חדשות

מחקר ב"סורוקה" הדגים קשר בין רעלת הריונית לבין מחלות עיניים בטווח הארוך

המחקר, שנערך בבית החולים "סורוקה" ובשיתוף אוני' בן-גוריון, מצא סיכון גבוה פי 2 לתחלואה עיינית בקרב נשים שסבלו מרעלת הריון, לעומת נשים שלא סבלו מהתופעה

בדיקת לחץ דם במהלך ההריון (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שערכו רופאים מבית החולים "סורוקה" ומאוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, מדגים לראשונה קשר ישיר בין רעלת הריונית לבין תחלואה עינית ארוכת טווח.

את עבודת המחקר הובילו ד"ר עופר בהריר מהחטיבה למיילדות וגינקולוגיה, ד"ר נדב בלפר ממחלקת עיניים ופרופסור אייל שיינר, מנהל מחלקת יולדות ד' וסגן מנהל המרכז הרפואי "סורוקה". המחקר יוצג השבוע במסגרת שבוע המחקר שמקיים בית החולים. דיווח עליו נמסר כבר בכנס המרכזי לנושאי רפואת-מיילדות שהיה הקיץ בסן-דייגו, ארה"ב.

רעלת היריון היא מחלה רב-מערכתית. הגורם לה איננו ידוע דיו, ציינו עורכי המחקר. המחלה מופיעה רק אצל נשים הרות (איננה קיימת בבעלי חיים), ומתאפיינת ביתר לחץ דם (מעל 140/90) בשילוב עם נוכחות של חלבון בשתן (קדם רעלת הריונית קלה).

השיעור היה גבוה משמעותית ככל שהמחלה הייתה קשה יותר...בייחוד ניכרה עלייה בשכיחות היפרדות הרשתית ורטינופתיה סוכרתית

המחלה עלולה להיות קשה, כלומר להוביל לסיבוכים הקשורים בתפקודן של מערכות שונות בגוף כמו כליות, עיניים, מוח, שלייה, דם וכבד. היא עשויה לגרום לתחלואה ואף לתמותה של האם והעובר. התסמינים האופייניים של המחלה הקשה הם: כאבי ראש, טשטוש הראייה, כאבים ברום הבטן, הופעת בצקות (צבירת נוזלים) ועלייה חדה במשקל בעקבות הבצקות.

סיבוך נוסף שעלול להופיע הוא אקלמפסיה - השלב החמור ברעלת הקשה, הכולל פרכוסים כמו בהתקף אפילפטי.

הספרות המקצועית מרבה לעסוק בחקר גורמי הסיכון לתופעה. "המחשבה הרווחת כיום היא שחומר המופרש מהשלייה לגוף האישה הוא שגורם להופעת המחלה - ואין ספק שהיא משויכת להריון בלבד ובאופן יותר ספציפי, לשלייה", מסרו עורכי המחקר.

במצב של רעלת היריון נראית פתולוגיה בכלי הדם. הם אינם מתרחבים כנדרש - מה שעלול לגרום לזרימת דם פחותה לשלייה ובהמשך החיים, לאיברים נוספים ולגרום להפרעת יתר לחץ דם כרונית. בשל הבעיה הזאת בכלי הדם, עבודות מחקר שונות הראו שקיים קשר בין רעלת הריונית לסיבוכים לבביים ארוכי טווח.

בהתאם לכך הומלץ, שנשים שפיתחו רעלת הריונית יהיו במעקב לחץ דם תקופתי כדי לאתר בעיות של יתר לחץ דם בזמן – על מנת לטפל בהן.

עתה נמצא לראשונה, לפי דיווח החוקרים, כי קיים קשר בין רעלת הריונית גם לתחלואת עיניים. החוקרים עקבו אחרי יותר מ-100,000 נשים שילדו בין השנים 1988 לבין 2013. אצל 8,324 נשים היו אירועים של רעלת הריונית לפחות באחד מההריונות.

החוקרים בחנו בעבודה זאת את שכיחות מחלות העיניים במעקב ארוך טווח, ומצאו שאכן שיעור המחלות העיניות ארוכות הטווח היה גבוה פי 2 בקרב נשים עם רעלת הריון בהשוואה לנשים שלא סבלו מרעלת.

השיעור היה גבוה משמעותית ככל שהמחלה הייתה קשה יותר (2.2% ברעלת קשה עם פרכוסים, לעומת 0.5% ברעלת קשה, 0.3% ברעלת קלה, ורק 0.2% בקרב יולדות ללא רעלת הריונית). בייחוד ניכרה עלייה בשכיחות היפרדות הרשתית ורטינופתיה סוכרתית.

פרופסור שיינר הדגיש: "לא ניתן לנתק את תקופת ההיריון מיתר החיים. היריון מהווה מבחן מאמץ ליולדות ולמעשה הוא אף בגדר 'חלון הזדמנויות' לנסות ולאבחן סיכון לסיבוכים ארוכי טווח. נשים שפיתחו רעלת הריונית זקוקות למעקב אחר לחץ הדם שלהן ולהימצא בביקורת רופא עיניים תקופתית על מנת לאתר בעיות כרוניות. מדובר בנושא בעל חשיבות קריטית לצורך מניעה שניונית של תחלואה זאת".

לקראת שבוע המחקר מסר בית החולים, כי מדי שנה מאושרים בו לביצוע כ-350 מחקרים חדשים, ובכל רגע נתון נערכים כ-800 מחקרים פעילים.

"המחקר הקליני מסייע לקידום הידע בתחום הרפואה, מאפשר לנו לגייס את טובי הרופאים ומאפשר למטופלים לקבל טיפולים חדשניים באמצעות מכשור משוכלל יותר ותרופות מתקדמות", נמסר מבית החולים.

ד"ר אהוד דודסון, מנהל "סורוקה", ציין: "המחקר הקליני הוא עוגן מרכזי ומשמעותי בפעילות בית החולים. סורוקה הוא בית חולים אוניברסיטאי המעניק רפואה מתקדמת תוך ראיית המטופל וצרכיו במרכז. הצוותים הרפואיים מהווים מופת לחינוך ולמחקר רפואי ואנחנו מקדמים את המחקר בתחומים שונים. החוקרים זוכים לסביבת עבודה תומכת, לליווי של היחידה לניהול מחקרים, בראשות פרופסור ויקטור נובק, לתמיכה כלכלית, למלגות ולתמריצים אחרים".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  רעלת הריון,  המרכז הרפואי "סורוקה",  אוניברסיטת בן גוריון
תגובות