• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

הר"י הכריזה על שביתת רופאים בת יממה "אם לא ישונה חוק קופות החולים"

ההסתדרות הרפואית הכריזה לפני שבועיים על סכסוך עבודה, על רקע הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם, שאושרה בקריאה טרומית, המונעת מעבר רופאים בין קופות חולים באותו היישוב; אם לא יהיו שינויים בחוק, הזהירה הר"י, תתקיים מחר (יום רביעי) שביתת אזהרה בת יום אחד

יו"ר הר"י, פרופ' ליאוניד אידלמן (צילום: הר"י)

ההסתדרות הרפואית הכריזה על שביתה צפויה מחר (יום רביעי), לאחר שהכריזה לפני שבועיים על סכסוך עבודה כללי בשל הצעת החוק של ח"כ דוד אמסלם ("ליכוד), שאושרה בוועדת השרים לחקיקה ובקריאה טרומית, המטילה מגבלות על מעבר רופאים בין קופות החולים.

על פי האיום של הר"י, רופאים בבתי החולים ובקופות החולים ישבתו ביום רביעי הקרוב למשך יממה, "אם ביומיים הקרובים לא יתבצע שינוי בחוק להגבלת התחרות בין קופות החולים".

אם תתקיים, השביתה תמשך 24 שעות - מ-7:00 בבוקר ועד 7:00 ביום חמישי, ובמהלכה יעבדו בתי החולים הציבוריים במתכונת שבת וחג. היא תכלול את בתי החולים הכלליים, הגריאטריים, הפסיכיאטריים והשיקומיים בכל הארץ, וכן ישבתו מרפאות החוץ. מנגד, שירותי דיאליזה דחופים, טיפול נמרץ, חדרי מיון, חדרי לידה, פגיות וטיפולים אונקולוגיים יפעלו כרגיל.

החוק שעבר, שהוא הצעת חוק פרטית של ח"כ דוד אמסלם (ליכוד), קובע כי רופאי קופות החולים לא יוכלו לעבור מקופה אחת לשנייה ברדיוס של עד 30 ק"מ. זאת, במטרה להתמודד עם התופעה של "גניבת" רופאים בין הקופות. התופעה מתבטאת גם בכך שהרופאים שעוברים לעבוד בקופה אחרת מעבירים יחד איתם את כל מטופליהם לקופה החדשה.

הצעת החוק עברה גם בקריאה טרומית. משרד הבריאות הבהיר כי יכניס בה תיקונים, אלא שעד כה אלו לא הוצגו לציבור ובמיוחד לא להסתדרות הרפואית שהביעה התנגדות נחרצת לו.

ההסתדרות הרפואית הכריזה על סכסוך עבודה לפני כשבועיים. המועד שניתן בהודעת הר"י יסתיים ביום רביעי הקרוב, אז תוכל הר"י להפעיל צעדים ארגוניים ואף לשבות.

אתמול הודיע משרד הבריאות כי ביקש מקופות החולים לקבל פרטים על שכר הרופאים העובדים בהן. במכתב שהעביר ליו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ליאוניד אידלמן, הסביר מנכ"ל המשרד, משה בר סימן-טוב, כי הפנייה נובעת מהמסקנה שאליה הגיע המשרד לפיה בקופות החולים אין מדיניות תגמול מסודרת. המשרד דורש  אפוא מהקופות לגבש מדיניות שכזו. הנתונים המבוקשים ישמשו את המשרד כדי לפקח על עמידה במדיניות שתיקבע. עוד כתב המנכ"ל, כי עמדה זו של משרד הבריאות מועילה גם לאינטרס של הרופאים, וכי יש לשנות את המצב הנוכחי ולקבע מדיניות שוויונית ומסודרת.

תגובת משרד הבריאות כפי שמצוטטת ב"דה מרקר" הבוקר (ג'): "המשרד נמצא בקשר שוטף עם ההסתדרות הרפואית בנושא הזה. ההחלטה על קידום החוק (להגבלת מעבר רופאים מקופה לקופה) נמצאת באחריות הכנסת. משרד הבריאות פועל בכל האמצעים על מנת להביא לאיזון אופטימלי ותחרות בריאה בין הקופות, לטובת המטופל.

"אין אנו מונעים מרופא לתת שירות לכמה קופות, להיפך. כבר היום יש חוזר בנושא זה". מנכ"לית ההסתדרות הרפואית, עו"ד לאה ופנר, אמרה לעיתון: "החוזר אינו נאכף בשטח, וקופות רבות עובדות עם רופאים על בסיס בלעדיות".

מבחינת משרד הבריאות שביתת המחאה תהיה בתזמון לא נוח, לאחר התפטרות השר יעקב ליצמן ובטרם שובו הצפוי למשרד במעמד של סגן-שר אולם עם מלוא סמכויות של שר, כפי שסוכם בתחילת השבוע בינו לבין ראש הממשלה כאשר נפתר "משבר השבת".

"דה מרקר" מצטט עוד את עו"ד ופנר שאמרה כי "ההסתדרות הרפואית בחרה בצעד הקיצוני יחסית של שביתה מיד בתום תקופת המעבר שבין ההכרזה על סכסוך העבודה (לפני שבועיים), מכיוון שלא זכתה לשום התייחסות ממשרד הבריאות עד שפורסם האיום בשביתה".

עו"ד ופנר מסרה, כי השביתה מתמקדת בשלושה עניינים מרכזיים: "הדרישה לחשוף את נתוני השכר של הרופאים בפני משרד הבריאות, הכוונה להגביל גיאוגרפית את מעבר הרופאים בין הקופות, והכוונה להגביל שכר לרופאים מבלי לקיים על כך משא ומתן עם ההסתדרות הרפואית".

"אין לנו בעיה שהקופות ימסרו נתונים כלליים כמו ממוצע שכר, אבל אנחנו מתנגדים לחשיפה של נתוני שכר פרטניים של כלל הרופאים", אמרה ופנר ל"דה מרקר". "אין עוד מגזר שבו אנשים חושפים את שכרם. אפילו ברשם העמותות מפרסמים רק את חמשת בעלי השכר הגבוה ביותר ולא את כולם".

לדבריה, "הבעיה נובעת ממחסור בתקנים וברופאים. יש מחסור גדול בעיקר ברופאי משפחה. במקום לפתוח עוד תקנים להתמחות ברפואת משפחה – מגבילים את התחרות. יש רופאים שרוצים להתמחות ברפואת משפחה אבל יושבים בבית".

בנוסף לדרישה להגדיל את מספר הרופאים והקצאת תקנים נוספים להתמחות ברפואת משפחה, שתיתן מענה לתחרות בין הקופות על רופאים, מציעה הר"י שיוטל איסור על הסכמי בלעדיות בין קופות חולים לרופאים (במסגרתם הרופא מחויב לעבוד רק בקופה אליה עבר), כדי להפחית בתמריץ של הקופות לשלם סכומי עתק לרופאים כדי שיעברו אליהן. הצעה נוספת: תשלום מופחת עבור כל מטופל במקרה של מעבר המוני של מטופלים, מה שיפגע בתמריץ קופות החולים לבצע מעברים המוניים.

נושאים קשורים:  חדשות,  שביתה,  עיצומים,  איום,  הר"י,  מעבר רופאים,  הצעת חוק
תגובות
אנונימי/ת
27.11.2017, 20:41

על ראש ״גנב״ חופש העיסוק בוער הכובע.
אמסלם פוליטיקאי בגרוש.

אנונימי/ת
27.11.2017, 20:46

צריך להשבית את כל מחלקות בתי החולים ללא יוצא מן הכלל. גם את המיונים וטיפול נמרץ, אחרת כלום יושג.

אנונימי/ת
27.11.2017, 22:20

אני תקווה שהפעם גם חברנו, הרופאים העצמאיים של מכבי ומאוחדת, יצטרפו לשביתה. חלקם אומנם אינם חברי הר"י, אך חוק זה יפגע קודם כול בהם ועליהם להיות חלק מהמאבק.

אנונימי/ת
28.11.2017, 00:21

בוקר טוב ד"ר אידלמן ! אני שמח שהתעוררת מהתרדמת שהיית שרוי בה.
איפה היית כשגזרו עלינו את כל הגזרות בחודשים האחרונים????

נכון מאוד

אנונימי/ת
28.11.2017, 08:47

עכשיו נזכרתם???
איך שתקתם ולא השבתתם את המערכת כשהתקבל חוק הצינון? הפקרתם אלפי מנתחים אשר התנהלו עד היום בסוג של שווי משקל עדין בין מבוטחי קופה ומבוטחים עם בטוח, שכך הורידו את העומס במערכת הציבורית הקורסת, גם הרוויחו בצורה סבירה וגם מימנו את הזמן שלהם (המשולם בפרוטות) במרפאות בקהילה.
אני מפסיק לנתח בקהילה. ואם כמוני יעשו עוד 100 יווצר סיר לחלץ. אבל כל רופא נסגר בקונכיה שלו, ומנסה "להתקמבן". עדר של כבשים!
אבל הר"י, הר"י - איפה אתם בכל הסיפור? פאשלה שאין כדוגמתה ביצוג מגזר כל כך חשוב!

28.11.2017, 11:20

בהנחה שח"כ אמסלם, הצדיק רודף הספסרים המסוכנים, יודע קרוא וכתוב, יש לי הצעה לשיפור ה"חוק" שלו: לענוד לכל הרופאים צמיד קטן ומהודר, שנקרא גם אזיק אלקטרוני. הוא ישדר סיגנל מתאים בכל פעם שספסר ישנה מקיום. האותות יקלטו במרכז בקרה ושליטה (!) בספסרים שימוקם במתקן של השב"ס, כמובן. כך יבוא הקץ לפשעי העבריינים בחלוק. הנתינים של אמסלם לא יעבדו איפה שבא להם, כמו טפילים מסויימים.

28.11.2017, 14:58

אותי זה ממש מרגיז. השביתה הזו מיותרת פוגעת בחולים ולא תורמת כלום. צריך להעניש את הקופות שגוררות רופאים בודדים ולא בדיוק הגונים לעבור "עם כל תיק החולים שלהם" . הרופאים מפעילים לחץ לא הגון, הקופות זורקות סכומי עתק לא הגונים, ובינתיים לרופא הקטן בשטח אין גב ואין תקציב ורק מכרסמים לו בהכנסות.
זו לא שביתה על "זכויות רופאים" אלא שביתה למען חזירות וחוסר מוסריות ! שביתה למען בזבזנות וסחטנות ! תבודדו את הסיפורים האחרונים הנוראיים על הבזבוז בפיתוי רופאים מנושאי עבודת רופאים ויחסי עובד מעביד, ניצול העצמאים ועוד.

אנונימי/ת
28.11.2017, 19:56

ד"ר מרק בנטנקור, אני חושב שאת צודקת יש ביננו חזירים וגם התנהלות הקופות מולם חזירית שלא לומר על סף הפלילי.

29.11.2017, 21:51

צודק. אני בכל מקרה, שברתי שביתה בגאווה.
הפעם (אולי לא רק) הר"י פספסו בענק.

אני המום. היכן היתה הר"י כאשר עלה לדיון והתקבל סעיף הבריאות בחוק ההסדרים האיום? מדוע אז לא קמה הר"י והשביתה את מערכת הבריאות? מדוע כשמדובר בקופות החולים דווקא אז מתעוררת הר"י מתרדמתה? ואם הנושא כל כך חשוב מדוע אין כל איזכור השביתה בעיתוני היום ובמדיה הכללית? הר"י עם כל המנגנון המשומן ותקציבי העתק לא מסוגלת להעלות קמפיין לאויר שנלחם בירידת מעמד הרופא בישראל בשנים האחרונות וחבל. שמעתי היום טענות קשות ביותר מצד רופאי בית החולים על אוזלת היד של הר"י בטיפול במעמד הרופא שנשחק ובפגיעה הקשה בהשתכרות הרופאים מאז חוקק חוק ההסדרים ולא שמענו את קולה של הר"י מעל לכל במה. חבל שהר"י נזכרת מאוחר מידי ובקול ענות חלושה. ראו היום ותגידו לי היכן יש איזכור על השביתה: אין איזכור בעיתוני הארץ, ידיעות אחרונות, כלכליסו, גלובס, דה מארקר, ישראל היום ואפילו לא ב YNET. נכון - יש איזכור על שביתת המורים מחר. איך יוצאים לשביתה שהציבור כלל לא מבין מדוע?? ההסברה של הר"י כשלה גם הפעם וחבל. קול ענות חלושה תרתי משמע.