• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אוושה פתולוגית

כיצד להבדיל בין אוושה לבבית פיזיולוגית לפתולוגית בילדים?

החוקרים מצאו כי ההעלמות של אוושה בעמידה לצורך שלילת אוושה פתולוגית הינה בעלת ערך ניבוי חיובי גבוה של 98% וסגוליות של 93% ומהווה כלי קליני יעיל להפחתת שימוש עודף במשאבי בריאות

ההבחנה בין אוושה פיזיולוגית "תמימה" לאוושה פתולוגית אינה תמיד קלה במסגרת רפואת הקהילה. קושי אבחנתי זה מוביל לעיתים קרובות להפניות בלתי נחוצות לקרדיולוג ולבדיקות מיותרות. מטרת מחקר זה הייתה לבחון את ההשערה כי ההעלמות המוחלטת של אוושה בעמידה יכולה לשלול מחלה לבבית בילדים.

בין ינואר 2014 לינואר 2015, החוקרים כללו באופן פרוספקטיבי 194 ילדים בגילאי 2-18 שהופנו להערכה של אוושה לבבית אצל קרדיולוגים פדיאטריים בשני מרכזים רפואיים בצרפת. מאפייני האוושה בשכיבה ובעמידה תועדו ובוצעה בדיקת אקו-לב.

החוקרים מצאו כי ל-30 (15%) מתוך 194 הילדים הייתה אוושה פתולוגית. קביעת אוושה פתולוגית בוצעה על ידי בדיקת אקו-לב. מתוך 100 הילדים (51%) שאצלם נמצאה אוושה בשכיבה שנעלמה לחלוטין בעמידה, רק לשניים הייתה אוושה פתולוגית ורק אחד נזקק להערכה נוספת. העלמות מוחלטת של האוושה בעמידה שללה אוושה פתולוגית עם ערך ניבוי חיובי גבוה של 98% וסגוליות של 93% אך רגישות יחסית נמוכה של 60%.

מסקנת החוקרים היא כי העלמות של אוושה לבבית בעמידה הינה כלי קליני אמין לשלילת אוושות פתולוגיות לבביות בילדים בני שנתיים ומעלה. הערכה קלינית בסיסית זו יכולה למנוע שימוש מיותר במשאבי בריאות.

מקור: 

Lefort, B. et al. (2017) Annals of Family Medicine.  15(6), 523

נושאים קשורים:  אוושה פתולוגית,  אוושה תמימה,  ערך ניבוי חיובי,  רגישות,  מחקרים
תגובות

למדתי את זה בביה"ס לרפואה לפני כמעט 40 שנה. אח"כ נכנסה הטכנולוגיה והתחלנו לסמוך על אקו יותר מאשר על האזניים שלנו.