בוויסות החושי והיתה לו בעיה של חוסר כישורים חברתיים וקשיי תקשורת כאשר לא היה מסוגל להביע את תחושותיו. אולם, סיפרה האם, לפני ארבעה חודשים קיבל אישור לשימוש בקנאביס רפואי ומאז חל שיפור משמעותי במצבו. "אם תעבירו אותו לקבל זן קנאביס אחר, אני לא יודעת מה יהיה. רק תבטיחו לי שתשאירו לו אותו הזן". דבריה נאמרו בתגובה לדיווח כי יחידת הקנאביס הרפואי במשרד הבריאות תבטל שימוש בזנים מסוימים המסופקים כיום לחולים על ידי חברות ההפצה. מנהל היחידה ד"ר יובל לנדשפט, אמר בתגובה: "מעולם לא הורינו על ביטול הזנים. אנחנו לא מורים על ביטול הזנים ולא נורה על ביטול הזנים".

סגן השר ליצמן וח"כ אלאלוף הדגישו בדבריהם: "הקנאביס זה סם". ליצמן הוסיף: "אני, ולא קודמיי, הוא זה שהציע לעשות רפורמה בתחום, וזה לא קל. אנחנו רוצים למנוע זליגה של קנאביס מהמגדלים. רוצים שהזכאים להשתמש בו יוכלו לקבל את הקנאביס בכבוד בבתי המרקחת. הוספנו רופאים שיוכלו לרשום קנאביס למטופלים ונוסיף עוד. יש רבים שצורכים קנאביס רפואי ויש לאפשר להם שימוש בו במחיר זול. עבור מי שמשתמש במינון ממוצע – מחיר החומר הזה זול, הרפורמה טובה, אבל יש קשיים פה ושם. בעיית המחירים הגבוהים למשתמשים הכבדים נמצאת בטיפול".

מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב: "אנחנו מאוד מאוד מודאגים מהזליגות, מהשימוש המורחב בקנאביס גם למטרות רפואיות. הקנאביס איננו מרפא, הוא מקל על סבל וכאב, אבל איננו תרופה. הנזקים ארוכי הטווח שיכולים להיווצר כתוצאה מהשימוש בקנאביס הם אדירים. רואים בני נוער החווים התקפים פסיכוטיים כתוצאה מנטילת קנאביס. כולכם פה, בדיון, מלאי ביטחון, אבל כשאנחנו מאשרים שימוש בקנאביס לאישה בהריון ולילד, אנחנו מתים מפחד".

עוד אמר בר סימן טוב כי ידוע על חמישה חומרים פעילים שאפשר לעשות להם סטנדרטיזציה. "אנחנו סבורים שלגליזציה מסוכנת ומחפשים סטנדרט קליני. רופאים רבים חוששים להיכנס לתחום הזה. הרופאים אינם יודעים עדיין מהן ההשפעות ארוכות הטווח של שימוש בקנאביס רפואי".

כאן העירה מנכ"לית עמותת הקנאביס הרפואי, דנה בר-און: "ואני מתה מפחד לחזור לכיסא גלגלים. יש כיום מחסור בזן שבו השתמשתי. הורים הנמצאים כאן מפחדים שהילדים שלהם יחזרו שוב לפרכס. אם תעזו לגעת בזנים שבהם הם משתמשים, נפנה לבג"צ. אני לכיסא הגלגלים לא חוזרת".

ח"כ אילן גילאון (מרצ) העיר: "קנאביס לא רק משכך כאבים", אבל על כך השיב לו סגן השר ליצמן: "זה לא הוכח. אתה רוצה סמים? אני ניזון (לגבי הידע בנושא זה) מרופאים". גילאון אמר: "הבאתם לשיפור, אבל הקנאביס צריך להיות מסובסד על ידי המדינה ולהיות נגיש באותה זמינות כמו אוקסיקוטין".

ח"כ שרן השכל (הליכוד) פנתה לבר סימן טוב: "בכמה התקפים פסיכוטיים נתקלתם בשנה האחרונה כתוצאה מקאנביס רפואי? האם זו באמת תופעה רווחת? הפתרון שלך הוא תרופות עם הרבה יותר תופעות לוואי שכבר הוכחו, לעומת משהו שעדיין נבדק אבל בינתיים רק מסייע לחולים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ): "אתם מבהילים את הציבור ואת הרופאים. מורפיום זה סם, אבל גם קפאין וסוכר הם סמים. הקנאביס צריך להיות תרופת קו ראשון. הוא פחות ממכר ומסוכן מסמים אחרים שרופאים רושמים".

חגית יגודה, מטופלת בקנאביס רפואי: "ממש סליחה שיש כאן מלחמות ופצועים וחולים ואוטיסטים, הגורמים לצריכת קנאביס רפואי. ישראל היא מדינה חולה כי 20 שנה נותנים לנו כדורים אופיאטיים".

מנהל הוועדה המקצועית בארגון הרוקחות, ד"ר רון תומר, העיר: "הכי קל זה להתנפל על משרד הבריאות אחרי חודש מאז שהרפורמה נכנסה לתוקף ואז להגיד: זה לא עובד! אבל הרפורמה תשתפר. לאט לאט ייכנסו (לענף) עוד יצרנים, ואז כמו בתחרות אמיתית יהיו גם הוזלות במחירי הקנאביס".

נושאים קשורים:  רפורמת הקנאביס הרפואי,  ועדת הבריאות של הכנסת,  זני קנאביס,  חומרים פעילים בקנאביס,  חדשות
תגובות

משה סימן טוב מנכ"ל משרד הבריאות אמר בדיון שכש "אנחנו מאשרים קנביס...,." משה היקר, מי זה אנחנו - אתה וליצמן ? כי ככול שידוע לי תרופות מאשרים רק רופאים ואתם לא רופאים!!! בטח בקרוב תחליטו שאחיות יחלקו קנאביס לאורחים ירשמו קנאביס אבל בינתיים, רק בינתיים, אתם עדין לא יכולים לתת או לחלק או להמליץ. אז אם אתם רוצים לחלק תרופות, לכו ללמוד רפואה.

דר' ישראל אייליג,
הערתך המעט סרקסטית מדויקת.
יש להלחם כנגד המציאות האומללה והמבישה שהבג'ץ מ- 2015 אשם בה.
בדיוני חידוש הסכם העבודה הצפויים ב- 2019 על הר'י להציג חד-משמעית את הדרישה :
מנכ'ל מ. בריאות חייב להיות רופא בכיר ומנוסה , בעל הכישורים שהר'י תנסח !
יש לשים תנאי זה בדיונים הפנימיים של האיגודים השונים, ולקבל הסכמתם.
יש לפעול להשגת אחדות דעים גורפת ומקפת בכל האיגודים מראש, תוך עבודת הכנה יזומה ע'י הנהלת הר'י.
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן..

אנונימי/ת
08.06.2018, 19:43

דוקא סימן טוב צודק בענין הפסיכוזות שהסם גורם למתבגרים וצעירים אבל גם לתופעות נפשיות אחרות. הדיון הנפיץ מזכיר לי מה היה בארץ רגע לפני סגירת מרכז חלוקת האדולן בחיריה. גם אז היה כעס גדול על משרד הבריאות, אך בסופו של דבר נעשה הדבר הנכון כי חלק גדול מהאדולן מחיריה הלך לסחר ברחוב. זה מה שקורה היום עם קנביס רפואי. חלק גדול של הצורכים אותו מוכרים אותו לצעירים כולל נערים שזה פשע חמור. אסור שהמגדלים סוחרי הסמים יעבירו הסם לצרכנים, אלא דרך בתי מרקחת כפי שליצמן מציע ובצדק

אנונימי/ת
12.08.2018, 23:30

לצערי אתה כנראה עיוור למציאות, אנונימי. משום שעל פי הסקר האחרון של הרשות למלחמה בסמים יש בישראל נכון להיום כמעט 2 מיליון צרכני קנאביס, לעומת כמה עשרות אלפי צרכנים רפואיים כך שהצריכה הרפואית בטלה בשישים לעומת הצריכה לפנאי. הטענה של ליצמן בדבר זליגה לשוק הפנאי היא מגוחכת לאור הנתונים. לגיליזציה תסדיר את האבסורד הקיים ותוציא את הקנאביס מידיהם של בעלי עניין מעטים, תאפשר מחקר רציני על אוכלוסיות גדולות ותשפוך אור על השפעות הצמח לא רק על מטופלים (שהם לרוב מלכתחילה בעלי נטייה לפתח תלות עקב מצבם). אלה מחקר רציני שייתן נתונים אמיתיים על השפעת הצמח ויאפשר לרופאים מתן המלצות רציניות ומבוססות. חבל שאנשים ממשיכים להטיף נגד הסדרת השוק או בעד המשך טמינת הראש בחול כבת יענה

אנונימי/ת
07.08.2018, 03:43

.
רציתי לשאול אתכם עמיתי מה דעתכם על הקנאביס.
האם הוא אכן סם מסוכן והשימוש בו אמור להיות אסור לחלוטין, או שמא האמת עם העדויות הרבים והמחקרים, המראים על היעילות של צמח הקנאביס במגוון במצבים, ובמקרים מסויימים אף יותר מתרופות סטנדרטיות, ורק מכיוון שהעניין פוגע בהכנסותיה של התעשיה הרפואית, שכפי הידוע לנו היא בעלת השפעה רבה ויכולה להטות אפילו את דעתנו הרופאים, והיא זו שדואגת לתעמולה נגד הקנאביס וולמען סיווגו כסם מסוכן שיש לאסור על השימוש בו?