• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
קוליטיס כיבית

הקשר בין היסטולוגיה לחומרה קלינית ואנדוסקופית בילדים המאובחנים עם קוליטיס כיבית

החוקרים מצאו כי דלקת כרונית, דלקת אאוזינופילית ושינויים כרוניים במעי הינם נפוצים בילדים עם אבחנה חדשה של קוליטיס כיבית וקשורים בחומרת המחלה

קוליטיס כיבית (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה ביקש לאפיין היסטולוגיה רקטלית בעוקבה של ילדים עם אבחנה חדשה של קוליטיס כיבית (UC) ולבחון את הקשר בין ההיסטולוגיה למדדים קליניים של חומרת מחלה.

במחקר ה-PROTECTי(Predicting Response to Standardized Pediatric Colitis Therapy) השתתפו ילדים בגילאי 17 שנים ומטה שאובחנו עם UC. ביופסיות רקטליות בתחילת המחקר עברו הערכה עבור דלקת חריפה וכרונית, דלקת אאוזינופילית (ספירת אאוזינפילים - מעל 32 אאוזינופילים/שדה עוצמה גבוהה, קריפטיטיס אאוזינופילית או אבצסים) ושינויים כרוניים מבניים ושאינם מבניים. ממצאי הביופסיות הושוו עם מדדים קליניים ובכלל זה Mayo endoscopy subscore ו- Pediatric Ulcerative Colitis Activity Index.

החוקרים נטלו ביופסיות רקטליות מ-369 חולים (גיל ממוצע 12.9±3.1 שנים, 50% נשים). קריפטיטיס נמצאה ב-89% מהדגימות, אבצסים של הקריפטות ב-25% ודלקת אאוזינופילית ב-58%. אטרופיה או עיוות של הקריפטות נמצא ב-98% מהדגימות. דירוג גבוה יותר של דלקת אקוטית וכרונית נמצא כקשור עם הימצאות של פלסמציטוזיס בזלי (p<0.0001), צברים לימפואידים בזליים (p<0.0001) ושינויים ויליפורמיים על פני השטח (p<0.0001).יMayo endoscopy subscore חמור היה נפוץ ביותר בקרב ילדים עם דלקת אקוטית וכרונית למרות שקשר זה לא נמצא כליניארי. Pediatric Ulcerative Colitis Activity חמור נמצא כקשור עם היעדר דלקת אאוזינופילית או דלקת אאוזינופילית קלה (p<0.03) והימצאות שינויים ויליפורמיים על פני השטח (p<0.005).

מסקנת החוקרים היא כי דלקת כרונית, דלקת אאוזינופילית ושינויים כרוניים הינם נפוצים בילדים עם אבחנה חדשה של UC. ההשלכות הקליניות והביולוגיות של היעדר דלקת אאוזינופילית או דלקת אאוזינופילית קלה וההימצאות של שינויים ויליפורמיים על פני השטח דורשים מחקר נוסף.

מקור: 

Boyle, B. et al.  (2017) The American Journal of Surgical Pathology. 41(11), 1491.

 

נושאים קשורים:  קוליטיס כיבית,  UC,  ביופסיות,  אאוזינופילים,  PROTECT,  מחקרים
תגובות