• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

נתוני משרד הבריאות: ירידה של 70% בשיעור הזיהומים בפגיות בשנה האחרונה

הנתונים פורסמו על ידי המשרד במקביל לדירוג הפגיות לשנת 2017, לקראת יום הפג הבינ"ל החל היום; מבין מרכזי העל הרפואיים, הפגיות המובילות הן "שניידר", "רמב"ם" ו"שיבא"; במהלך השנה האחרונה נוספו 49 רופאים ( 39 מתמחים ו-10 מומחים) חדשים במקצוע הנאונטולוגיה

מחסור חמור בפגיות
פג, תינוק (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות פירסם אתמול (ב') את דירוג הפגיות לשנת 2017, בהתאם לציונים שהשיגו בבדיקת בקרה. מבין מרכזי העל הרפואיים (בתי החולים הגדולים בישראל), השלישיה הפותחת בדירוג כוללת את מרכז "שניידר" לרפואת ילדים, אחריו "רמב"ם" בחיפה ואחריו "שיבא" בתל-השומר. מבין המרכזים הרפואיים הבינוניים – במקום הראשון ניצב המרכז הרפואי "וולפסון" בחולון ואחריו "העמק" בעפולה. מבין המרכזים הקטנים השלישיה הפותחת היא: "כרמל" בחיפה, בית החולים האנגלי בנצרת והמרכז הרפואי ע"ש פדה בפורייה.

לפי נתוני משרד הבריאות, הפגיות שהראו את השיפור הגדול ביותר בין 2016 ל-2017 הן: "שניידר" ו"רמב"ם" בין מרכזי העל; "וולפסון" ו"ברזילי" בין המרכזים הבינוניים ובית החולים שלהסהר האדום ואלמקאסד במזרח ירושלים בין בתי החולים הקטנים.

בשנה האחרונה, מסר משרד הבריאות, חלה ירידה של 70% בשיעור הזיהומים הנרכשים בפגיות. ונראה שיפור באיוש אנשי המקצוע המועסקים בהן: נוספו 49 רופאים ( 39 מתמחים ו-10 מומחים) חדשים במקצוע הנאונטולוגיה. נוספו 293 תקני אחים ואחיות חדשים. חלה תוספת של 121 תקני אחים ואחיות שעברו הסמכה על בסיסית בטיפול נמרץ  ביילוד. 57 נוספים הם לקראת סיום הכשרה.

בנושא התשתיות בפגיות: נוספו 110 מיטות חדשות. הופעלו 16 חדרי הורים חדשים, 20 חדרי הנקה חדשים וכן 17 מטבחי חלב חדשים, 13 חדרי תרופות נוספים, 11 חדרי בידוד חדשים. בכל פגיה הופעל מכשיר רנטגן DR מופחת קרינה.

בעקבות כל אלה מצא צוות הבדיקה של משרד הבריאות כי בשנה האחרונה חל שיפור בציון הממוצע שניתן לפגיות.

"הטיפול בפגים וקידומן של היחידות לטיפול בילוד נמצא על סדר יומו של משרד הבריאות שעוסק רבות בתחום הזה", הדגיש המשרד עם פרסום הנתונים. "מתוך ראיה זו, נושא הפגיות והפגים הוגדר כאחת מתכניות הדגל של המשרד. השנה אנו מציינים את השנה הרביעית לתכנית הכוכבים, המסכמת את שלב ההבשלה המלאה לתוכנית הפגים. היא מסתכמת ב-200 מיליון שקל שחולקו בין כלל הפגיות במדינה ובהתאם לחלוקת כספי הביטוח הלאומי לפגים".

בין הצעדים האחרים שנקט משרד הבריאות בשנה האחרונה: חוזר מנהל רפואה הגדיר לראשונה את סטנדרט הטיפול בפגים והופעל מודל תמרוץ ייעודי המודד תשומות ותוצאות על פי הסטנדרט המומלץ בחוזר מנהל רפואה - בנושאי כוח אדם, תשתיות ואיכות הטיפול בפגיות. "המודל מתמרץ פעילות במערך הפגיות, מכוון את משאבי בית החולים לפגיות ובכך משפר את איכות הטיפול בפג", נכתב בהודעת המשרד.

לדברי המשרד, המודל מתעדכן בהתאם לצרכים בשטח תוך העלאת הסטנדרט הנדרש על בסיס תובנות שעולות מבקרות שנעשות בפגיות והתייעצות עם גורמי המקצוע. המודל אפשר לדרג את הפגיות בהתאם לפרמטרים שנקבעו ומאפשר לתגמל את הפגיות שזכו בציון הגבוה ביותר. רכיב תגמול נוסף לוקח בחשבון שיפור שחל בפגיות עם השנים.

יש לציין, מסר משרד הבריאות, גם פגיות שציונן היה נמוך אך השתפרו מעל לממוצע השיפור בכל קבוצת בתי חולים אליה הן משתייכות (בתי החולים הגדולים, הבינוניים או קטנים) מתוגמלות כספית.

כל 29 הפגיות הפועלות בישראל הראו שיפור ניכר ואף תוגמלו כספית על כך. כל פגיה גם נהנתה מ-1 מיליון שקל שהוקצו להצטיידות נוספת.

הדירוג המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  פגיות,  לידה מוקדמת,  משרד הבריאות,  תוכנית לאומית,  מדדים,  שיפור,  תקנים
תגובות