• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
PCV13

שינויים בהיארעות דלקת ריאות ותמותת ילדים חמש שנים לאחר שימוש ב-PCV

מחקר זה שבוצע בניקרוגואה מצא כי שימוש בחיסון גרם להפחתה משמעותית בשיעור האשפוזים עקב דלקת ריאות ובתמותת תינוקות

חיידק streptococcus pneumoniae, דלקת ריאות (הדמיית אילוסטרציה)

Streptococcus pneumoniae גורם ל-826,000 מקרי תמותת ילדים משוערים כל שנה ולפניות רבות לשירותי בריאות. על מנת להפחית את הנטל של המחלה הפנוימוקוקולית, מדינות רבות הוסיפו חיסונים מצומדים כנגד פנוימוקוק לתוכניות החיסונים הלאומיות. ניקרגואה הייתה המדינה הראשונה הזכאית למימון מה-GAVI Alliance עבור הכנסת החיסון הפנוימוקוקולי המצומד כנגד 13 זנים (PCV13) לתוכנית החיסונים לילדים בגילאי 2, 4 ו-6 חודשים. מטרת מחקר זה הייתה להעריך את השפעת החיסון באוכלוסייה לאחר חמש שנים.

החוקרים בחנו את מספר הפניות לשירותי בריאות עקב דלקת ריאות, תמותה הקשורה בדלקת ריאות, מנינגיטיס בקטריאלי ותמותת תינוקות בין 2008-2015 ב-107 מתקני בריאות ציבוריים במחוז ליאון. החוקרים העריכו שיעורי היארעות מתוקננים ויחסי שיעורי היארעות (incidence rate ratio-IRRa) בתקופות לאחר החיסון (2011-2015) ולפניו (2008-2010) והשתמשו בהערכות אוכלוסייה רשמיות כזמן חשיפה.

החוקרים מצאו כי ה-IRRa עבור דלקת ריאות היה 0.70 (רווח בר-סמך 95%: 0.66, 0.75) עבור תינוקות קטנים מגיל שנה ו-0.92 (0.85, 0.99) עבור תינוקות בני שנה. ה-IRRa עבור תמותת תינוקות בתקופה הבתר נאונטלית היה 0.56 (0.41, 0.77). באוכלוסייה הכללית, שיעור הפניות האמבולטוריות והאשפוזים עבור דלקת ריאות וכך גם תמותה הקשורה בדלקת ריאות ושיעורי מנינגיטיס חיידקי פחתו בתקופה מאז תחילת השימוש בחיסון.

מסקנת החוקרים היא כי חמש שנים לאחר תחילת תוכנית החיסונים, נצפו הפחתות בפניות למערכת הבריאות עקב דלקת ריאות ובתמותת תינוקות. הפחתה זו ניתנת להשגה כמעט בלעדית באמצעות תוכנית חיסונים. יש צורך במחקרים נוספים על מנת לקבוע האם היעדר מנת דחף (ב-12 חודשים) יכולה להסביר את ההפחתה הקטנה יחסית בשיעור האשפוזים עקב דלקת ריאות בתינוקות בני שנה לעומת תינוקות קטנים יותר.

מקור: 

Becker-Dreps, S. et al.  (2017) Open Forum Infectious Diseases. 4(Suppl 1), S67

נושאים קשורים:  PCV13,  PCV7,  בקטרמיה,  פנוימוקוק,  אפידמיולוגיה,  תוכנית החיסונים הלאומית,  מנינגיטיס,  מחקרים
תגובות