• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
ADHD

ADHD במבוגרים משולבת לעתים עם הפרעות התמכרות, תחלואה וקשיי שליטה בדחפים

מחקר שבחן 81 מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז מצביע על שיעורים גבוהים של תחלואה נלווית; 66% לוקים בהפרעות שונות של שליטה בדחפים ו-15% נוטים להתמכרויות

20.04.2016, 10:21
קזינו, התמכרות להימורים (צילום: אילוסטרציה)

הצירים המרכזיים של הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) הם קושי לעמוד במשימות הדורשות התמדה ומיקוד, פעלתנות יתר ואימפולסיביות - נטייה, לרוב בלתי נשלטת, לנהוג על פי דחף רגעי מבלי לשקול את תוצאות ההתנהגות הצפויות.

חוקרים מאוניברסיטת פאריס בצרפת ערכו מחקר אפידימיולוגי במטרה לקבוע את שיעורי ההימצאות של ADHD בקרב המבוגרים בצרפת, ובמקביל לבחון את השכיחות של הפרעות נלוות כגון קושי בשליטה בדחפים, נטייה להתמכרויות ותחלואה נפשית. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת L’Encéphale.

במחקר נכללו 81 מטופלים שעמדו באמות המידה לאבחון ADHD של DSM IV-T-R. החוקרים העריכו את המשתתפים באמצעות שאלון מינסוטה
(Minnesota Impulsive Disorders Interview), כלי להערכת הפרעות שליטה בדחפים (טריכוטילומניה, קלפטומניה, פירומניה, קניינות כפייתית, התנהגות מינית כפייתית והפרעת התפרצות לסירוגין - intermittent explosive disorder). בנוסף, עברו הנחקרים ראיונות נוירופסיכיאטריים בנסיון לאבחן תחלואה נפשית ונטיה להתמכרויות.

יותר מ-90% מהנחקרים עמדו באמות המידה ל-ADHD בילדות (לפני גיל 7). יותר ממחצית המשתתפים סבלו מהפרעת קשב מעורבת, המתאפיינת הן בהפרעת קשב והן בהיפראקטיביות ובאימפולסיביות. רוב מכריע (93.8%) של הנחקרים הציג את התסמונת המלאה (עמידה ב-6 או יותר מתוך 9 מדדי האבחון בשני התת-סוגים העיקריים), בעוד 6.2% בלבד לקו בצורה החלקית של התסמונת (3 תסמינים לפחות באחד משני צירי ההפרעה).

החוקרים מצאו, כי כ66% מהחולים לקו בהפרעה אחת או יותר מקבוצת הפרעות השליטה בדחף: הפרעת התפרצות לסירוגין היתה השכיחה מכולן (29.6%), אחריה קניינות כפייתית (23.4%) ובהמשך התמכרות להימורים (7.4%), קלפטומניה והתנהגות מינית כפייתית (2.4%) וטריכוטילומניה ( 1.2%).

בין ההפרעות הפסיכיאטריות הנלוות ל-ADHD בלטה הפרעת החרדה הכללית (61.7%) ואחריה דיסתימיה (44.4%), דכאון מג'ורי (28.3%), אגורפוביה (22.2%), התקפי פאניקה (17.2%), היפומניה (16%), חרדה חברתית (11.1%), בולמיה (8.6%), הפרעה טורדנית כפייתית והפרעת אישיות אנטיסוציאלית (3.7%).

באשר להתמכרויות, שיעורי ההימצאות של שימוש חריג (abuse) בסמים ואלכוהול בקרב מדגם ה-ADHD עמדו על 14.8% ו-7.4%, בהתאמה. שיעורי ההימצאות של התמכרות לסמים ואלכוהול היו מתונים יותר (6.1% ו-3.7%, בהתאמה).

החוקרים מסכמים, כי ההכרה ב-ADHD כהפרעה רווחת ומשמעותית בקרב מבוגרים לוקה בחסר בעולם בכלל ובצרפת בפרט. עוד עולה מהמחקר, שבמבוגרים לרוב לא מדובר בהפרעה מבודדת אלא במכלול בו שלובות הפרעות ההתמכרות, תחלואה אפקטיבית וקשיי שליטה בדחפים.

יש לציין, שהשיעורים הנקובים במחקר גבוהים מהמוכר בספרות, אם כי גוף הידע בנושא צנוע למדי. ייתכן שהתוצאות חריגות בשל המדגם הקטן של החולים, קבעו החוקרים.

מקור:
Encephale. 2016 Feb 26. pii: S0013-7006(15)00230-4. doi: 10.1016/j.encep.2015.12.013. [Epub ahead of print]; [ADH/D and impulsiveness: Prevalence of impulse control disorders and other comorbidities, in 81 adults with attention deficit/hyperactivity disorder (ADH/D)]. [Article in French]. Porteret R1, Bouchez J2, Baylé FJ3, Varescon I4.

נושאים קשורים:  ADHD,  הפרעת שליטה בדחפים,  טריכוטילומניה,  קלפטומניה,  פירומניה,  קניינות כפייתית,  התנהגות מינית כפייתית והפרעת התפרצות לסירוגין,  intermittent explosive disorder,  מחקרים,  התמכרות,  הפרעות קשב וריכוז
תגובות
22.04.2016, 07:34

מי שקרא את מאמרי ״ תסמונת הכשל החינוכי הנרכש ״ שפורסם בגיליון מרס 2002 של ״הרפואה״, לא היה רואה כל חידוש במחקר זה. יתר על כן הוא היה מבין את הסיבות לכך.

22.04.2016, 11:55

מוזר מאד. שיעורי שימוש חריג (abuse) בסמים ואלכוהול במחקר הזה דומים מאד לממצאים ישנים שנמצאו עוד בשנות ה- 80 לשיעור השימוש לרעה באוכלוסיה הכללית.
במחקר ענק של ה- ECA נמצא שיעור שימוש חריג באלכוהול 13.5% ובסמים אחרים 6.1% - ואלו הנתונים שנמצאו אז באוכלוסיה הכללית !!
לכאורה המחקר הזה מצביע על כך שאצל המאובחנים ב- ADHD שיעור הבעיות עקב סמים גבוה אך במעט מזה של האוכלוסייה הכללית.
משהו בנתונים לא מסתדר.