• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

"יש עלייה דרמטית במספר ההריונות מרובי עוברים בגיל 45 ומעלה בישראל"

כך אמר פרופ' אריאל מני, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר ומנהל חדרי הלידה במרכז הרפואי "איכילוב" בתל-אביב, לרגל הכנס השנתי של החברה שבו הוצגו נתונים על לידות והריונות בישראל

ניתוח קיסרי. (צילום: אילוסטרציה)

"קיימת בישראל עלייה דרמטית במספר ההריונות מרובי עוברים בגיל 45 ומעלה, ולכך יש משמעות גם לגבי התחלואה של היולדות, סיבוכי יתר לחץ דם, סוכרת הריונית ואשפוזים בטיפול נמרץ"; כך אמר פרופ' אריאל מני, יו"ר החברה לרפואת האם והעובר ומנהל חדרי הלידה במרכז הרפואי "איכילוב" בתל-אביב, לרגל הכנס השנתי של החברה. בכנס הוצגו נתונים שנאספו מחדרי הלידה ב-26 בתי חולים בארץ על הלידות בשנה שעברה.

"ישראל היום", שדיווח על כך הבוקר (א'), ציין בנוסף כי מאמץ של רופאים ובתי חולים להפחית את שיעור הניתוחים הקיסריים נושא פירות. בחמש השנים האחרונות, כך נמסר בכנס, ירד שיעור הלידות הקיסריות וב־2016 17.8% מהלידות (28,589) בוצעו בניתוחים קיסריים - בעוד שהממוצע במדינות ה־OECD עומד על 27%.

נתונים נוספים המצוינים בדיווח: שיעור הפריון בישראל עומד על 3.1 ילדים לאישה - הגבוה ביותר בקרב מדינות ה־OECD; גיל האישה הממוצע ללידה ראשונה נמצא בעלייה והתייצב על 28.3. שיעור הנשים מתחת לגיל 19 שילדו הוא רק רק 0.5%. 3.52% מהלידות הן של נשים מעל גיל 45.

4.5% מהלידות הן מרובות עוברים (תאומים ושלישיות). בחלוקה לפי גיל: אצל יולדות בנות 45 ומעלה, שהרו ברובן מתרומת ביצית, שיעור לידות התאומים גבוה פי ארבעה (17.8% מכלל הלידות).

בקבוצת הגיל המבוגר יש ממוצע גבוה של לידות מוקדמות המתרחשות לפני השבוע ה־33, שגם מאופיינות בסיבוכי פגות. כמעט 7% מהיולדות המבוגרות חוו לידות מוקדמות, לעומת ממוצע של 1.25%.

"יש לנו הרבה מה לעשות בכל הנוגע להריונות מרובי עוברים אצל נשים מגיל 45 ומעלה", אמר פרופ' מני. "יש הנחיה להחזיר רק עובר אחד בטיפולי פוריות עד גיל 30 או בתרומת ביצית, כשגיל תורמת הביצית עד גיל 30. המהלך הזה יכול להפחית בסיבוכים האלה. יש לקוות שנתוני השנה הבאה יציגו מגמת ירידה".

לפי הנתונים, 6.1% מהלידות היו לידות מכשירניות, ו־95% לידות ואקום. 15.6% מהיולדות עברו זירוז. 18.3% מהיולדות עברו חיתוך פרינאום (חיץ). בבית חולים אחד, כך על פי הדיווח, אצל 48% מהיולדות נעשה חיתוך, בעוד שבבתי חולים אחרים פחות מ־10%.

"יש טרנד מתון של ירידה בשיעור הנשים המקבלות אפידורל", מצוטט פרופ' מני בדיווח. 46% מהיולדות קיבלו אפידורל להקלת הכאבים - ומדובר בירידה של 5% בתוך עשור. לדבריו, ייתכן כי הדבר קשור ל"מחסור בזמינות מרדימים שנותנים אפידורל", עם זאת, לדבריו, "בחלק מחדרי הלידה נשים רוצות לידה יותר טבעית ופחות התערבותית, ואומרות מראש שאינן מעוניינות באפידורל".

שיעור תמותת העוברים ברחם עמד ב-2016 על 3.28 מקרים לכל 1,000 לידות (לעומת ממוצע של 4 מקרים ב-OECD). שיעור תמותת תינוקות בלידה - 0.14 מקרים ל-1,000 לידות.

נושאים קשורים:  חדשות,  הריון,  לידה,  תמותה,  עובר,  פרופ' אריאל מני,  כינוס,  אפידורל
תגובות

שיעור לידות מרובי העוברים 2.2% ולא כפי שנכתב בכתבה.