• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

סקר: חלק מרופאי הילדים בארה"ב מסרבים לקבל מטופלים שלא חוסנו

ממצאי סקר שפורסם בכתב העת Pediatrics העלו, כי 20% מהרופאים סירבו או הודיעו שיסרבו לקבל לטיפול במרפאה ילדים שהוריהם סירבו לחסנם; הסיבה העיקרית: חשש להדבקת המטופלים האחרים

תרכיבי חיסון, תרופות (צילום: אילוסטרציה)

סקר באמצעות שאלון שנשלח בהיקף מצומצם לרופאים בארה"ב העלה, כי בערך 20% מרופאי ילדים סירבו או סבורים שיסרבו לקבל לטיפולם ילדים שהוריהם הם סרבני חיסונים. על הסקר דיווח כתב העת Pediatrics.

לפי הסקר, 21% מרופאי הילדים ו-4% מרופאי המשפחה אמרו שהיו מסרבים לקבל לטיפולם ילדים של סרבני חיסון. עוד עלה מתוך הסקר, כי 83% מהרופאים שנשאלו דיווחו כי אכן נתקלו במהלך עבודתם במשפחות בהן ההורים מסרבים לחסן את הילדים בחיסונים המקובלים. 20% דיווחו כי שיעור סרבני החיסון הוא להערכתם 5%.

לפי הסקר, 21% מרופאי הילדים ו-4% מרופאי המשפחה אמרו שהיו מסרבים לקבל לטיפולם ילדים של סרבני חיסון

את הסקר ביצע ד"ר שון או'לירי מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קולורדו.
האקדמיה האמריקאית של רופאי הילדים (AAP) פירסמה ב-2005, ושוב ב-2012, הצהרת מדיניות בהקשר לסירוב לטפל בחולים. הגרסה האחרונה של ההצהרה קובעת, כי "על רופאי הילדים לא לנקוט בגישה סירוב נחרצת למתן טיפול במשפחות של סרבני חיסון לילדיהם".

עם זאת, חבר ועדת ה-AAP למחלות זיהומיות, ד"ר דל דייויס, אמר כי האקדמיה לרפואת ילדים מודעת לכך שרופאי ילדים עשויים להיות מודאגים בדבר ההשלכות של ילדים לא מחוסנים על המרפאה שהם מפעילים, בין אם מדובר ב"היבט הפילוסופי של הסוגיה הזאת ובין בגלל ההשלכות המעשיות של מטופלים נעדרי חיסון".

רוב רופאי ילדים שאליהם הגיעו משפחות של סרבני חיסון מסרו כי הם "עובדים כדי לשכנע אותן לשנות את גישתם". "איש מבין הרופאים איננו רוצה לגרום למצב שבו ילד יאבד את הטיפול הרפואי הנדרש לטובתו כתוצאה מהחלטה של הוריו שלא לחסנו", הדגיש ד"ר דייויס.

בחלק ממדינות ארה"ב, כך על פי פרסומים קודמים, 34% מרופאי הילדים אכן סירבו להעניק טיפול לסרבני חיסון, אבל זאת על פי מדיניות חיסונים מקומית. לעומת זאת, יש מדינות שבהן שיעור הרופאים שסירבו לטפל בסרבני חיסון היה רק 9% לערך.

חלק ממדינות ארה"ב מאפשרות לאנשים שלא להתחסן מסיבות דתיות ואחרות. יש גם מקרים שדעה אישית של הרופא או אמונתו הדתית משפיעה על ההחלטה שלו אם לקבל לטיפול או לסרב להורים של ילד לא מחוסן. רופאים רבים הדגישו, כי הם חוששים שילדים בלתי מחוסנים ידביקו ילדים שמערכות החיסון שלהם פגועות הבאים לקבל טיפול במרפאה.

לדיווח בכתב העת Pediatrics

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון,  סירוב לחיסון,  ארה"ב,  סקר,  הדבקה,  דת
תגובות