• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
סוכרת נעורים

טיפול אינטנסיבי מוקדם בסוכרת נעורים מפחית הסיכון הקרדיווסקולרי למשך עשרות שנים

טיפול אינטנסיבי מוקדם בסוכרת נעורים, המביא לערכים נמוכים של המוגלובין מסוכרר (HbA1c), מפחית משמעותית את הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולריים, בעוד שאלבומינוריה מגבירה סיכון זה

08.05.2016, 10:56
סוכרת נעורים (צילום: אילוסטרציה)

התחלת טיפול אינטנסיבי לייצוב רמות הסוכר בשלב מוקדם של סוכרת נעורים (type 1 diabetes) אמורה להפחית את הסיכון להתפתחות מוקדמת של סיבוכים וסקולריים. במסגרת מחקר השליטה בסוכרת וסיבוכיה (Diabetes Control and Complications Trial - DCCT), העריכו החוקרים אם טיפול אינטנסיבי, לעומת טיפול סטנדרטי, משפיע על היארעות תחלואה קרדיווסקולרית במהלך 30 שנות מעקב.

במסגרת מחקר ה-DCCT הוקצו אקראית 1,441 מטופלים עם סוכרת נעורים לטיפול סטנדרטי או אינטנסיבי למשך 6.5 שנים בממוצע. לאחר הטיפול, 93% מהמשתתפים היו במעקב במסגרת מחקר התצפית על האפידמיולוגיה של ההתערבויות לטיפול בסוכרת וסיבוכיה (Epidemiology of Diabetes Interventions and Complicationsי- EDIC).

מדדים מתוקננים העריכו את ההיארעות של מחלות קרדיווסקולריות (אוטם שריר הלב ושבץ שאינם קטלניים, מוות קרדיווסקולרי, תעוקת חזה מבוססת, אי ספיקת לב ותיעול מחדש [revascularization] של עורק כלילי).

במהלך 30 שנות המעקב במחקרים DCCT ו-EDIC אירעו 149 מקרים של מחלות קרדיווסקולריות בקרב 82 מטופלים שהוקצו בעבר לטיפול אינטנסיבי, לעומת 217 מקרים של מחלות קרדיווסקולריות בקרב 102 מטופלים שהוקצו לטיפול סטנדרטי.

טיפול אינטנסיבי הפחית את ההיארעות של מחלה קרדיווסקולרית כלשהיא ב-30% (95% רווח בר סמך: 7%-48%, p=0.016) ואת ההיארעות של אירועים קרדיווסקולריים גדולים (אוטם לבבי שאינו קטלני, שבץ או מוות קרדיווסקולרי) ב-32% (3%- עד 56%, p=0.07).

בדיקה סטטיסטית מצאה, כי הגורם האחראי להשפעות הטיפול על הירידה בסיכון הקרדיווסקולרי היה הרמות הנמוכות של המוגלובין מסוכרר (HbA1c) שנצפו במהלך מחקרי ה-DCCT וה-EDIC. מנגד, עלייה בחומרה של אלבומינוריה נקשרה באופן בלתי תלוי לעלייה בסיכון הקרדיווסקולרי.

החוקרים סיכמו, כי טיפול אינטנסיבי בסוכרת נעורים, שנמשך 6.5 שנים במסגרת מחקר DCCT, הניב יתרונות ארוכי-טווח של ירידה בהיארעות מחלות קרדיווסקולריות בקרב מטופלים עם סוכרת נעורים, אשר נשמרו לאורך 30 שנות מעקב.

מקור:
The Diabetes Control and Complications Trial.  (DCCT)/Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications (EDIC) Study Research Group
Intensive Diabetes Treatment and Cardiovascular Outcomes in Type 1 Diabetes: The DCCT/EDIC Study 30-Year Follow-up
Diabetes Care May 2016 39:686-693; published ahead of print February 9, 2016,doi:10.2337/dc15-1990

נושאים קשורים:  סוכרת נעורים,  טיפול אינטנסיבי מוקדם,  שליטה גליקמית אינטנסיבית,  סיבוכי סוכרת,  סיבוכים קרדיווסקולריים,  Diabetes Control and Complications Trial,  Epidemiology of Diabetes Interventions and Complications study,  אלבומינוריה,  תחלואה קרדיווסקולרית,  מחקרים
תגובות