• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

ד"ר ענת שץ מ"שערי צדק" נבחרה לארגון הבינ"ל לחקר מוות פתאומי בתינוקות

ד"ר שץ היא מייסדת העמותה הישראלית לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות - "עתיד"; העמותה קוראת להכשיר מטפלות להפחתת הסיכון למוות בעריסה, בעקבות נתונים המראים כי חלק גדול מהמקרים מתרחש בשבוע הראשון שבו תינוק נמצא בטיפול שלא על ידי ההורים

ד"ר ענת שץ (צילום: פרטי)

ד"ר ענת שץ מהמרכז הרפואי "שערי צדק" בירושלים נבחרה כחברת הנהלה בארגון הבינלאומי לחקר ומניעת מוות פתאומי בתינוקות - ISPID. ד"ר שץ היא מייסדת העמותה הישראלית לחקר ולמניעת מוות פתאומי בתינוקות - "עתיד".

ארגון ISPID הבינלאומי עוסק בקביעת מדיניות, המלצות ודרכי פעולה להפחתת הסיכון למוות בעריסה בתינוקות. הארגון מבסס עבודתו על מידע מדעי שנאסף מכל העולם, במטרה להנחיל ידע עדכני בנושא.

ד"ר שץ היא רופאת אף אוזן וגרון בכירה, מייסדת מרפאת הנשימה והשינה לילדים וחוקרת דרכי נשימה בתינוקות וילדים ב"שערי צדק". בשנת 1999 ייסדה את עמותת "עתיד" והיא משמשת כיו"ר שלה.

"כמחצית מהפניות לעמותה נעשו בעקבות מוות פתאומי שאירע כשהתינוקות היו בהשגחת מטפל שאיננו הורה – במעון יום, משפחתון או אצל מטפלות"

העמותה פועלת להצלת חיי התינוקות על ידי חינוך הציבור, אנשי מקצוע והקהילה הרפואית לגורמי הסיכון למוות בעריסה ולכללי ההתנהגות המפחיתים את הסיכון. העמותה מפעילה "קו חם" לטובת הציבור ומעניקה תמיכה למשפחות שאיבדו תינוק באורח פתאומי, שהוגדר כמוות בעריסה. כמו כן, תומכת העמותה בפיתוח מחקר להבנת תסמונת המוות הפתאומי ולמניעתה.

מחקריה של ד"ר שץ עוסקים בקשר האפשרי שבין בעיות בדרכי הנשימה למוות בעריסה, הפסקות נשימה וחסימת דרכי הנשימה בילדים ובתינוקות, בהתפתחות ובתפקוד דרכי הנשימה העליונים, בדגש על קופסית הגרון ומיתרי הקול.

ד"ר שץ מסרה, כי שכיחות גבוהה של מקרי מוות בעריסה מתרחשת בשבוע הראשון לשהייה במוסדות שבהם נמצאים תינוקות, אצל מטפלים שאינם ההורים. בישראל אין הכשרת מטפלים מוסדרת בנושא כללי השינה הבטוחה ומניעת מוות בעריסה.

"כמחצית מהפניות לעמותה בשנים האחרונות נעשו בעקבות מוות פתאומי בלתי מוסבר, הידוע גם בשם 'מוות בעריסה', שאירע כשהתינוקות היו בהשגחת מטפל שאיננו הורה – במעון יום, משפחתון או אצל מטפלות. רוב המקרים אירעו ביום הראשון או בשבוע הראשון לשהייה במשפחתון/מעון או אצל המטפלת. התינוקות היו בני 3 שבועות עד 10 חודשים", אמרה ד"ר שץ.

לדבריה, "כשתינוק מורגל לישון על ידי הוריו על הגב בלבד ובאופן פתאומי משכיבים אותו לישון על הבטן, הסיכון למוות עריסה נוסק לפי 18. זה ככל הנראה ההסבר לתמותת התינוקות בימים הראשונים לשהייה אצל מטפלים שאינם ההורים. בארה"ב, כ-20% ממקרי המוות בעריסה אירעו אצל מטפלים שאינם ההורים".

ד"ר שץ ציינה, כי מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) עולה, כי בשנת 2012 מתו בישראל 71 תינוקות ממוות פתאומי בלתי מוסבר ובשנת 2013 מתו 45 תינוקות.

"משרד הכלכלה", הוסיפה ד"ר שץ, "אחראי לפקח על מעונות היום והמשפחתונים. אך על מטפלות פרטיות ומשפחתונים פרטיים אין פיקוח. בהיעדרו, אין לדעת אם המטפלים בקיאים בכללי הפחתת הסיכון ומניעת מוות בעריסה. כמו כן, מטפלים בתינוקות בישראל אינם מחויבים לעבור הכשרה בנושא מניעת גורמי הסיכון למוות בעריסה ושמירה על סביבת שינה בטוחה לתינוק. פעמים רבות המטפלים אינם פועלים על פי ההנחיות ואף בניגוד להנחיות מפורשות של ההורים".

עמותת "עתיד" קוראת לחייב מטפלים בתינוקות לעבור הכשרה מיוחדת לשם הפחתת גורמי הסיכון ומניעת מוות בעריסה וכן לעבור קורס החייאה לתינוקות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מוות בעריסה,  מוות פתאומי,  תינוקות,  הכשרה,  עמותת עתיד,  ד"ר ענת שץ,  מטפלת
תגובות