פרופרנולול

טיפול מיידי בחסמי בטא הפחית החרדה מעכבישים בסובלים מארכנופוביה שנחשפו לטרנטולה

מחקר הדגים, כי מנה חד-פעמית של פרופרנולול היתה יעילה בטיפול בהפרעת פוביה מעכבישים, רק כאשר התרופה ניתנה מיד לאחר חשיפה שהביאה לראקטיבציה של הזיכרון; ההשפעה החיובית המשיכה גם לאחר שנה מהחשיפה

07.02.2016, 09:56
עכביש, טרנטולה (צילום: אילוסטרציה)

זיכרונות בעתה אינם נחשבים עוד לרושם בל-יימחה. מחקרים מהשנים האחרונות מראים, כי העלאה מחדש של זיכרון מפחיד מגובש גורמת לתהליך של "גיבוש מחדש" (רקונסולידציה). התערבות בתהליך הגיבוש מחדש, לדוגמא על ידי  טיפול תרופתי, עשויה להשרות מודיפיקציה של זיכרונות מפחידים. זאת, כאשר ידוע כי זיכרונות ישנים וקשים יותר הינם גם יותר קשים לשינוי באופן כללי.

כידוע, פרופרנולול הינו חוסם בטא שחודר מבעד למחסום הדם-מוח, וחוסם את הקולטנים הבטא-אדרנגריים באמיגדלה, תכונה המפריעה למסלול PKA-CREB, המעורב בנוירופלסטיות של הזכרון.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון אם ניתן לשנות את תהליך הרקונסולידציה באמצעות פרופרנולול, ובכך להפחית את הפחד מעכבישים אצל נבדקים הסובלים מהפרעת פוביה מעכבישים.

המחקר כלל שלוש זרועות. נחקרים הסובלים מפוביה מעכבישים נחשפו חשיפה קצרה (2 דקות) לטרנטולה. לאחר החשיפה, מחצית מהנחקרים קיבלו מנה חד-פעמית של 40 מ"ג פרופרנולול ומחציתם - פלסבו, במתכונת של מחקר מבוקר פלסבו, כפול סמיות. כל אחת משתי הקבוצות כללה 15 נחקרים.

על מנת לבחון אם הראקטיבציה (החשיפה לטרנטולה) אכן הייתה הכרחית, המחקר כלל זרוע נוספת של 15 נחקרים שקיבלו מנה חד פעמית של 40 מ"ג פרופרנולול, מבלי שנחשפו לעכביש.

תוצאות המחקר הראו, שפרופרנולול היה יעיל בטיפול בהפרעה רק אצל אלו שקיבלו את התרופה לאחר ראקטיבציה של הזיכרון (החשיפה לטרנטולה). באופן מעניין, השינוי בהתנהגות כלפי עכבישים לא היה רק כלפי העכביש שאליו נחשפו - טרנטולה - אלא באופן כללי לסוגים אחרים של עכבישים.

בשאלונים שמולאו על ידי הנחקרים, אלו שהדגימו שינוי התנהגותי מיידי כלפי עכבישים לא דיווחו על השינוי מיד, אלא כעבור מספר חודשים. השינוי היה מתמשך גם לאחר שנה של מעקב. כאמור, לא נצפתה השפעה של הפרופנולול אצל אלו שקיבלו את התרופה מבלי שעברו ראקטיבציה.

החוקרים מסכמים, כי בטא-בלוקר היה יעיל בטיפול בהפרעת חרדה, ובאופן ספציפי בפוביה מעכבישים, רק כאשר ניתן בצמוד לראקטיבציה של זיכרון הפחד. בנוסף, הייצוג הקוגניטיבי (דיווח עצמי) לא היה הכרחי לצורך השינוי הנצפה בהתנהגות כלפי הטריגר המפחיד - השינוי ההתנהגותי התרחש באופן מיידי והייצוג הקוגניטיבי התרחש רק לאחר מספר חודשים).

החוקרים צופים גל חדש של טיפולים פרמקולוגיים, המיועדים להתערב בתהליך הסינפטי הפלסטי אשר מצוי בבסיס הלמידה והזיכרון.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Soeter M and Merel Kindt M. An Abrupt Transformation of Phobic Behavior After a Post-Retrieval Amnesic Agent. Biological Psychiatry December 15, 2015; 78:880–886.

נושאים קשורים:  פרופרנולול,  פוביות,  פוביה מעכבישים,  רקונסולידציה,  בטא בלוקרים,  מחקרים,  הפרעת חרדה
תגובות