חדשות

בית המשפט העליון זיכה את ד"ר יעקב מרגולין מעבירות של הזנחת מטופלים

העליון הפך את החלטת בית המשפט המחוזי מלפני שנתים שנים, וקבע כי פרופ' מרגולין לא התעלם מהתלונות על התעללות במטופלים בזמן שכיהן כמנהל ביה"ח "איתנים"

דיון בבית המשפט העליון (צילום: פלאש 90)

בית המשפט העליון, בהרכב של שלושה שופטים - ניל הנדל, ענת ברון ואורי שהם – זיכה בשבוע שעבר את ד"ר יעקב מרגולין, מנהלו לשעבר של בית החולים הפסיכיאטרי "איתנים" בירושלים, מאשמת הזנחה של חוסים הסובלים מבעיות של פיגור ואוטיזם.

בכך, קיבל בית המשפט את ערעורו של ד"ר מרגולין על הרשעתו ב"מחוזי". השופטים קבעו בהכרעת הדין ששמה קץ לפרשה, כי לא הוכח שד"ר מרגולין היה מודע באופן ישיר למעשי ההתעללות שנעשו בַּחוסים במחלקה שבה שהו.

לעומת זיכויו של ד"ר מרגולין, נדחה ערעורם של שני המורשעים האחרים בפרשה: ד"ר דניאל מאיר, שעמד בראש המחלקה שבה, על פי כתב האישום, נעשו המעשים האסורים שפורטו בפסק הדין במחוזי, והאחות הראשית דנה בן-מאיר. הרשעתם נותרה על כנה, אך עונשה של בן-מאיר הופחת מ-9 חודשי עבודות שרות, ל-6 חודשים. עונשו של ד"ר מאיר, שנידון ל-6 חודשי עבודות שירות, נותר בעינו.

לעומת זיכויו של ד"ר מרגולין, נדחה ערעורם של שני המורשעים האחרים בפרשה - ד"ר דניאל מאיר והאחות הראשית דנה בן-מאיר

הפרשה עצמה נחשפה לפני למעלה מ-11 שנה, בעקבות דו"ח של ועדת בדיקה שבחנה את ההתנהלות המוסד. ההרשעות שעליהן הוגשו הערעורים לעליון, נפסקו בבית המשפט המחוזי בירושלים ב-2013. בין המעשים שהוזכרו בכתב האישום: איסור על המטופלים לדבר במשך שעות רבות בכל יום, בידוד, מניעת מקלחת וצחצוח שיניים, מניעת טיפול תרופתי מתוך הנחה שמדובר ב"הצגות", קריעת בגדיו של חוסה כאשר גילה סימני לחץ, איסור על חוסה לצאת לשירותים ואי-החלפת בגדיו כשעשה בהם את צרכיו, ועוד.

בפסק הדין  שבו זוכה כאמור ד"ר מרגולין התייחסה השופטת ברון בהיבטים הטרגיים של התיק: "מסכת ההתעללות שגוללו חבריי (השופטים) בחוות דעתם המקיפות והיסודיות, מתרחשת מאחורי דלתות נעולות וחלונות מוגפים של מחלקה סגורה בבית חולים פסיכיאטרי בירושלים", כתבה ברון. "אך זהו לא כלאם היחיד של קורבנות הפרשה האומללה שבה עסקינן. כל אחד מן החוסים כלוא קודם כל בגופו שלו פנימה, מאחורי מגבלות שכליות, פסיכיאטריות, לשוניות ותפקודיות שונות. בענייננו, המעשים שבוצעו בחוסים הם אכזריים, חסרי אנושיות ומבזים, וההתעללות זועקת מתוכם".

לחוות דעתה צירפה השופטת ברון קטע משירה של אורית מרטון, "אמת של חג": "אֲנִי רַק נָכָה/ כַּיּוֹם בַּת נָכָה/כְּלוּאָה בְּצִינוֹק חַיַּי / רוֹעֶדֶת מֵחֹם, הַשְׁפָּלָה וּכְאֵב, /מְצַפָּה לַשָּווְא לְקוֹל אָדָם".

למרות זאת, הוסיפה השופטת ברון, "המניע להתעללות לא היה סדיסטי. מטרתו ככלל הייתה לסגל לחוסים דפוסי התנהגות רצויים, להוליכם בתלם, ולהשיג עצמאות בפעילות היומיומית. המטרה, רצויה ככל שתהא, איננה מקדשת את האמצעים. אולם עם זאת, לא ניתן להתעלם מהמציאות המורכבת במקום שבו בוצעו העבירות גם מנקודת מבטו של הצוות המטפל".

לפרטים נוספים לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  בית החולים הפסיכיאטרי "איתנים",  ד"ר יעקב מרגולין,  בית המשפט העליון,  ערעור,  הזנחה
תגובות
13.12.2015, 20:40

יעקוב היקר- אני שמח בזיכויך- הצדק יצא לאור,רק חבל ומצער שכה מאוחר