• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
ילדים נשאי HIV

ילדים עם שחפת ו-HIV נמצאים בסיכון מוגבר למוות ולהפסקת מעקב רפואי

מחקר בניגריה מצא, כי עיכוב בטיפול התרופתי וגיל חמש ומעלה מגבירים את הסיכון לשחפת בקרב נשאי HIV צעירים; בנוסף, הזיהום הכפול מגביר את הסיכון לתוצאים חמורים בילדים אלו

בדיקה מהירה לגילוי HIV במרפאה באפריקה (צילום: אילוסטרציה)

בניגריה קיים שיעור גבוה של ילדים אשר חיים עם HIV ושחפת (tuberculosis). מחקר זה בחן את שיעור השחפת בקרב ילדים המקבלים טיפול אנטי-רטרו-ויראלי (antiretroviral treatment - ART), תוך השוואה לילדים ללא שחפת הנוטלים ART.

החוקרים מניחים, כי טיפול בשחפת במקביל ל-ART הינו קריטי בהשגת "יעדי 90-90-90", השואפים כי עד שנת 2020 יאובחנו 90% מנשאי ה- HIVי, ש-90% מהם יטופלו תרופתית ושיושג דיכוי נגיפי ב-90% מהמטופלים.

בוצע ניתוח רטרוספקטיבי של גיליונות רפואיים של ילדים בני 14 ומטה, שהחלו לראשונה ART בשנים 2011-2012. בוצעו ניתוחים תיאוריים ורבי-משתנים וניתוחי הישרדות.

בניתוחים הסופיים נכללו נתונים לגבי 1,142 ילדים, שגילם הממוצע היה 3.5 שנים והיו במעקב במשך 24 חודשים בממוצע. הנתונים נאספו מ-20 מרפאות. 95.8% מהילדים עברו בדיקות לאיתור שחפת עם תחילת ART ו-14.7% נמצאו עם שחפת.

ילדים תחת ART נטו יותר לסבול משחפת, כאשר גילם היה חמש ומעלה או כשחל עיכוב בתחילת הטיפול התרופתי. 87.9% מהילדים קיבלו טיפול מניעתי עם Cotrimoxazole ו-0.8% טופלו מניעתית עם איזוניאזיד (Isoniazid).

שיעור המקרים החדשים של שחפת היה שלושה ל-100 שנות אדם (2.2-4.0) בגיל שישה חודשים, ושיעור זה ירד ל-0.2 מקרים למאה שנות אדם (0.6-1.4) בגיל 24 חודשים.

הגורמים הקשורים לתמותה היו תת-תזונה (יחס סיכון מותאם, aHRי: 5.1), שחפת (aHRי: 4.3), תחילת ART לפני גיל שנה (aHRי: 4.0) ועיכוב בתחילת ARTי (aHRי: 3.2). כמו כן, ילדים מתחת לגיל שנה בעת תחילת ARTי (aHRי: 2.9) וילדים להורים עם שחפת (aHRי: 1.3) נטו להפסיק את המעקב הרפואי (lost to follow-up).

תוצאות המחקר הראו, כי ילדים עם שחפת תחת ART שורדים פחות ונוטים יותר להפסיק את ביקורות המעקב. סכנות אלו, יחד עם טיפול בלתי מספק באיזוניאזיד ועיכוב בתחילת ART, מהווים אתגר גדול בהשגת יעדי 90-90-90, ומבהירים את הצורך המיידי בהכללת ילדים עם שחפת ו-HIV בתוכניות הגלובליות ובמנגנוני הדיווח הבינלאומיים.

מקור:
Dick D Chamla, Chukwuemeka Asadu, Abiola Davies, Arjan de Wagt, Oluwafunke Ilesanmi, Daniel Adeyinka, Ebun Adejuyigbe; Patching the gaps towards the 90-90-90 targets: outcomes of Nigerian children receiving antiretroviral treatment who are co-infected with tuberculosis; Journal of the International AIDS Society 2015, 18(Suppl 6):20251

נושאים קשורים:  ילדים נשאי HIV,  שחפת,  tuberculosis,  90-90-90,  Cotrimoxazole,  איזוניאזיד,  Isoniazid,  מעקב רפואי,  טיפול רטרו-אנטי-ויראלי,  ART,  פעוטות,  תת-תזונה,  איידס,  HIV,  מחקרים
תגובות