חדשות

מד"א הודיע: הומוסקסואלים יוכלו לתרום דם והמנות יוקפאו וייבדקו אחרי 4 חודשים

מגן דוד אדום מסר כי בהתייעצות עם מומחים לנושא ברחבי עולם נקבע כלל זה, בהתאם להחלטת סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער

תרומת דם. צילום: אילוסטרציה

החל מהרבעון השני של 2018 יחל במגן-דוד-אדום פיילוט שבו יוכלו חברה הקהילה הגאה (להט"ב) בישראל לתרום דם. מד"א הודיע אתמול (ד') כי המהלך הוא יוזמה של הארגון, בשיתוף ח"כ מירב בן ארי, הוועד למלחמה באיידס והאגודה למען הלהט"ב.

ב-1 ביוני האחרון שונו נהלי משרד הבריאות לקבלת תורמי דם. הם כללו אפשרות לגברים מהקהילה הגאה לתרום דם, בתנאי שחלפו 12 חודשים מהמועד האחרון שבו קיימו יחסי מין.

באשר לצורך לגשר בין רצון הקהילה לתרום לבין השמירה על בטיחות מנות דם נמצא לכך פתרון. בהתייעצות עם מומחים לנושא, גם בעולם, נקבע התנאי הנ"ל, על-פי החלטת סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער.

על-פי הפיילוט, גברים מקהילת הלהט"ב יתרמו דם ומנות הפלסמה יופרדו, יוקפאו וישמרו בקירור מיוחד במשך 4 חודשים. בתום תקופה זו, כאשר התורם ישוב לתרום דם וכל הבדיקות שייערכו למנה החדשה יהיו שליליות למחלות זיהומיות שעלולות לעבור בעירוי - יסופקו המנות הקפואות לטיפול בחולים.

מד"א מסר שעל-פי תנאים אלה, בטיחות מנות הדם הללו תהיה גבוהה ביותר מאחר שתורמיהן נבדקו פעמיים ואם נמצאו תקינים - פעם בעת התרומה ופעם שניה לפני אספקתן לעירוי – אפשר להשתמש בהן ולא תהיה פגיעה בבטיחות מנות הפלסמה או בבטיחות המטופלים הנתרמים.

הסבר על התהליך ייכלל בשאלון מיוחד לתורם הדם שאותו יקבל בעת שיגיע למתן התרומה. מי שירצה להשתתף בפיילוט יתבקש לציין זאת בשאלה חדשה שתתווסף לשאלון התורם הרגיל. עמדתם של חברי הקהילה הלהט"ב לתהליך שהוצע נבדקה במשאל אינטרנטי אנונימי שנערך במהלך 2017. בסקר הזה נמצא שכ-65% מהמשתתפים הביעו תמיכה במנגנון החדש.

משרד הבריאות קיבל את המלצות הוועדה המייעצת למשרד הבריאות ברפואת עירויים לבצע את התהליך כפיילוט במהלך שנתיים, במסגרת מבצעי התרמות הדם שמד"א מקיימת. בסיום הפיילוט ייבדקו ויפורסמו תוצאותיו.

ח"כ מירב בן-ארי (כולנו), יו״ר השדולה בכנסת למען הקהילה הגאה הגיבה להחלטה: "אני שמחה לקחת חלק בפתרון בנושא תרומות הדם מצד חברי הקהילה הגאה. במשך שנים היה מצב מתסכל שהלהט"בים לא יכלו לתרום דם וכשתרמו נאלצו להכחיש את העדפתם המינית. עתה זהו עוד צעד חשוב בדרך לשוויון לקהילה הגאה. הייתה לי הזדמנות לסייע להם בפתרון הבעיה. הסיוע הוא אמנם לקהילה הגאה אבל הוא גם לחברה הישראלית כולה. זו בשורה גדולה שתביא גם להגדלת מאגר תרומות הדם ובכך תסייע בהצלת חיים בישראל".

סמנכ"לית שירותי הדם במד"א, פרופ' אילת שנער: "המנגנון עליו סוכם, בתוספת שדרוג הבדיקות הנערכות למנות הדם לשם זיהוי מחלות שעלולות לעבור בעירוי, מאפשרים לגשר בין השמירה על בטיחותן הגבוהה של מנות ומרכיבי הדם, לבין רצון חברי הקהילה הגאה לתרום ולקחת חלק בהצלת חיים".

חן אריאלי, יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב: "הסירוב המתמשך, עד כה, לקבל תרומות דם מגברים הומואים או הדרישה מהם לשקר, הייתה עלבון מקומם. עתה הוא מגיע לסיומו. בקביעת התהליך לקחו חלק יותר מ-1,500 חברי הקהילה הגאה. הסיכום שנקבע מציב את ישראל בין המדינות המתקדמות בעולם בנושא הזה. זה גם צעד חשוב בדרך לשוויון."

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "החל מהיום כלל האוכלוסייה תוכל להירתם למען הצלת חיים, ללא תלות בנטייה המינית. תרומת דם היא בגדר זכות וחובה אזרחית, משותפת לכלל אזרחי".

נושאים קשורים:  חדשות,  תרומת דם,  יחסי מין,  להט"ב,  הומוסקסואלים,  מד"א,  שינוי
תגובות