• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אטרזיה ושטית

מטפלזיה אינטסטינלית של הוושט בילדים עם אטרזיה ושטית

ילדים עם אטרזיה ושטית יכולים לפתח ושט על שם בארט כסיבוך של מחלתם. מחקר זה הדגים כי באוכלוסיה זו, מטפלזיה אינטסטינלית מתרחשת בילדים מגיל שנתיים ויש לשקול מעקב אנדוסקופי מוקדם למניעת סיבוכים נוספים

תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)
תסמונת בארט. תמונה היסטולוגיה של ושט על שם בארט. (מקור צילום: ויקיפדיה)

חולים עם אטרזיה ושטית או פיסטולות ושטיות-טרכיאליות (EA-TEF) יכולים לפתח ושט על שם בארט כסיבוך ארוך טווח של מחלתם. מטפלזיה אינטסטינלית (IM), גורם סיכון להתפתחות אדנוקרצינומה של הוושט לא תוארה היטב באוכלוסיה הפדיאטרית. מחקר רטרוספקטיבי זה בחן חולים עם EA-TEF בשלושה מרכזים רפואים פדיאטריים בין השנים 1997 ל-2014.

מתוך 542 ילדים ומתבגרים שהוכללו במחקר, 1.3% (7 חולים ומתוכם 5 בנות) אובחנו עם IM על סמך בדיקה אנדוסקופית ופתולוגיה. לשישה הייתה EA-TEF מסוג C ולחולה הנוסף הייתה אטרזיה מסוג A. ארבעה חולים אובחנו עם מטפלזיה גסטרית לפני אבחנת מטפלזיה אינטסטינלית ובשלושת החולים בנוספים האבחנה ניתנה במקביל. הגיל החציוני לאבחנת מטפלזיה גסטרית היה 7.9 (טווח, 2-17.2) ו-10.9 (2-17.2) עבור IM. תסמיני רפלוקס (GER) היו לא ספציפיים.

חמישה חולים טופלו במעכב משאבת פרוטונים עבור GER סימפטומטי בזמן אבחנת IM. שניים מתוך השבעה עברו פונדופליקציית ניסן בעבר. חולה אחד, שעבר פונדופליקציה החל טיפול מחודש במעכבי משאבות פרוטונים כאשר ניתנה אבחנה של IM. כל החולים ביצעו אנדוסקופיות חוזרות ולא נצפתה דיספלזיה עם זמן מעקב חציוני של 1.7 (1-4.9) שנים.

מסקנת החוקרים היא כי IM מתרחש בילדים עם EA-TEF, אפילו בגיל שנתיים ויש צורך במעקב אנדוסקופי מוקדם באוכלוסייה זו

מקור:

Hsieh, H. et al. (2017) Journal of Pediatric Gastroenterology & Nutrition. 65(1), e1.

נושאים קשורים:  אטרזיה ושטית,  פסיטולה,  רפלוקס,  GER,  מטפלזיה,  ושט על שם בארט,  פונדופליקציה,  מחקרים
תגובות