• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

"מכון כללית למחקר": אחד מכל ארבעה מבוגרים בישראל סובל מהשמנת יתר

מחקר שבדק את שיעורי השמנת היתר מצא, כי 9.8% מהמתבגרים בישראל סובלים מהשמנת יתר, וכן 23.6% מהמבוגרים; נרשמה עלייה קלה בשיעור המרזים בשנים האחרונות

השמנת יתר (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנעשה ב"מכון כללית למחקר" מעלה כי 9.8% מהמתבגרים בישראל, בגילאי 17-13, ו-23.6% מהמבוגרים, מעל גיל 25, מוגדרים כסובלים מהשמנת יתר, על סמך שתי בדיקות לפחות.

המחקר הסתמך על נתונים לשנים 2014-2010. לפי הנתונים, 13.2% מהמתבגרים ו-13.5% מהמבוגרים שסבלו מהשמנת יתר הצליחו לרזות ולהגיע למשקל תקין בעקבות שינוי בהרגלי החיים, ושמרו עליו לפחות 5 שנים. נמצא, כי שיעור זה משתנה בהתאם לאזור גיאוגרפי.

את המחקר הובילה ד"ר עינב סרולוביץ. היא מסרה, כי שיעורי ההרזיה הגבוהים ביותר בילדים נמצאו במחוז מרכז (14.3%) ובמבוגרים - במחוז דן-פתח תקווה (15.1%). לאורך שנות המחקר ניכרה עלייה יחסית בשיעור הארצי של המפחיתים במשקל בקרב מבוגרים ומתבגרים.

פרופ' רן בליצר: "שיעור הסובלים מהשמנת יתר בקרב מתבגרים ובוגרים שעודנו קיים בישראל, מעיד על הצורך להעמיק בתכניות ההתערבות"

עוד עלה מניתוח הנתונים, כי שיעור ההרזיה בקרב בנות מתבגרות עם השמנת יתר גבוה יותר מאשר בקרב בנים. המחקר גם הראה, שהירידה במשקל אצל גברים עם השמנת יתר עולים החל מגיל 44-35 ובנשים מבוגרות - מגילאי 54-45.

תופעת השמנת היתר כונתה בידי ארגון הבריאות העולמי "מגיפה עולמית". הסובלים ממנה מצויים בסיכון למחלות אקוטיות וכרוניות - סוכרת, מחלות לב, אירועים מוחיים וסרטן. השמנת יתר במבוגרים מוגדרת כ-BMI גבוה מ-30 ובילדים מדד BMI באחוזון 95 ומעלה לאותו הגיל.

בשירותי בריאות כללית, כך נמסר, פותח מדד לבחינת השיעורים בהפחתת המשקל בקרב הסובלים מהשמנת יתר שהצליחו להגיע למשקל תקין או לפחות למצב של עודף משקל.

פרופסור רן בליצר, מנהל "מכון כללית למחקר", אמר: "הממצאים מלמדים על עלייה בשיעור המרזים בשנים האחרונות והם מעודדים. עם זאת, שיעור הסובלים מהשמנת יתר בקרב מתבגרים ובוגרים שעודנו קיים בישראל, מעיד על הצורך להעמיק בתכניות ההתערבות ובקידום מדיניות בריאותית בנושא".

אירית פורז , הדיאטנית הראשית ב"כללית" הוסיפה: "ההתמדה או ההיצמדות לטיפול שמוצע כיום, שכולל אימוץ של אורח חיים בריא, הם מנבאי ההצלחה בהפחתת המשקל ובעקבות כך גם תושג הפחתה בסיכון לתחלואה במחלות הכרוניות".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' רן בליצר,  ד"ר עינב סרולוביץ,  השמנת יתר,  BMI מדד מסת הגוף,  מכון המחקר של ה"כללית"
תגובות