חדשות

הליך פורץ-דרך: "קליבלנד קליניק" בארה"ב נערכת לבצע סדרת השתלות רחם

עד כה בוצע ההליך החדשני רק בשוודיה, שם נולד בשנה שעברה תינוק חי ובריא כתוצאה ממנו; בניגוד למצב בשוודיה, בארה"ב יילקחו תרומות הרחם מנשים שנפטרו ומשפחתן החליטה לתרום את איבריהן; ההליך יבוצע בבית החולים של המרפאה בפלורידה ויכלול 10 נשים בשלב הראשון

ניתוח השתלת איברים (צילום: אילוסטרציה)

בית החולים "קליבלנד קלינק" בווסטון שבפלורידה הודיע בסוף השבוע, כי הוא מתכוון לבצע בחודשים הקרובים השתלת רחם, בפעם הראשונה בארה"ב.

בית החולים הודיע, כי הוא נערך לבצע את ההליך פורץ הדרך במטופלת חסרת רחם, במטרה שתוכל להרות וללדת. בית החולים הוסיף כי בכוונתו לבצע סדרת השתלות כאלו בנשים שנולדו ללא רחם, או שהרחם שלהן ניזוקה או נכרתה מסיבות רפואיות אחרות. במסגרת ההליך, הרחם המושתלת תוכל לשמש ללידת תינוק או שניים לכל היותר ואז תוסר, מה שיאפשר למטפלות להפסיק ליטול תרופות נוגדות-דחייה.

לפי התוכנית, הרחם המושתלת תוכל לשמש ללידת תינוק או שניים לכל היותר ואז תוסר, מה שיאפשר למטפלות להפסיק ליטול תרופות נוגדות-דחייה

השתלת רחם היא פרוצדורה חדשנית, שהצלחתה נרשמה במקרים בודדים עד כה בשנתיים האחרונות. אם ההליך יצליח באופן נרחב בבתי חולים בארה"ב, עשויות ליהנות ממנו לפחות 50 אלף נשים בארה"ב שאין להן רחם.

הרופאים המעורבים בפרויקט המתוכנן מסרו, כי ההריונות שיושגו תודות להשתלת רחם אינם נעדרי סיכון, משום שגם העובר יהיה חשוף לתרופות נוגדות-דחייה. הרחם יילקח בתרומת איברים מגופה של אשה שנפטרה. הליך הלידה יהיה בניתוח קיסרי.

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", שמונה נשים מכל רחבי ארה"ב כבר עוברות סדרת בדיקות סריקה מיוחדות ב"קליבלנד קלניק" (בית חולים שמעסיק 215 רופאים ו-40 מומחים) לקראת ההליך המתוכנן . אחת מהן, בת 26 המגדלת שני ילדים מאומצים, אמרה לעיתון כי היא רוצה הזדמנות להריון ולידה משלה.

האשה, שנסעה יותר מ-1,600 ק"מ מביתה לבדיקות ולהכנות להשתלה, סיפרה כי בגיל 16 כאשר עברה בדיקות רפואיות מאחר שטרם קיבלה את המחזור, התגלה שיש לה שחלות אבל אין לה רחם. שכיחות התסמונת הזאת, על-פי הספרות הרפואית, היא אחת ל-4,500 נשים.

מאחורי הפרויקט הרפואי ב"קליבלנד קליניק" עומד ד"ר אנדריאס צאקיס (Andreas Tzakis), בן 65, מנהל יחידת השתלות של איברים מתורמים בבית החולים, ובעל ניסיון של 5,000-4,000 השתלות כליה, כבד ואיברים פנימיים אחרים. הוא מסר כי בשלב זה יש כוונה לבצע עשר השתלות, שעדיין יוגדרו כניסוי, ורק לאחר מכן יוחלט כיצד יתנהל נושא זה בהמשך.

עד כה, שוודיה היא המדינה היחידה בעולם שבה בוצעו בהצלחה השתלות רחם שהצליחו. הן נעשו בבית החולים האוניברסיטאי בגוטנבורג. תרומות הרחם היו מן החי - מנשים שעברו את גיל הפריון והמחזור פסק אצלן, אך הרחם היה מסוגל עדיין להחזיק הריון, והמושתלות היו צעירות. תשע נשים עברו את ההליך וארבע ילדו. בחמישה מקרים, התורמות היו האימהות של המושתלות.

הלידה הראשונה הייתה בספטמבר 2014, ובינואר הקרוב מצפים ללידה נוספת. כל התינוקות שנולדו בהליך הזה בריאים, אבל נולדו כפגים. שתי השתלות כשלו והרחמים סולקו מגופן של אותן נשים – במקרה אחד עקב קריש דם ובמקרה האחר כתוצאה מזיהום דלקתי.

במסגרת ההכנות לניתוח בארה"ב ביקר ד"ר צאקיס בשבדיה, ועבד יחד עם הצוות המקומי. הוא "התאמן" על חזירים ובבונים ועקב מקרוב בחדר הניתוח אחר תשע ההשתלות שביצעו הרופאים השבדים.

ניסיונות קודמים להשתלות רחם נעשו בסעודיה וטורקיה אבל הם כשלו.

בדיווח נמסר, כי בתי חולים נוספים בארה"ב ובבריטניה מתכוננים לנסות את ההליך הכירורגי, אבל הם עדיין אינם קרובים לביצוע כמו בית החולים בפלורידה.

בנובע להיבט האתי הכרוך בפרוצדורה, ציטט ה"ניו יורק טיימס" את ד"ר ג'פרי קאהן (Jeffrey Kahn), מומחה לאתיקה רפואית מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שאינו מעורב בפרויקט הרפואי, שאמר כי להערכתו ההליך איננו נושא בעיה אתית. ההבדל בין ההליכים שנעשו בשבדיה לבין אלו שמתוכננים עתה ב"קליבלנד קליניק" בפלורידה הוא בזה שהרחמים יגיעו מתרומת-איברים של נשים שנפטרו "כדי להימנע מסיכוני בריאות גבוהים לנתרמות". זאת, בין השאר מכיוון שהשתלה מתורם חי היא מורכבת יותר, ומשך הניתוח הוא בין שבע ל-11 שעות.

לפרטים נוספים לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  השתלת רחם,  קליבלנד קליניק,  השתלת איברים,  שוודיה,  לידה,  תרומת איברים,  רחם,  הריון
תגובות