• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

בקרוב: איגוד רופאי הילדים האמריקני יפרסם הנחיות חדשות לצמצום מקרי מוות בעריסה

בין ההמלצות: פעוט צריך לישון עם ההורים באותו חדר ובמיטה נפרדת עד גיל שנה. האיגוד גם ימליץ על הנקה בשכיבה במקום בכורסאות הנקה

תינוקת ישנה (צילום: אילוסטרציה)

אגוד רופאי הילדים האמריקני AAP צפוי לפרסם בקרוב הנחיות מחודשות לשם הקטנת הסיכון למוות פתאומי בעריסה, כך דיווח השבוע העיתון "וול סטריט ג'ורנל".

בארה"ב מתרחשים מדי שנה כ-4,000 מקרי מוות בעריסה של תינוקות.
בין החידושים הצפויים בהמלצות ה-AAP: הפעוט צריך לישון עם ההורים באותו חדר שינה עד גיל שנה (במקום שישה חודשים לפי המלצה קודמת) ובמיטה נפרדת. המזרן צריך להיות קשיח וללא חפצים נוספים במיטתו, התנוחה צריכה להיות על הגב בלבד, רצוי שהמוצץ יינתן החל מגיל חודש במהלך השינה, הנקה – עד גיל חצי שנה לפחות' הנקה לילית צריכה להתבצע בשכיבה על מיטת ההורים. אין כל טעם בהפעלת מוניטור או מכשירי אזעקה. אין לעשן לאחר הלידה וגם במהלך ההיריון.

בדיווח על כך המתפרסם היום (ה') ב"ידיעות אחרונות" נמסר עוד כי האיגוד האמריקני ימליץ להימנע מהנקה בעמידה או בישיבה בכורסת הנקה כאשר האם עייפה – וזאת מחשש שהפעוט יישמט מידיה בעת ההנקה. המלצה זאת היא חדשנית. ההנחיות הקודמות של ה-AAP בהקשר לפעולות לצמצום סיכון למוות בעריסה פורסמו ב-2011.

בעבר הובעה התנגדות להנקה שכובה מחשש שכאשר האם רדומה היא עלולה להתגלגל על התינוק ולמעוך אותו או שיפול מהמיטה. ההנחיה החדשה הצפויה תהיה כנראה: הנקה במיטת האם ומיד לאחריה – להחזיר את התינוק למיטתו.

על-פי העיתון האמריקני, מחקר שנעשה לא מכבר ושעליו דווח בכתב העת הרפואי Acta Paediatrica אימהות בארה"ב חולקות מיטתן עם התינוק ומיניקות אותו עד גיל 6 חודשים, וזאת כאשר האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ומומחים רבים אחרים מזהירים שכאשר האם חולקת מיטתה עם התינוק יש חשש שהוא ייחנק או ימות לפתע בעריסה (SIDS ) .
עוד דווח כי באוגוסט השנה פרסם Pediatrics כי מחקר שבו צולמו הורי פעוטות בבתיהם העלה כי 28% מהילודים עד גיל חודש, 22% - עד גיל 3 חודשים ו-16% עד גיל ששה חודשים ישנים עם האימהות באותו מיטה או חלק משנת הלילה שלהם. כיום 80% מהאימהות בארה"ב מיניקות לעומת כ-25% מהן בשנות ה-60 שך המאה הקודמת.
תגובת מזכ"ל איגוד רופאי הילדים בישראל, ד"ר צחי גרוסמן ל"ידיעות אחרונות": על פי הנחיות משרד הבריאות, שינה עם מבוגר, באותה מיטה, מסוכנת לתינוק שמתחת לגיל 3 חודשים וכן כאשר אחד ההורים מעשן או משתמש בתרופות הרדמה – כל אלו מגבירים סיכון לחנק. לדעתו אין להיניק את התינוק ולישון עמו באותה מיטה.

נושאים קשורים:  מוות בעריסה,  איגוד רופאי הילדים האמריקאי
תגובות