• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

הממונה על ההגבלים נגד הצעת החוק שנועדה לצמצם המעבר בין קופות החולים

בדיווח ב"דה מרקר" הבוקר הובאו חלקים ממכתב ששיגרה הממונה, מיכל הלפרין, לוועדת השרים לחקיקה, בו היא יוצאת נגד העובדה שההצעה מוגשת באופן פרטי (על ידי ח"כ דוד אמסלם), מבלי שנעשתה בדיקה רצינית בנוגע להשלכותיה "מרחיקות הלכת" על מערכת הבריאות בישראל

בניין הכנסת בירושלים (צילום: אילוסטרציה)

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, הודיעה לשרי הממשלה כי היא מתנגדת להצעת החוק הפרטית שהגיש ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) להגבלת התחרות בין קופות החולים. ההצעה אמורה לעלות להצבעה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון. בין השאר, מבטלת הצעת החוק את המעבר בין הקופות דרך האינטרנט, מצמצמת את מספר המעברים בשנה ומטילה אחריות פלילית על הקופות ואחריות אישית על המנכ"לים שלהן במקרה של הפרת החוק. היא גם מגבילה מעבר רופאים בין קופות באותו היישוב.

העיתון "דה מרקר", המדווח על כך הבוקר (ה'), ציטט חלקים מהמכתב, בו כתבה הלפרין: "לצד התועלות הנטענות, שעשויות להיות גלומות בקידום מהלך שכזה, ברור כי להצרת צעדיהן של קופות החולים עלולות להיות השלכות שליליות על רווחת הצרכן - בפרט בכל הנוגע לאיכות השירות הרפואי".

בדיווח נמסר כי מאחורי הצעת החוק עומדים גורמים במערכת הבריאות והיא זוכה גם לתמיכת האוצר ולתמיכתו העקרונית של שר הבריאות. עוד נמסר, כי קופת חולים "לאומית", המפסידה מבוטחים בעקביות בשנים האחרונות, תומכת בהצעת החוק, בעוד "מכבי", אליה הצטרפו מבוטחים רבים, מתנגדת לו נחרצות.

הרשות להגבלים עסקיים מותחת ביקורת על העובדה ש"הצעת חוק משמעותית כל כך מוגשת כהצעת חוק פרטית ולא כהצעה ממשלתית, שכרוכה בדיון עומק ובעבודת מטה מסודרת. הצעת החוק היא בעלת השלכות דרמטיות על האופן שבו תיראה מערכת הבריאות בישראל. למיטב ידיעתה של הממונה, הצעת החוק איננה מבוססת על בדיקה מקצועית של השלכותיה על ענף הבריאות".

"הצעת החוק היא בעלת השלכות דרמטיות על האופן שבו תיראה מערכת הבריאות בישראל. למיטב ידיעתה של הממונה, הצעת החוק איננה מבוססת על בדיקה מקצועית"

גם ארגוני הרופאים מתנגדים להצעת החוק, במיוחד על רקע סעיף שקובע כי "רופאי ילדים, נשים ומשפחה שיעזבו את הקופה שבה הם עובדים עתה כדי לעבוד עבור קופה אחרת במרחק של עד 30 ק"מ ממנה - לא יוכלו לעבוד בקופה האחרת בפועל בשנה הראשונה לאחר העזיבה". לפי "דה מרקר", סעיף כזה בדיוק אסרה אסרה הממונה על ההגבלים העסקיים לפני כמה חודשים.

במכתב לשרים בנושא הזה קובעת הממונה: "הגבלת התחרות על העסקת רופאים עלולה לפגוע בפרישת השירותים של קופות החולים ואף בתמריץ של הרופאים להשקיע במתן שירות איכותי למטופליהם".

הרקע להצעת החוק הוא התחרות בין קופות החולים המתאפיינת בין השאר בתופעות בעייתיות כמו 'גניבת רופאים' באמצעות פיתויים כספיים ובמטרה שיחד עם הרופא שעובר מקופה לקופה – תעבור עמו כל קהילת מטופליו.

"דה מרקר" שב וציטט את יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, שכתב השבוע לשרים לקראת ההצבעה בנושא הזה: "האיסור המוצע עומד בסתירה לחוק חופש העיסוק באופן שאיננו מידתי ובמקרים רבים כובל הלכה למעשה את הרופא למקום עבודתו ואינו מאפשר לו את הזכות הבסיסית שקיימת לכל עובד - האפשרות לעזוב ולהחליף מקום עבודה".

בדיווח גם צוטט ד"ר אלון קרני, רופא משפחה וחבר איגוד רופאי המשפחה בהר"י, שאמר: "משרד הבריאות מוזמן ליצור מנגנונים של ענישה לקופות כדי למנוע העברת מטופלים באופן לא רצוי, אבל אין סיבה לפגוע ברופאים". לדבריו, "לא יתכן מצב שבו רופא העובד בעיר כלשהי ויש לו קושי עם הנהלת הסניף לא יוכל, כפי שמוצע בהצעת החוק, להחליף את המעסיק שלו כמו שכל עובד אחר במשק זכאי לעשות זאת - כי אחרת ייגזר עליו לעזוב את העיר שבה הוא עובד. האם יש עובד אחד במשק שמחויב להתרחק 30 ק"מ ממקום עבודתו הקודם? זה אבסורד".

נושאים קשורים:  חדשות,  הגבלות,  הצעת חוק,  קופות החולים,  "דה מרקר",  משרד הבריאות,  הר"י
תגובות
03.11.2017, 14:27

זה חוק שבא בזמן, אמיץ ועיקרוני. חייב להתבצע.
רופא משפחה כללית סכנין

אנונימי/ת
03.11.2017, 15:13

הממונה על ההגבלים העסקיים רומזת שיתכן וחברי הכנסת פועלים לפעמים בלי לחשוב לעומק? לא נשמע לי סביר שדבר כזה יתכן.

אנונימי/ת
03.11.2017, 17:33

עוד הצעת חוק של ח"כ מהאשפתות.

06.11.2017, 01:09

מה עם חופש העיסוק? הוא לא חל על רופאים בקהילה? בתי חולים מגייסים לא פעם רופאים מומחים מבתי חולים אחרים תמורת משכורת גבוה יותר, בתנאי שהם יעבדו רק בבית החולים ולא בפרקטיקה פרטית. רופאי הקהילה העובדים בקופות השונות אינם מקבלים חולים פרטיים שהם חברי הקופה בה הרופא עובד וזה צודק, אבל הרופא העצמאי, שאין לו זכויות כרופא הקופה, אלא רק חובות, מדוע לא יכול לעבור לקופה אחרת המעניקה לו תשלום גבוה יותר? אני לא רואה כל צידוק בהוראה של משרד הבריאות, פרט לכך שלא יורשה לרופא זה לגרור איתו מאות מבין חוליו לקופה החדשה במשך פרק זמן מסוים.

אנונימי/ת
10.11.2017, 19:03

הבעיה אינה מעבר הרופאים בין הקופות , וזכותם להחליף מעסיק כמו כל בעל מקצוע אחר במשק. הבעיה נובעת מההעברה המונית של מבוטחים בעקבות הרופא, לעתים בלי שהם מבינים את מלוא המשמעות של צעד זה ובלי שיש להם באמת אפשרות להפעיל שיקול דעת או לסרב. את הבעיה הזו צריך לפתור ולא להטיל שוב מגבלות על הרופאים