• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

בקרב בני נוער עם סוכרת סוג 2 נראים שינויים מובהקים בחומר האפור במוח

במחקר שערך צוות מבית החולים לילדים בסינסינטי, שכלל השוואת תפקוד ומבנה המוח בין 20 ילדים עם סוכרת סוג 2 ל-20 ילדים ללא סוכרת, נצפו שינויים באזורי המוח המעורבים בראייה, שמיעה, זיכרון, רגשות, דיבור, קבלת החלטות ושליטה עצמית

פעילות נוירונים וסינפסות במוח (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ראשוני שהוצג בשבוע שעבר בכנס המדעי של החברה האמריקנית לסוכרת שהתקיים בניו-אורלינס מצא, כי בקרב בני-עשרה הסובלים מסוכרת סוג 2 נראו בהדמיות MRI שינויים מובהקים בנפח הכולל של החומר האפור במוח. לדברי החוקרים, השינויים נראו במיוחד באזורי המוח המעורבים בראייה, שמיעה, זיכרון, רגשות, דיבור, קבלת החלטות ושליטה עצמית.

את המחקר הציג צוות מבית החולים לילדים בסינסינטי. הם ציינו כי בששה מאזורי המוח נמצא פחות חומר אפור ובשלושה יותר, בהשוואה לבני נוער באותה קבוצת גיל, מוצא אתני ומגדר, ללא סוכרת סוג 2. עוד נמצא, בקרב מי שהפגינו נפח חומר האפור נמוך מהרגיל בחלק מהאזורים, נרשמו קשיים בביטוי מלים לא מוכרות.

מחקרים קודמים הראו, שאצל בני נוער עם סוכרת סוג 2 נראו שינויים במבנה המוח וירידה בתפקוד קוגניטיבי

מחקרים קודמים הראו, שאצל בני נוער עם סוכרת סוג 2 נראו שינויים במבנה המוח וירידה בתפקוד קוגניטיבי. הם השיגו ניקוד נמוך יותר במבחנים שבדקו את התפקוד הקוגניטיבי בהשוואה לבני גילם שאינם חולים בסוכרת סוג 2.

ד"ר אמי שנגאווי-שאח, מהמחלקה לאנדוקרינולוגיה בבית החולים, המחבר הבכיר של דו"ח המחקר, מסר כי הממצאים נתגלו במחקר שבו נעשתה השוואה בין 20 בני נוער עם סוכרת סוג 2 מול 20 ללא מחלה זאת. שתי הקבוצות עברו MRI ולאיש מבין המשתתפים לא היו מחלות או בעיות נוירולוגיות ופסיכולוגיות קודמות.

"בשלב זה איננו יודעים מה הגורם לשינויים הללו ואם הם תוצאה ישירה של מחלת הסוכרת", ציין ד"ר ג'ייקוב רדל, שגם הוא היה שותף למחקר. "עם זאת, מחקרים קודמים שנעשו בבגירים עם סוכרת סוג 2 שמחלתם הייתה ממושכת, הראו שיש אצלם הבדלים בנפח המוח, שינויים בכלי הדם במוח וירידה קוגניטיבית. מניעת סוכרת סוג 2 בקרב מתבגרים היא לכן חשובה למניעת סיבוכי סוכרת אפשריים בעתיד".

נושאים קשורים:  חדשות,  חומר אפור,  סוכרת סוג 2,  ילדים,  מחקר,  בית החולים לילדים בסינסינטי,  תפקוד קוגניטיבי
תגובות