מיגרנה

רמות GABA במוח עשויות להיות סמן ביולוגי למיגרנה

עלייה ברמות GABA במוח קשורה לרמות גבוהות של כאב ו-central sensitization בקרב מטופלים הסובלים ממיגרנות, אך אינה משפיעה על המצב הנפשי או על תחושת המוגבלות

05.09.2016, 12:38
מיגרנה בקרב נשים (צילום: אילוסטרציה)

מיגרנה היא תלונה נפוצה אך בכל זאת אינה מובנת לחלוטין. דרך אחת להבין מיגרנות טוב יותר היא לבחון את המאפיינים הקליניים ואת הסמנים הביולוגיים הפוטנציאליים, כגון GABAי(gamma-aminobutyric acid).
המטרה העיקרית של מחקר זה היתה לחקור אם מאפייני מחלה רלבנטיים של מיגרנות קשורים לרמות GABA במוח.

במחקר-חתך זה השתתפו 20 מבוגרים שענו על קריטריונים דיאגנוסטיים של מיגרנה ו-20 נבדקי ביקורת שהותאמו לפי גיל ומין. בוצעו הערכות לכאב, ריגוש מרכזי (central sensitization) ותפיסת מוגבלות עצמית על ידי שאלון 2 של מקגיל על כאב קצר-טווח (Short-form McGill Pain Questionnaire-י2), מלאי הריגוש המרכזי (Central Sensitization Inventory), סולם עם 21 נקודות להערכת דיכאון, חרדה ולחץ (Depression Anxiety Stress Scales-י21) ומבחן 6 להשלכות של כאב ראש (Headache Impact Test-6).

ניתוח משני של רמות GABA במוח בוצע בקרב עוקבת הנבדקים על ידי ספקטרוסקופית תהודה מגנטית גרעינית (proton magnetic resonance spectroscop).

קבוצת המיגרנה היתה עם ציונים גבוהים יותר, באופן מובהק, של כאב, ריגוש מרכזי ומוגבלות בהשוואה לקבוצת הביקורת. ניתוח יחסים הראה קשר חיובי בין רמות GABA לרמות הכאב ולריגוש המרכזי. לא נמצא קשר בין רמות GABA למצב רגשי ולמוגבלות.

ממצאים אלו מהווים ראיות ראשוניות התומכות בשימוש בשאלונים ובמדידת רמות GABA לאפיון טוב יותר של מיגרנות והרחבת התהליך האבחנתי. כמו כן, ממצאים אלו מחזקים את הלוגיקה שמאחורי תפקיד רמות GABA בפתו-פיזיולוגיה של מיגרנה, ומחזקים את מעמדן של רמות ה-GABA כסמן ביולוגי אפשרי למיגרנות.

כאב וריגוש מרכזי בעוצמות גבוהות נקשרו במחקר זה לעלייה ברמות GABA במוח בקרב מטופלים הסובלים ממיגרנות. כמו כן, הודגמה היעילות של הערכת כאב וריגוש מרכזי בקרב מטופלים עם מיגרנות, והואר חלקית התפקיד רמות של GABA בהתפתחות ובאבחון מיגרנות.

מקור:
Maria-Eliza R. Aguila, Trudy Rebbeck, Andrew M. Leaver, Jim Lagopoulos, Patrick C. Brennan, Markus Hübscher, Kathryn M. Refshauge; The Association between Clinical Characteristics of Migraine and Brain GABA Levels: an Exploratory Study
DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpain.2016.06.008
Publication stage: In Press Accepted Manuscript
Published online: June 28, 2016

נושאים קשורים:  מיגרנה,  GABA,  כאב ראש,  ריגוש מרכזי,  מוגבלות גופנית,  ספקטרוסקופית תהודה מגנטית גרעינית,  סמן למיגרנה,  מחקרים
תגובות