• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

ב"שערי צדק" נערכים להקמת שירות פליאטיבי בפגייה הפועלת בבית החולים

"המקום שבו יש את החשיפה הכי אינטנסיבית למוות הוא הפגייה", אמרה ד"ר איריס פריד, מנהלת מנהלת השירות הפליאטיבי בילדים ב"שערי צדק" בכנס שהתקיים בשבוע שעבר ושבו נדון הנושא

פג באינקובטור (צילום: אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים נערך ליצירת תחום טיפול פליאטיבי בפגייה בבית החולים. בשבוע שעבר קיים בית החולים כנס מקצועי ארצי ראשון בנושא הזה, שמטרתו היתה לפתח את התחום דרך דיונים וסדנאות של רופאים ומטפלים, תוך בחינת מכלול ההיבטים שלו.

בכנס השתתפו מומחים מהארץ ומהעולם מתחומי הביו-אתיקה, הניאונטולוגיה והטיפול הפליאטיבי. בין השאר עסקו בו בסוגיות אתיות הנוגעות לטיפול בפגים ובתינוקות עד גיל שנה עם מחלות חשוכות מרפא. כאמור, הנושא המרכזי הוא ההכנות להקמת שירות טיפול תומך ראשון מסוגו בארץ בפגייה.

תחום הטיפול התומך התפתח במחלקות האונקולוגיות, כדי לסייע למטופלים בשלבים הקשים של המחלה, כאשר מטרת העל היא הפחתת כאב, חרדה ודיכאון. בשנים האחרונות, מסר בית החולים, מתגלה חשיבותו לתחומי רפואה נוספים.

"כאשר מסתכלים על שיעור התמותה בקרב ילדים הסובלים ממחלות חשוכות מרפא עד גיל 18, כ-50% מתוכם מתרחשים עד גיל שנה", ציינה ד"ר איריס פריד, מנהלת השירות הפליאטיבי בילדים ב"שערי צדק".  "מכאן", הוסיפה, "שהמקום שבו יש את החשיפה הכי אינטנסיבית למוות  הוא הפגייה". ד"ר פריד פירטה את האתגרים הכרוכים בהקמת שירות פליאטיבי לילדים בבית החולים לילדים.

מרצים נוספים היו פרופ' מיכאל שימל, מנהל טיפול נמרץ יילודים ב"שערי צדק", שהציג את מחקרו העוסק בהבדלים בין תפיסות מוסר ואתיקה ביהדות, נצרות ואסלאם; ד"ר ריבל סגל, מנהלת היחידה לגנטיקה של הילד ב"שערי צדק", שהציגה מקרים של טריזומיה קשה; ד"ר ג'ונתן הלמן, שניהל פגיה בטורונטו ועוסק כיום בביו-אתיקה, שהרצה על המשמעות של גנטיקה כניאונטולוג ועל ילדים עם נזק מוחי סביב הלידה; ד"ר עמנואל קורניצר, מנהל מחלקת שיקום ואשפוז יום בבית החולים אלי"ן - שהרצה על המשמעות השיקומית בילדים אלה; ד"ר הלן טאוורס, מנהלת הפגייה במרכז הרפואי של אוניברסיטת קולומביה בניו-יורק, שהרצתה על הטיפול הפליאטיבי בפגייה; ד"ר אלישע ולדמן, מנהל הצוות הפליאטיבי של בית החולים קולומביה בשיקאגו, ופרופ' אברהם שטיינברג - שדיברו על הדילמות האתיות בנוגע להחייאת פגים ועל הקמת צוות פליאטיבי בפגייה.

פרופ' נתן צ'רני, מנהל השירות הפליאטיבי במחלקה האונקולוגית במבוגרים ב"שערי צדק", הסביר כי יש שיתמהו לגבי הצורך במתן סיוע הוליסטי בתינוקות בני יומם, "אך בדומה למטופלים במחלקה האונקולוגית אנחנו מוצאים שיש להקל גם על סבלם ועל כאבם של תינוקות קטנים מאוד".

"כשהתינוק בסוף החיים סובל ממחלה חשוכת מרפא, יש להתייחס לפרמטר של איכות חייו. מלבד התינוק, הוריו ובני משפחתו האחרים זקוקים אף הם לתמיכה רבה כדי לעבור את הקושי והסבל מועטים ככל הניתן ובהמשך גם שיקום רגשי ואף רוחני שיאפשר להם להמשיך בחייהם, לאחר אירוע מטלטל של מוות", הוסיף פרופ' צ'רני.

בכנס, הוצגו על-ידי הורים שני מקרים של אובדן בפגייה. התקיימה סדנה שכללה דיון נרחב ורב- תחומי על הנעשה במחלקות השונות בארץ.

"במקרים של מומים קשים, לעיתים מיילדים תינוקות בידיעה שלא נותר להם זמן רב לחיות. ומאידך יש מקרים שבהם התינוקות נרפאים. על הצוות הרפואי להבין את מכלול ההיבטים הקשורים בכך וזה בין השאר יעדיו של שירות הטיפול התומך בפגייה, הוסיפה ד"ר פריד.

נושאים קשורים:  חדשות,  פגייה,  שירות פליאטיבי,  ד"ר איריס פריד,  פרופ' נתן צ'רני,  המרכז הרפואי "שערי צדק"
תגובות