• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אפילפסיה

היארעות של פרכוסים ואפילפסיה בילדים שנולדו לפני שבוע 28

מחקר זה מצא כי ההיארעות של אפילפסיה בגיל עשר שנים בילדים שנולדו לפני שבוע 28 גבוהה פי 7-14 מאשר באוכלוסיית הילדים הכללית

07.09.2017, 10:45
תרשים בדיקת גלי מוח, אפילפסיה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה ביקש לבחון את ההיארעות של פרכוסים ואפילפסיה בעשור הראשון של החיים בילדים שנולדו זמן רב טרם המועד (פחות מ-28 שבועות להריון). המחקר בוצע בתבנית פרוספקטיבית, רב מרכזית, תצפיתית בהשתתפות 889 ילדים שנולדו בין השנים 2002-2004. הילדים עברו הערכה בגיל שנתיים ובגיל עשר עבור תחלואה נוירולוגית. שאלון מידע להערכת רקע של פרכוסים ניתן למטפלי הילדים בנוסף לראיון רטרוספקטיבי על פרכוסים לאחר הלידה וראיון מובנה עם מומחה אפילפסיה פדיאטרי. מומחה אפילפסיה שני קבע אבחנה עצמאית על בסיס תשובות הריאיון. מומחה אפילפסיה שלישי קבע את האבחנה הסופית כאשר היה חוסר הסכמה בין המעריכים (3% מהמקרים). בוצע שימוש בטבלאות שרידות על מנת להעריך היארעות פרכוסים במהלך החיים.

החוקרים מצאו כי עד גיל 10, 12.2% (רווח בר-סמך 95%: 9.8, 14.5) מהילדים חוו פרכוס אחד או יותר. ל-7.6% (רווח בר-סמך 95%: 5.7, 9.5) הייתה אפילפסיה ול-3.2% היה פרכוס עם חום. ל-1.3% היה פרכוס בודד ללא התגרות. היארעות פרכוסים גברה ככל שגיל ההיריון היה צעיר יותר בעת הלידה. ביותר מ-75% מהילדים עם פרכוסים, הם החלו אחרי גיל שנה. היארעות פרכוסים הייתה דומה בשני המינים. שני שליש מבין אלו עם אפילפסיה סבלו מבעיות נוירולוגיות אחרות. שליש מהילדים עם אפילפסיה לא תועדו בשאלון הרקע הרפואי.

מסקנת החוקרים היא כי ההיארעות של אפילפסיה בגיל עשר שנים בילדים שנולדו לפני שבוע 28 גבוהה פי 7-14 מאשר ההיארעות של 0.5-1% הקיימת באוכלוסיית הילדים הכללית. פרכוסים באוכלוסייה זו אינם מאובחנים ומזוהים מספיק על ידי רופאים והורים.

מקור:

Douglass, L.M. et al. (2017) Pediatric Neurology. 73, 13.

נושאים קשורים:  אפילפסיה,  פגות,  פרכוסים,  מחקרים
תגובות