• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

אפקט שנת הלימודים: מספר ביקורי רופא בשל אסתמה מזנק פי 2.5 בספטמבר

כתוצאה ממחקר בנושא, שנערך ב"מכון כללית למחקר", החלה הקופה להודיע להורים כשבועיים לפני תחילת הלימודים, ולספק הדרכה והמלצות אישיות כיצד למנוע התקפים

כתת לימודים בבית ספר באשקלון (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שבוצע במכון "כללית" למחקר הראה, כי קיימת עלייה דרמטית במספר הפניות לרופאים מצד ילדים חולי אסתמה והוריהם בשבוע השני של ספטמבר - מיד לאחר תחילת שנת הלימודים החדשה. העלייה בשיעור הביקורים אצל רופאי ילדים, מרפאות ובחדרי מיון כתוצאה מהתקפי אסתמה היא פי 2.5 ביחס לחודש שלפני כן; שיעור האשפוזים בשל התקפי אסתמה גבוה פי 1.5 לעומת החודש שלפני כן.

המחקר בחן, על פני תקופה של 4 שנים (2009-2005), את דפוסי הביקור במרפאות בקרב כ-80,000 ילדים בגילים 15-2, הסובלים מאסתמה. מהמחקר עלה, כי בתחילת שנת הלימודים נרשמו בממוצע 23 ביקורים רפואיים ל-1,000 ילדים – עלייה מובהקת סטטיסטית של פי 2.5, לעומת חודשי הקיץ הקודמים לפתיחת השנה, שבהם ממוצע הביקורים עומד על כ-9 ל-1,000 ילד.

עוד העלה המחקר, כי העלייה בתחלואה נמשכת לאורך השבועות הראשונים ללימודים, אבל לאחר מכן חלה ירידה, בתקופת החגים.

העלייה בתחלואה נמשכת לאורך השבועות הראשונים ללימודים, אבל לאחר מכן חלה ירידה, בתקופת החגים

לאור העלייה הצפויה בתחלואה נשימתית – וכמסקנה מהמחקר - הודיעה שירותי בריאות כללית על תוכנית התערבות רפואית יזומה: הורים לילדים אסתמטיים יקבלו באופן יזום על ידי הקופה, במייל או בטלפון, הודעה שיש לפנות לרופא המטפל כדי לקבל מראש, כשבועיים לפני תחילת הלימודים, הדרכה והמלצות אישיות המותאמות לילדם כדי למנוע את ההתקף הבא.

פרופסור רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר וממחברי המחקר הנוכחי, אמר: "לעלייה הדרמטית בשיעור התקפי האסתמה שאנו רואים עם תחילת הלימודים יכולים להיות מספר הסברים אפשריים. הילדים נחשפים לסביבה חדשה הכוללת גם נגיפים, לצד לחץ נפשי ומתח הכרוך בחזרה ללימודים, וכן נחשפים לאלרגנים – כולם גורמים המעלים סיכון להתקפי אסתמה".

"בנוסף לכך", ציין, "במהלך חופשת הקיץ נמצא כי מספר לא מבוטל של ילדים אסתמטיים, אינם נוטלים, בניגוד למומלץ, את הטיפול המונע במשאפים".

פרופ' רן בליצר: "במהלך חופשת הקיץ נמצא כי מספר לא מבוטל של ילדים אסתמטיים, אינם נוטלים, בניגוד למומלץ את הטיפול המונע במשאפים"

ד"ר ניקי ליברמן, ראש אגף רפואה בחטיבת הקהילה ב"כללית" אמר, כי "הנתונים והמחקרים העומדים לרשותנו, המצביעים באופן מובהק על העלייה בשכיחות התקפי קוצר הנשימה, היוו בסיס לגיבוש מדיניות התערבות רפואית יזומה וממוקדת לאוכלוסייה זו".

לדבריו, "במסגרת ההיערכות שלנו לקראת תחילת שנת הלימודים החדשה ריכזנו נתונים לגבי יותר מ-30 אלף ילדים המבוטחים ב'כללית', בעלי אבחנה ושלא נטלו תרופות בחודשים האחרונים. נפנה אליהם באופן יזום, ונזמינם לפנות לרופא המטפל כדי לקבל המלצות אישיות. אנו מאמינים כי באמצעות פניה יזומה והגברת המודעות לחשיבות הטיפול המונע והתמדה בו, ניתן למנוע ולצמצם את שיעור ההתקפים. זהו מאמץ מערכתי מרוכז וממוקד שנועד להפחית את התחלואה הצפויה ומבטיח גם שיפור באיכות חייהם של הילדים האסתמטיים".

בהמלצות לטיפול הודגשה חשיבות ההנחיה של הטיפול המניעתי לקראת סוף חופשת הקיץ ותחילת שנת הלימודים - ובהתאם למצבו של הילד ועל-פי שיקול דעתו המקצועית של הרופא המטפל. ההמלצות הקליניות גובשו בידי צוות מומחי ריאות ילדים, שכלל את פרופסור חנה בלאו, פרופסור אשר טל, ד"ר צחי לוטם ופרופסור יוסף מאירוביץ.

ילדים חולי אסתמה שנרשם להם טיפול מונע במשאף צריכים להקפיד ליטול אותו מדי יום בשבועות האחרונים של אוגוסט ובשבועות של תחילת שנת הלימודים. אם הילד לא טופל בחודשים האחרונים בטיפול מונע, מומלץ לפנות לרופא המטפל ולשקול התחלה מחודשת של הטיפול המונע עוד לפני סיום חופשת הקיץ.

הטיפול המונע ניתן בעיקר בשימוש במשאפים המכילים סטרואידים. מטרת הטיפול המונע היא להוריד את רמת הדלקת והנפיחות סביב דרכי האוויר בריאות, ולמנוע מראש את ההתקף. טיפול זה צריך להילקח על-ידי הילד באופן יומיומי, גם כשהוא מרגיש בריא לגמרי. זאת בשונה מהטיפול במשאפי ונטולין (מרחיבי סימפונות), המשמשים רק בעת הצורך (בהופעת ההתקף) ומספקים הקלה מיידית אולם זמנית בלבד.

נושאים קשורים:  חדשות,  אסתמה,  שנת הלימודים,  ילדים,  אלרגיה,  טיפול מונע,  סטרואידים,  בית ספר
תגובות