• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

הנהלת "הדסה": מהיום המחלקה ההמטו-אונקולוגית תיכנס לשגרת עבודה רגועה רגילה

היום נכנסה לתוקף התפטרות שישה הרופאים המומחים מהמחלקה ההמטו-אונקולוגית ילדים, והנהלת "הדסה" מסרה כי העבודה במחלקה תימשך בעזרת רופאים שיגיעו יום-יום מ"שיבא"; אחת הרופאות המתפטרות: "הדסה במצב שאין עכשיו רופא ראוי לטפל בסרטן (בילדים)"

הורה של אחד הילדים המטופלים ב"הדסה" מתעמת עם מנהל בית החולים, פרופ' זאב רוטשטיין בחודש שעבר (צילום: הדס פרוש / "פלאש 90")

(עודכן 13:52) התפטרות שישה הרופאים המומחים ושלושה המתמחים שעבדו במחלקה ההמטו־אונקולוגית ילדים ב"הדסה" נכנסה הבוקר (א') לתוקף. המנהל החדש של המחלקה, ד"ר גל גולדשטיין, שהובא בידי מנכ"ל "הדסה" פרופ' זאב רוטשטיין מ"שיבא", עבר, כך מסרה הנהלת בית החולים, את החפיפה הדרושה עם המנהל המתפטר, פרופ' מיקי וינטראוב.

אך המשבר בפרשה רחוק מסיום: הורי ילדים המאושפזים במחלקה הקימו הבוקר אוהל מחאה ב"גן סאקר" בירושלים, ואף הודיעו כי הוא ישמש כ"בית חולים שדה" עבור הילדים. ההורים, לפי דיווח ב"חדשות ערוץ 2", שבים ודורשים לקלוט את הילדים במחלקה חדשה שתיפתח ב"שערי צדק", שבה ימשיכו לקבל טיפול מהרופאים שהודיעו על עזיבתם.

הורי ילדים המאושפזים במחלקה הקימו הבוקר אוהל מחאה ב"גן סאקר" בירושלים, ואף הודיעו כי הוא ישמש כ"בית חולים שדה" עבור הילדים

"מעריב" מסר, כי פרופ' עמוס תורן, מנהל המערך להמטו־אונקולוגיה בבית החולים לילדים ב"שיבא", יחד עם רופאה מומחית בהמטו־אונקולוגיה מבית החולים, ד"ר איריס קווצל, יגיעו מעתה לירושלים מדי יום, בתורנות, כדי לעבוד במחלקה.

לפי הודעת הנהלת "הדסה", בשבת ערכו פרופ' יוסי לבר וד"ר פאולינה סטפנסקי מבית החולים ביקור רופאים ופגשו כמחצית מהחולים, לרבות ילדים חדשים. "לכולם ניתנו תכניות טיפול. מהיום יהיה תגבור של רופאי 'שיבא' והמחלקה תיכנס לשגרת עבודה רגועה רגילה. ב'הדסה' יש פתרון מלא לכל פונה, לרבות כשיש צורך בפעולות פולשניות ועיבוד מעבדתי מולקולרי וגנטי לכל הגידולים, כולל הנדירים", נאמר בהודעה.

עוד נמסר מהנהלת "הדסה", כי במהלך השבוע מתוכננות שלוש השתלות מח עצם. "לצערנו, קומץ מסיתים שם לו למטרה לסייע לרופאים המתפטרים שנטשו את הילדים ב'הדסה' כדי לפתוח בכל מחיר מחלקה המטו־אונקולוגית והשתלות מח עצם בילדים ב'שערי צדק', גם במחיר פסול ובלתי נתפס של חבלה בהמשך פעילות המחלקה ההמטו־אונקולוגית והשתלות מח עצם בילדים בהדסה", נאמר בהודעת בית החולים, "המחלקה תמשיך לטפל בילדים חולי סרטן ולהשתיל מח עצם עם הצוות המצוין הקיים, עם צוות הרופאים החדש שייקלט ועם צוות התגבור משיבא, במקום הרופאים שהתפטרו ונטשו את הילדים המטופלים".

אחד ההורים אמר ל"מעריב": "כרגע המצב הוא שמי שיכול עוזב את המחלקה ההמטו־אונקולוגית ב'הדסה' ועובר לקבל את הטיפול במקום אחר. במחלקה נשארו רק מי שיש להם קושי אובייקטיבי לעזוב. להערכתי, מעכשיו כל הפרוצדורות החודרניות לא ייעשו ב'הדסה'. אני העברתי את הבת שלי לבית חולים לילדים שניידר בפתח תקווה. אם הייתי יודע של'הדסה' יגיע רופא מומחה ללוקמיה, כמו ד"ר שרה אליצור, שמעכשיו תטפל בבתי בשניידר, הייתי נשאר בהדסה".

בדיווח גם מצוטטת ד"ר איריס פריד, שהתפטרה: "מאות הורים מבינים שמנהל 'הדסה' קיבל החלטה מסכנת חיים בנובמבר כאשר הסכים להפנות את המשאבים המוגבלים גם כך של בית החולים הזה לטיפול בתיירי מרפא וסירב לחזור מההחלטה, כולל בבית המשפט. אנחנו השתמשנו בדרך היחידה שיש בידינו כדי להזהיר את ההורים מפני הסכנה".

"ברור לנו, אמרה עוד ד"ר פריד ל"מעריב", "שהנהלת הדסה הייתה מעדיפה שנשתוק – אך זה לא מה שיקרה. מדינת ישראל החליטה לזרוק אותנו, מומחים במקצוע, ולשלוח אותנו להיות רופאים בקופת חולים. בהדסה היו שישה מומחים לסרטן בילדים. היום יש רק שניים שעברו הכשרה בהשתלות. הזהרנו החל מנובמבר שאין רופאים בארץ. התחננו שלא יביאו עוד תיירים. ההצפה הזו של תיירים מסוכנת ומסכנת את הילדים. הדסה במצב שאין עכשיו רופא ראוי לטפל בסרטן. להביא רופאים מתחלפים מ'שיבא' זה ממש טירוף. שיסגרו את המחלקה ויגידו שאין להם פתרון".

בבית חולים שדה שהקימו הורי הילדים בגן סאקר יש 20 מיטות. נציגות ההורים הודיעה לתקשורת: "הרופאים שלנו הם שיחליטו אילו טיפולים הם יכולים לתת לילדים באוהל הזה. את ביצוע כל שאר הטיפולים נפזר בין בתי החולים עד שיימצא פתרון שישביע את רצוננו. ההורים גייסו את הכסף להקמת בית החולים מתרומות.

על פי התכנון שאותו הציגו ההורים המוחים, חלק מהרופאים העוזבים יגיעו לבית החולים האירעי הזה כדי לבדוק את הילדים. הפעילות באוהל לא נועדה להחליף טיפול רפואי בחולי סרטן וגם לא יהיה בו אשפוז, מתן כימותרפיה או טיפולים אחרים. פעילות האוהל צפויה להתחיל מחר. ההורים הודיעו כי היא "תימשך 24/7 עד שיוחלט בבג"צ על הקמת המחלקה ב'שערי צדק'".

באתר "הארץ" נמסרה התייחסות משרד הבריאות להקמת האוהל: "על פי תקנת בריאות העם, מרפאה אונקולוגית חייבת ברישיון כדי להבטיח את בטיחות הטיפול הרפואי בחולים. מתן טיפול בשדה, באוהל, עלול לסכן את הילדים, לחשוף אותם לזיהומים ולאלרגנים ולסכן את שלומם ואת בריאותם. זו איננה הפרקטיקה הרפואית המקובלת ואיננה עומדת בדרישות משרד הבריאות".

"מהבחינה הרפואית מוטב שהילדים יקבלו טיפול בבית חולים מסודר. ב'הדסה' ערוכה מחלקה הכוללת למעלה מ-40 אנשי צוות וחמישה רופאים נוספים, כדי לטפל בכל עת בכל ילד בתנאים הנדרשים". בדיווח נמסר כי משרד הבריאות עדיין קורא לרופאים המתפטרים לשוב לבית החולים "הדסה" ולטפל במסגרתו בילדים חולי הסרטן.

ההורים מסרו לתקשורת, כי "המתווה החדש של המחלקה, המתבסס בעיקרו על 'השאלת' רופאים משיבא, הוא לא יותר מאחיזת עיניים.... לאף אחד מהרופאים שיגיעו משיבא כדי לתפוס את מקום הרופאים המתפטרים אין ניסיון וידע ספציפי בגידולי מוח, גידולי עצם ושריר, גידולים מוצקים, לוקמיה ולימפומה, שמהם סובלים יותר מ-40% מהילדים המטופלים במחלקה".

"למשל", טוענים ההורים, "ד"ר לאבר שגויס מארה"ב לא עסק ב-8 השנים האחרונות בעבודה קלינית כלל אלא רק החזיק במשרות ניהוליות. ד"ר קופפר, שיגיע למחלקה באוקטובר, כפי שהודיע מנכ"ל הדסה, עוסק בפעילות מחקרית ומתכנן להגיע לזמן מוגבל לצורך סיוע במחקר ולא לטיפול בילדים".

נושאים קשורים:  חדשות,  משבר ב"הדסה",  פרופ' זאב רוטשטיין,  המרכז הרפואי "הדסה",  המרכז הרפואי "שערי צדק",  משרד הבריאות
תגובות