ניתן לגלות סימנים לאוטיזם כבר בגיל תשעה חודשים; כך מעלה מחקר שנעשה בארץ על-ידי ד"ר מיכאל דוידוביץ', רופא מומחה בנוירולוגיית ילדים והתפתחות הילד ב"מכבי שירותי בריאות". המחקר הוצג אתמול (ד') בכנס איגוד רופאי הילדים.
עוד בעניין דומה
"ידיעות אחרונות", המדווח על כך הבוקר (ה'), מסר כי "במחקר נתגלה לראשונה שקימים פערים והבדלים במבחני התפתחות הילד כבר בגיל תשעה חודשים. האבחון המוקדם יכול לאפשר גם טיפול מוקדם בילד, דבר שיכול לשפר משמעותית את תפקודו".
אוטיזם היא הפרעה המאובחנת לרוב רק בגיל שנתיים ואף יותר מאוחר.
במחקר ניסו הרופאים לברר אם יש אפשרות להצביע עוד לפני גיל שנה, על הבדלים בהתפתחות בין תינוקות שיאובחנו בגיל מאוחר יותר עם אוטיזם, לבין תינוקות שמתפתחים ללא קשיים. הבדיקה נעשתה באמצעות ניתוח תוצאות מבחני התפתחות הנעשים במסגרת הביקורים השגרתיים בטיפת חלב.
בדיקות ההתפתחות נעשות לגבי שני נושאים: ההתפתחות השפתית-תקשורתית וההתפתחות המוטורית. התוצאות מדורגות לפי מדרגות התפתחות, בהתאם לגיל הילד.
בדיווח נמסר, כי המחקר בדק את תוצאות מבחני ההתפתחות של התינוקות וניתח אותן לפי שתי קבוצות: הראשונה כללה 335 ילדים שאובחנו עם אוטיזם כאשר הגיעו לגיל שלוש וחצי בממוצע, והשנייה כללה 335 ילדים ללא בעיות התפתחות.
"מצאנו כי בתחום השפתי, החל מגיל תשעה חודשים, נפתח פער משמעותי בין הקבוצות, כאשר מספר הילדים מקבוצת האוטיזם שנכשלו במבחן שפתי תקשורתי אחד לפחות גדול משמעותית לעומת מספר הנכשלים מקבוצת הילדים ללא בעיות ההתפתחות", מסר ד"ר דוידוביץ'. לדבריו, "ככל שגיל הבדיקה עלה, מספר הילדים שנכשלו מקבוצת האוטיזם במבחנים השונים היה גבוה יותר לעומת הקבוצה המקבילה".
לפי המחקר, בגיל 9 חודשים, 31% מקבוצת הנבדקים שאובחנו אחר כך כאוטיסטים נכשלו במשימת "הבנת פקודה פשוטה" לעומת 13% מהילדים ללא בעיות ההתפתחות. בגיל שנה - 36% מהילדים שאובחנו בהמשך עם אוטיזם נכשלו במשימת "הצבעה לעבר חפץ", לעומת 12% בקבוצה המקבילה. 45% מקבוצת האוטיזם נכשלו במבחן "אמירת שתי מילים" לעומת 22% בקבוצה השנייה ו-45% מקבוצת האוטיזם נכשלו לפחות בשתי משימות בתחום השפתי, לעומת 12% מקבוצת הילדים שלא אובחנו עם בעיות התפתחות.
"גם בתחום המוטורי קבוצת הילדים עם האוטיזם נכשלה יותר באופן משמעותי מקבוצת הילדים הרגילים" הוסיף ד"ר דוידוביץ'. "בדיקות הסקר מהוות כלי נוסף עבור המטפלים וההורים לזהות סימנים מחשידים לבעיות התפתחות ולבצע התערבות מוקדמת וחשובה עבור הילד. יחד עם זאת, לא בהכרח כל ילד שנכשל במבחן הוא אוטיסט".