• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

רופאים מזהירים מפני "היכחדות" מקצוע רופאי טיפות חלב בארץ

לדברי ד"ר מנואל כץ ממחוז דרום של משרד הבריאות, כשהרופאים העובדים בתחום, שגיל רובם הוא מעל 55, יפרשו - "התחום המקצועי הזה פשוט ייעלם"

תינוק נשקל ב"טיפת חלב" במבשרת ציון (צילום: נעם מוסקוביץ' / "פלאש 90")

מנהל המחלקה לאם ולילד במחוז הדרום של משרד הבריאות, ד"ר מנואל כץ, התריע בשבוע שעבר בכנס הנגב לשלום הילד שהתקיים באוניברסיטת בן-גוריון מפני "היכחדות מקצוע רפואת טיפות החלב", בשל מיעוט רופאי ילדים הפונים לתחום הטיפול בתינוקות בקהילה.

"ממוצע הגיל של 70% מרופאי טיפות החלב הוא 57 שנה", אמר ד"ר כץ. "כשרופאים אלו יצאו לפנסיה - התחום המקצועי הזה פשוט ייעלם".

לדבריו, "רק 15% מהמומחים ברפואת ילדים עבדו תקופה כלשהי בקהילה. הם לא מכירים את המשמעות של רפואה קהילתית או טיפות חלב. תקנים להתמחות ברפואת ילדים נמצאים רק בבתי החולים ולא בקהילה. ההתנסות בקהילה חייבת להיות חלק מההכשרה וההתמקצעות".

ד"ר כץ: "רק 15% מהמומחים ברפואת ילדים עבדו תקופה כלשהי בקהילה. הם לא מכירים את המשמעות של רפואה קהילתית או טיפות חלב"

לטענת ד"ר כץ, סיבה נוספת למחסור ברופאי טיפות חלב ניתן לייחס גם לשכר הנמוך משמעותית שמקבל רופא העובד בטיפת חלב, שעומד על כשליש משכרם של רופאים אחרים בקופות החולים.

"למרות חשיבותן של טיפות החלב, בשנים האחרונות השרות הזה מוזנח מאוד", אמרה בכנס מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן. לדבריה, "טיפות החלב הן שרות ייחודי, אוניברסלי וחיוני מעין כמותו. טיפות החלב הן דוגמה לשרות מונע, שאי אפשר בלעדיו. בין היתר, בזכות טיפות החלב שעורי תמותת התינוקות בישראל הם מהנמוכים ביותר בעולם. לכן לא רק שאסור להזניח את השרות הזה, אלא חשוב ודחוף לטפח אותו ולשמור עליו מכל משמר ואף להרחיב את תחומי אחריותו".

בדיון שעסק ברפואה קהילתית בגיל הרך, אמר ח"כ פרופ’ מנואל טרכטנברג, יו"ר השדולה למען הגיל הרך בכנסת: "ניתן לעשות שינוי בתחום הגיל הרך בלי צורך במשאבים מרובים. יש לגבש תכנית חומש, בעלות של 250 מיליון שקל. זה סכום זניח במושגים של תקציב מדינה, אבל יאפשר להפעיל גוף מקצועי שיעסוק בכלל סוגיות המקצוע, עם יכולת לקביעת מדיניות לטווח הארוך".

הוא הוסיף: "בנקודת הזמן הנוכחית יש בישראל תנופת בניה עצומה ביחס לגודל האוכלוסייה, ומכיוון שחסרות קרקעות יש לחשוב כבר עכשיו על מרכזים לטיפול בגיל הרך במודל אינטגרטיבי שייתן מענה בכל התחומים".

נושאים קשורים:  חדשות,  טיפת חלב,  קהילה,  התמחות,  פנסיה,  משבר,  תינוקות
תגובות
28.09.2016, 00:50

טיפת חלב אמורה היתה לעשות איתור מוקדם של ילדים בסיכון לפתח בעיות רפואיות כהשמנה וכל סיבוכיה וגם ליקויים נוירוהתנהגותיים כאוטיזם, הפרעות קשב וריכוז. בשנים האחרונות חלה עליה משמעותית בשתי בעיות אלה שהגיעו למימדים של ״מגיפות״. מסקנה טיפת חלב לא מצליחה למנוע ולקדם בריאות והתפתחות ילדים פרט לתחום החיסונים. כך שממילא, אם לא יוכשרו רופאים מתאימים לעבוד כצוות עם האחיות ולמלא תפקיד ברפואה מונעת לא יהיה בה צורך....

תחום רופאה מונעת אינה מפותח מספיק לדעתי .
לדעתי נוסה אינה קשורה רק לרופאים,אלה צריך להרכיב את מודעות הציבור ,לכן חשוב לתת מידע לגבי רפואה מונעת בכל פגישות עם מטופלים.
כמובן זה תפקיד של רופאי קהילה (כי לרפאי ביתי חולים אין זמן לזה)