הפרעות נפשיות

הקשר בין חשיפת העובר ל-DES לבין הפרעות נפשיות בגיל ההתבגרות ובבגרות

מחקר צרפתי מצא קשר ברור בין חשיפה ל-DES בזמן ההיריון לבין הפרעות נפשיות; היארעות ההפרעות הנפשיות בקבוצת נבדקים עמדה על 83.8%

16.08.2015, 12:47
תמונת אולטרה-סאונד של עובר בחודש הרביעי (צילום: אילוסטרציה)
תמונת אולטרסאונד של עובר. צילום: אילוסטרציה

מחקרים קודמים הראו, שחשיפה תוך-רחמית לדיאתילסטילבסטרול (diethylstilbestrol – DES) קשורה באבנורמליות גופנית הן בנשים והן בגברים. מנגד, הנתונים על הקשר בין החשיפה ל-DES לבין הפרעות פסיכולוגיות או פסיכיאטריות במתבגרים או במבוגרים אינם חד משמעיים ואף סותרים.

המחקר הנוכחי בוצע על מנת לקבוע אם חשיפה טרום-לידתית של העובר ל-DES משפיעה על התפתחות המוח והאם היא קשורה להפרעות פסיכיאטריות בגברים ובנשים בהגיעם לגיל ההתבגרות או בהיותם מבוגרים צעירים.

בארגון HHORAGES, קבוצת תמיכה לאומית של מטופלות, גייסו קבוצה של 1,280 נשים שצרכו DES במהלך ההיריון. החוקרות חילקו שאלונים לקבוצת הנשים אשר ילדיהם הגיעו לגיל ההתבגרות או שהינם מבוגרים (ילדים שנולדו בין השנים 1946 ל-1995). התקבלו תשובות מ-529 משפחות, בהן נולדו 1,182 ילדים (מתוכם 550 בנים).

הילדים חולקו לשלוש קבוצות: קבוצה 1 (n=180): ילד ראשון שאמו לא קיבלה טיפול ב-DES; קבוצה 2 (n=740): ילדים שנחשפו במהלך ההיריון ל-DES; קבוצה 3 (n=262): ילדים שנולדו לאחר שבהריון קודם האם קיבלה טיפול ב-DES.

לא דווחו מקרים של הפרעות נפשיות בקרב בילדים מקבוצה 1. בקבוצה 2 היארעות ההפרעות הנפשיות הייתה גבוהה באופן דרסטי (83.8%, n=603), בקבוצה 3 ההיארעות גם כן הייתה גבוהה יותר (6.1%, n=16) מזו של האוכלוסייה הכללית.

מבין הילדים הבנים בהם אובחנה הפרעה נפשית בגיל ההתבגרות או אחריה, סכיזופרניה הייתה השכיחה ביותר, ומבין הבנות שאובחנו בהפרעה נפשית דכאון והפרעה ביפולרית היו השכיחות ביותר.

בהשוואה לקבוצת הילדים שלא נחשפו בה לא התבצע אפילו ניסיון התאבדות אחד, בקבוצת הילדים שנחשפו ל-DES או שהייתה חשיפה בהריון קודם בוצעו 33 התאבדויות, ו-107 ניסיונות חוזרים להתאבדות.

החוקרים מסכמים, כי מחקר זה מראה שחשיפה טרום לידתית ל-DES קשורה בסיכון גבוהה להתפתחות של הפרעות נפשיות בגיל ההתבגרות ובבגרות.

מקור:
Soyer-Gobillard, M., Paris, F., Gaspari, L., Courtet, P., & Sultan, C. (2015). Association between fetal DES-exposure and psychiatric disorders in adolescence/adulthood: Evidence from a french cohort of 1002 prenatally exposed children. Gynecol Endocrinol, Early Online, 1-5.

נושאים קשורים:  הפרעות נפשיות,  חשיפה טרום-לידתית,  DES,  בגרות,  גיל ההתבגרות,  אובדנות,  מחקרים