• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

"הדסה": הוקם צוות סיוע למחלקה ההמטו אונקולוגית; אחיות: "מלא טעויות בטיפול"

משרד הבריאות הודיע כי מינה צוות סיוע מיוחד למחלקה אותה עזבו תשעה רופאים בעקבות עימות מקצועי ואישי עם מנהל "הדסה"; אחיות במחלקה סיפרו: "יש מלא טעויות שהאחיות מזהות ועוצרות אותן...אנחנו חוששות שאם יקרה משהו בלתי הפיך יאשימו אותנו במחדל"

הורה של אחד הילדים המטופלים ב"הדסה" מתעמת עם מנהל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין בחודש שעבר (צילום: הדס פרוש / "פלאש 90")

משרד הבריאות הודיע בסוף השבוע כי מינה צוות סיוע מיוחד - שבראשו עומד ד"ר יצחק ברלוביץ - למחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים במרכז הרפואי "הדסה", בעקבות התפטרות רופאי המחלקה בשל חיכוכים מקצועיים ואישיים עם מנכ"ל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין.

ד"ר ברלוביץ' שימש עד לא מכבר כמנהל בית החולים "וולפסון" וקודם לכן כיהן כמשנה למנכ"ל משרד הבריאות וכראש מנהל הרפואה במשרד. בנוסף לו, יהיו חברים בצוות ד"ר סיגל ליברנט טאוב ממינהל הרפואה וד"ר אלזה לבון וסימה אזולאי ממנהל הסיעוד במשרד הבריאות. "הצוות יסייע למחלקה בניהולו של ד"ר גל גולדשטיין" הודגש בהודעת המשרד.

לדברי המשרד, במסגרת הסיוע "יעמדו חברי הצוות מקרוב על קיום ההנחיות של שר הבריאות, יעקב ליצמן, בנוגע לאופן הפעלת המחלקה כדי להבטיח שהן מתקיימות במלואן. הצוות יסייע לצוותי הרופאים, הסיעוד ומקצועות הבריאות האחרים, וכן להנהלת בית החולים, לתת את הטיפול הטוב ביותר לילדים מבחינת איכות ובטיחות, בתקופת המעבר במחלקה - ולתת את מלוא המענים הנדרשים לשם כך. ‎משרד הבריאות רואה בכך משימה לאומית בעלת חשיבות עליונה ומודה לצוות המקצועי והמיומן על הנכונות להירתם לכך".

אתמול שוב קרא פרופ' רוטשטיין לרופאים שהתפטרו במחאה לחזור בהם ולשוב לעבודה סדירה במחלקה. בדיווח ב"מעריב" נמסר, כי פרופ' רוטשטיין גם הבטיח, לראשונה, שלא ייפגעו זכויותיהם ותנאי שכרם של הרופאים. עם זאת, הוא הדגיש כי אין בכוונתו להחליף את המנהל החדש במחלקה, ד"ר גל גולדשטיין, כדי לקלוט מחדש את המנהל המתפטר, פרופ' מיקי וינטראוב.

אחיות מתלוננות על המצב במחלקה

בסוף השבוע גם דווח, כי 15 אחיות מצוות המחלקה ההמטו-אונקולוגית נפגשו עם הנהלת בית החולים וכשליש ביקשו לעזוב, בעקבות התפטרות הרופאים. בשלב זה, דווח, אושר לאחות אחת לעבור מחלקה. בדיווח על הנושא בערוץ 10 נמסר, כי האחיות התלוננו שמאז שעזבו 9 הרופאים, "מתרחשות בעיות רבות במחלקה: טעויות בנושאי תרופות, חוסר ידע בפרוטוקולי הטיפול בילדים וממשיכים לקבל מטופלים למחלקה למרות שטרם התגבש צוות חדש".

לפי הדיווח, אחת האחיות אמרה: "הרופאים שבאו במקום המתפטרים מרשים לעצמם לקבל מטופלים חדשים. הם לא יכולים לעשות זאת כי עדיין לא בנו את הצוות החדש כמו שצריך. הם לא מתמודדים עם מה שיש והם מקבלים עוד... אנחנו, האחיות, מרגישות שזה חוסר אחריות. אנחנו לא מוכנות לקחת את זה על גבנו. אנחנו חוששות שאם יקרה משהו בלתי הפיך יאשימו אותנו במחדל".

"מתרחשות בעיות רבות במחלקה: טעויות בנושאי תרופות, חוסר ידע בפרוטוקולי הטיפול בילדים וממשיכים לקבל מטופלים למחלקה למרות שטרם התגבש צוות חדש"

על הפגישה עם הנהלת "הדסה", סיפרה אחות אחרת, כך על פי הדיווח: "השיחה הגיעה לטונים גבוהים מאוד. אני נמצאת במו"מ כבר כמה שבועות, מנסה לצאת מהמחלקה למקום אחר. אנחנו מתריעות ומתריעות שהמחלקה לא תעמוד בעוד חולים חדשים ואז היום, בישיבה, ממש צרחנו שעוד יקרה אסון במחלקה ויאשימו אותנו בו. יאשימו אותנו כשיקרה משהו".

בדיווח נמסר, כי ד"ר שושי גולדברג, האחות הראשית במשרד הבריאות, התנצלה על כך שלא התערבה במשבר קודם לכן ואמרה שהיא מבינה שיש מצוקה גדולה של אחיות במחלקה. ד"ר גולדברג הוסיפה שיגיע צוות מטעם משרד הבריאות כדי לעזור לפתח תהליכי עבודה חדשים ונכונים.

במחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים ב"הדסה" עובדות יותר מ-40 אחיות. לטענתן "מצב המחלקה כיום, לאחר התפטרות הרופאים, מסכן את הילדים המטופלים והן אינן רוצות לקחת חלק בזה". לפי דיווח בערוץ 2 אמרה אחת האחיות: "ד"ר גל גולדשטיין (המנהל החדש של המחלקה שמונה לאחר התפטרות פרופ' מיקי וינטראוב, מערכת ד.א.) לא טיפל מאז ההתמחות שלו בילדים אונקולוגים. הוא טיפל רק בהשתלות מוח עצם. יש במחלקה שני מתמחים שאין להם מושג באונקולוגיה. כל זה לא עוצר את בית החולים להמשיך ולקבל ילדים". לדבריה, "יש מלא טעויות שהאחיות מזהות ועוצרות אותן".

נכון ליום רביעי האחרון, כך דיווח ערוץ 2, מבין 9 הילדים המאושפזים במחלקה רק 2 הם ישראלים. היתר הם: 5 ילדים פלסטינים, ו-2 ילדים ממזרח אירופה שהגיעו ל"הדסה" דרך תיירות מרפא. באשפוז יום, לפי הדיווח, ירדה הפעילות מ-50 ילדים בממוצע לפני התפטרות הרופאים - לממוצע של 15 בלבד בימים שלאחר ההתפטרות. 49 מהילדים שטופלו ב"הדסה" עברו לבתי החולים במרכז - "שניידר", "איכילוב" ו"שיבא".

תגובת הדסה לשני הדיווחים: "בתחילת יום רביעי מספר המאושפזים במחלקה עמד על 15, מתוכם 8 ישראלים. במהלך היום סיימו את הטיפול ושוחררו 6 ישראלים. למחר מתוכננים להגיע לטיפול ילדים ישראלים נוספים. המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים החדשה בהדסה פועלת בשגרת עבודה רגילה ומלאה. המחלקה מאוישת על ידי צוות רופאים מומחים חדש ומצוין ומתוגברות במומחי 'שיבא'. הצוות נותן מענה מקצועי ואנושי, מקיף, מלא וזמין לכל צורך ולכל מטופל".

"טענות האחיות נשמעו בקשב רב על ידי מנהל המרכז הרפואי, האחיות הראשיות של הדסה ומשרד הבריאות. אין ספק שהחלפה של כל הרופאים שנטשו את המחלקה בבת אחת וביום אחד, ברופאים עם נהלי עבודה שונים ואחרים - לא פשוטה. ההנהלה מעריכה מאד את הצוות הסיעודי המעולה של המחלקה. סוכם על ליווי מקרוב של הצוות תוך פתיחות מלאה והתייחסות לכל מה שהועלה ויעלה במציאות החדשה שנכפתה על הצוות. הנהלת הדסה משוכנעת שביחד עם הצוות, כל חבלי הלידה יחלפו במהרה והמחלקה תצא לדרך המלך ולשירות מלא של המטופלים בה".

עצומת רופאים למען הרופאים שהתפטרו

בתוך כך, כ-150 רופאי ילדים חתמו על עצומה המגבה את רופאי המחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים. את העצומה יזם רופא הילדים הוותיק ד"ר יוסי אורבך. בעצומת הרופאים נכתב: "צוות הרופאים של המחלקה ההמטו-אונקולוגית בראשות פרופ' מיקי וינטראוב פעל לאורך כל הדרך בצורה נכונה והוגנת. אנו קוראים לראשי מערכת הבריאות להביא לפתרון שיאפשר את קיומה של מחלקה המטו-אונקולוגית לילדים בירושלים, מעולה כפי שהייתה, ושתופעל בידי צוות רופאי המחלקה המקורי. בכך יעשה צדק עם הרופאים המיוחדים האלו, וכמובן זה יהיה המעשה הנכון לילדים החולים ולמשפחותיהם".

בדיווח בעיתון "מקור ראשון" על העצומה צוטט ד"ר אורבך העוסק ברפואת ילדים מזה 35 שנה ומכיר היטב את מחלקות הילדים ב"הדסה": "רופאי הילדים במחוז ירושלים מקווים שהבעת העמדה שלהם תסייע לפתרון המשבר. המצב כרגע מאוד סבוך ורגיש. אני סבור שנגרם נזק לילדים המטופלים ולמשפחותיהם".

"איגודי הרופאים הרשמיים", הוסיף ד"ר אורבך, "לא יכולים להביע עמדה נחרצת בסוגיה, כדי להישאר נאמנים למשרד הבריאות. לכן החלטנו, רופאי הילדים במחוז ירושלים, לפרסם את עמדתנו". פרשנית העיתון "גלובס", סטלה קורין ליבר, פירסמה בסוף השבוע מאמר בו היא תוקפת בחריפות את התנהלות שר הבריאות במהלך המשבר.

נושאים קשורים:  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה",  משבר ב"הדסה",  אחיות,  פרופ' זאב רוטשטיין,  פרופ' מיקי וינטראוב
תגובות
אנונימי/ת
12.06.2017, 02:31

ליצמן לא יוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה.הכתובת היתה על הקיר.והכל בגלל ידיות עם רוטטשטין.