בדואים

התאבדות וניסיונות התאבדות במגזר הערבי: השוואה לעומת האוכלוסייה הכללית בישראל

שיעור מקרי ההתאבדות וניסיונות ההתאבדות גבוה ברוב המקרים בקרב האוכלוסייה הכללית בישראל לעומת קבוצות במגזר הערבי - בדואים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים; עם זאת, בקרב קבוצות מסוימות של דת, גיל או מין, השיעורים גבוהים יותר מאשר אלו באוכלוסייה הכללית

מבט לעיר נצרת (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ישראלי זה בחן את המאפיינים של התאבדויות וניסיונות התאבדות במגזר הערבי בישראל. החוקרים הגדירו ארבע קבוצות שיוך, לפי הקבוצה הדתית: בדואים, מוסלמים (לפי הגדרה עצמית כמוסלמי או כבדואי), נוצרים ודרוזים.

נערך חיפוש במאגר הלאומי אחר מקרי התאבדות בשנים 1999-2011 ואחר ניסיונות התאבדות בשנים 2004-2012. בוצע חישוב עם התאמה לגיל של שיעורי המקרים והיחס בין התאבדות להתנהגות אובדנית, ואלו הושוו אל מול נתונים של האוכלוסייה הכללית בישראל.

שיעור ההתאבדויות, עם התאמה לפי גיל, היה הנמוך ביותר בקרב מוסלמים שאינם בדואים, ועמד על 2.5 מקרים עבור 100,000 אנשים. אחריהם, בסדר יורד, היו בדואים עם 3.2 וערבים-נוצרים עם 3.3 מקרים עבור 100,000 אנשים. שיעור ההתאבדויות הגבוה ביותר נצפה בקרב דרוזים, והוא עמד על 8.7 מקרים עבור 100,000 אנשים והיה גבוה במיוחד בקרב גברים צעירים.

שיעור ההתאבדויות במגזר הערבי היה בסך הכל נמוך יותר בהשוואה לזה של האוכלוסייה הכללית בישראל, אשר עמד על 7.9 מקרים עבור 100,000 אנשים, פרט לשיעור ההתאבדויות בקרב דרוזים.

שיעור ההתאבדויות היה גבוה יותר בקרב גברים לעומת נשים, ומגמה זו חזרה על עצמה בכל הקבוצות שנבדקו. שיעור ההתאבדויות בקרב ערבים ישראלים היה הגבוה ביותר בגילאי 15-24, בעוד שבאוכלוסייה הכללית שיעורי ההתאבדות עלו עם הגיל.

שיעורי ניסיונות ההתאבדות, עם התאמה לגיל, היו הגבוהים ביותר בקרב מוסלמים שאינם בדואים, עם 84.8 מקרים עבור 100,000 אנשים, אחריהם בדואים עם 72.4, דרוזים עם 64.9 וערבים נוצרים במקום האחרון, עם 58.6 מקרים עבור 100,000 אנשים. בקרב האוכלוסייה הכללית בישראל, שיעור ניסיונות ההתאבדות היה גבוה אף יותר ועמד על 89.8 עבור 100,000 אנשים.

שיעור ניסיונות ההתאבדות היה גבוה יותר בקרב נשים לעומת גברים, בכל הקבוצות האתניות פרט לדרוזים. השיעורים היו גבוהים יותר בגילאי 15-24 בקרב רוב הקבוצות האתניות. בקבוצת גיל זו, השיעורים בקרב נשים מוסלמיות ובדואיות וגברים דרוזים היו גבוהים יותר מאשר באוכלוסייה הכללית.

שיעורי ההתאבדות וניסיונות ההתאבדות היו נמוכים בקרב קשישים ערבים בכל הקבוצות האתניות. היחס בין התאבדויות וניסיונות ההתאבדות עלה עם הגיל בכל הקבוצות, פרט לערבים נוצרים.

ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בהמשך חקירת ההתפלגות הדיפרנציאלית של התנהגות אובדנית לפי קבוצות אתניות-דתיות.

מקור:
A. Brunstein Klomek , O. Nakash, N. Goldberger, Z. Haklai, N. Geraisy, U. Yatzkar, A. Birnai,I. Levav. Completed suicide and suicide attempts in the Arab population in Israel
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology
First online: 29 April 2016

נושאים קשורים:  בדואים,  מוסלמים,  דרוזים,  ערבים נוצרים,  התאבדות,  ניסיון התאבדות,  התאבדות במגזר הערבי,  מחקרים
תגובות
23.06.2016, 20:01

ממצאים מענינים.
חשטב בעיני לנסות להבין ולהסביר את הנתונים הסטטיסטיים האלה.