חדשות

אחרי שרופאים ב"סורוקה" סירבו להזנה בכפייה, עציר שובת רעב הועבר ל"ברזילי"

מוחמד עלאן, עציר מינהלי השובת רעב 56 ימים, הועבר לפנות בוקר במבצע בפיקוח אישי של מנכ"ל משרד הבריאות לבית החולים באשקלון; הר"י: "אנחנו דורשים מהרופאים לא לקחת חלק בעינויים"; השב"ס מתכנן הקמת מתקן להזנה בכפייה במרכז הרפואי של הארגון ברמלה

בית החולים ברזילי. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

(עדכון 12:33)

תחת אבטחה ובפיקוח אישי של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב ומנכ"ל מד"א אלי בין, הועבר היום (ב') לפנות בוקר העציר הפלשתיני שובת-הרעב מוחמד עלאן מבית החולים "סורוקה" בבאר שבע לבית החולים "ברזילי" באשקלון. עלאן שובת רעב כבר 56 ימים.

רופא ופרמדיק ליוו את האסיר, ובמהלך הנסיעה מבאר-שבע הוא דיבר ושיתף פעולה, סיפר הפרמידק לכתב חדשות ערוץ 2. לפי הדיווחים, עלאן הועבר לאחר שב"סורוקה" סירבו לאפשרות להזינו בכפייה בעתיד הקרוב. לפי דיווחים בכלי התקשורת הבוקר, במהלך היו מעורבים ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ובכירים בפרקליטות המדינה. על פי דיווח באתר NRG, הנהלת "סורוקה" מסרה כי "האסיר שובת הרעב הועבר לברזילי על פי החלטה שהתקבלה עלי-ידי גורמים שמחוץ לבית החולים".

"ברזילי": "בחולים כאלה רצוי לעשות רוטציה בין בתי החולים... ההעברה מייצרת אקלים אחר ואולי תגרום לו לשנות את דעתו"

מנהל בית החולים ברזילי, ד"ר חזי לוי, מסר הבוקר כי הטיפול שיקבל האסיר בבית החולים יהיה בהתאם לחוק זכויות החולה. "האסיר עבר אלינו כיוון שסבורים שבחולים כאלה רצוי לעשות רוטציה בין בתי החולים.
ההעברה מייצרת אקלים אחר וקשב אחר בין המטפלים לחולה, שיכולים להביאו למחשבה אחרת ואולי תגרום לו לשנות את דעתו", מסר בית החולים.

עוד לפני שבוצעה ההעברה בפועל, דיווח אתר Ynet כי רופאים ב"ברזילי" פנו לד"ר לוי, בבקשה שיימנע ממתן הסכמה להעברת האסיר שובת הרעב למוסד הרפואי באשקלון. הרופאים הסבירו את פנייתם בכך, שהם חוששים שד"ר לוי יסכים להזין את עלאן בכפייה, בהסתמך על התיקון בחוק שעבר בכנסת בשבוע שעבר.

ד״ר לוי הדגיש, כי "טיפול הזנה בכפייה הוא צעד דרסטי שאינו עולה בקנה אחד עם האתיקה הרפואית. לכן, טיפול כלשהו שאיננו בהסכמת החולה, שמור למצב של הידרדרות במצב הרפואי ועקב צורך בטיפול דחוף לשם הצלת חיים".

יש כוונה לבצע בעתיד הזנה בכפייה במתקן של השב"ס, שבו יינתנו טיפולים לאסירים מבלי להוציאם לשם כך לבתי חולים שמחוץ למערכת שב"ס

הרופאים ב"ברזילי" שהביעו התנגדות לקבלת האסיר, כך מדווח Ynet, הודיעו אמש לד"ר לוי כי ההעברה מ"סורוקה" לא תשנה דבר ובכוונתם להעניק לעציר טיפול זהה לטיפול שניתן לו עד כה בסורוקה, מבלי להפר את כללי האתיקה הרפואית.

במקביל, דווח היום על כוונה לבצע את ההזנה בכפייה בעתיד במתקן של השב"ס, שבו יינתנו טיפולים לאסירים מבלי להוציאם לשם כך לבתי חולים שמחוץ למערכת שב"ס, ובכך ניתן יהיה לעקוף את עמדת הרופאים המתנגדים לפרוצדורה.

העיתון "ישראל היום" דיווח כי המתקן, אותו הגדיר השב"ס כ"חדר מיון", צפוי להיפתח במרכז הרפואי של שירות בתי הסוהר בכלא רמלה. לפי הדיווח, נתניהו הורה בהתייעצות הטלפונית אמש לבחון נושא זה במפורש כדי לעקוף את עמדת הר"י. במהלך ההתייעצות, לפי הדיווח, כינה ראש הממשלה את עמדת ההסתדרות הרפואית נגד הזנה בכפייה כ"התחסדות יתר".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר הסתדרות הרפואית, אמר ל-Ynet כי הר"י כבר הגישה בשבוע שעבר עתירה לבג"צ לדיון דחוף בנושא ההזנה בכפיה. עוד אמר: "עמדתנו ברורה. אמרנו בעבר ואנחנו חוזרים ואומרים עתה: הזנה בכפייה זה עינוי. אסור לרופא להשתתף בעינוי ולא משנה אם זה קורה בבית הסוהר או בבית החולים או בחדר מיון שיוקם לצורך זה. עינויים זה עינויים. אנחנו דורשים מכל הרופאים במדינה שלא לקחת חלק בעינוי הזה".

הוא הודיע, כי בכוונתו לדבר עם מנהל בית החולים ברזילי ועם רופאים אחרים ולנסות להסביר להם את הבעייתיות שבמהלך. "אסור לרופאים לעשות את זה ואני מקווה שרופאים לא יסכימו לעשות זאת", ציין.

עלאן הוא תושב הכפר עינאבוס שמדרום לשכם. הוא נעצר ב-4 בנובמבר 2014 למעצר מינהלי, ועורך דינו מסר כי הוא חשוד בהשתייכות לארגון הג'יהאד הפלשתיני ובפעילות ביטחונית שפרטיה לא ידועים לו. הוא פתח בשביתת רעב ב-18 ביוני, ואז הועבר לסורוקה.

"הצלב האדום" הביע דאגה למצבו של העציר הפלשתיני, ונמסר שהוא אזוק למיטתו כבר 16 יום. ראש משלחת הארגון הבינלאומי בישראל, ז'אן-דה מאיו, מסר כי ביקש להתיר לבני משפחתו לראותו בדחיפות. הבוקר נמסר, כי 107 עצירים ביטחוניים אחרים, שגם הם פתחו בשביתת רעב בכלא, הפסיקו אותה וישובו לאכול.

נושאים קשורים:  חדשות,  שביתת רעב,  חסן עלאן,  המרכז הרפואי "סורוקה",  המרכז הרפואי "ברזילי",  ראש הממשלה בנימין נתניהו,  מנכ"ל משרד הבריאות,  ד"ר חזי לוי
תגובות
אנונימי/ת
10.08.2015, 20:20

ציבור הרופאים בישראל סמוך ובטוח שרופאי ביה״ח ברזילי ישמרו על כללי האתיקה הרפואית בדומה לחבריהם בביה״ח סורוקה

אנונימי/ת
10.08.2015, 20:22

שבSS

10.08.2015, 21:49

רופאי בי"ח ברזילי, זכרו שהמוסר הכללי, האנושיות והאתיקה הרפואית עומדים מעל ההחלטות הפוליטיות של העסקנים הקטנים וחסרי החשיבות.
ד"ר וידנפלד יעקב

אני תומך חד-משמעית בעמדת הר'י כפי שבאה לידי ביטוי ע'י דר' אידלמן ויו'ר הלשכה האתית של הר'י בהופעותיהם לאחרונה .
הר'י חתומה על אמנות בינלאומיות , ועל כלנו לעמוד כראוי בהתחיבויותינו אלה.
אני מאמין שגם רופאי בי'ח ברזילי ידעו לשמור על כללי האתיקה הרפואית, וכך גם לגבי רופאים בכל מתקן רפואי אחר, כולל זה האמור לפעול בקרוב (?)במתקן שב'ס
ברמלה.
רופא מצווה על שמירת כללי האתיקה הרפואית לגבי כל אדם!
פרופ. תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
11.08.2015, 06:32

אנו זוכרים בדיוק! מי הקים "בהתחלה רק מתקן אחד" "רק לצורך חינוך מחדש"
אני פשוט לא מאמין שקורה כאן דבר איום אחד משתי אופציות: 1) אנשים לא יודעים היסטורי או לא מבינים את משמעותה
2) יודעים ומבינים טוב מאוד ומתעלמים בצורה בוטה.
מכייוון שמדובר במנהיגים אינני יודע מה חמור יותר. תחושת הזרא מהכנסת עברה כל גבול. חייבת להיות דרך לשמור בצורה מיטבית על בטחון אזרחי ישראל מבלי להפוך למפלצות אדם.
זו ההוכחה שגם בהרווארד וMIT ניתן להשיג תארים בלי להיות אדם משמו ומעלה - ראה ערך ראש הממשלה שלנו. 0 בהיסטוריה ו 0 באתיקה ומוסר

אנונימי/ת
11.08.2015, 06:38

יש להימנע מפעולה אכזרית של האכלה בכפייה המנוגדת לכללי האתיקה, ולתת לחלאת האדם הזה למות בכבוד.

11.08.2015, 10:06

כותב השופט סטרשנוב בהחלטתו בקובלנה נגדי (עם עריכה מתבקשת):
"יש להבהיר... בצורה שאינה משתמעת לשתי הפנים, כי האמור בחוקי מדינת ישראל מהווה נורמה מחייבת, חד משמעית ותקפה – מבחינה משפטית, מקצועית ואתית ומוסרית גם יחד, כל עוד לא בוטלו החוקים ע"י הרשות שהוציאה אותם או בית המשפט – מן הראוי שיצייתו להם ויפעלו על פיהם, ללא ערעור או הרהור !
כל אזרח בישראל, מחויב לציית לחוק ולהנחיות המערכת בה הוא עובד... הגישה של אי קיום החוק הינה מרשם מובהק לאנרכיה רפואית, בבחינת כל רופא הישר בעיניו יעשה.
הפרה בוטה ביודעין של הוראות מחייבות... תוך סיכון חייהם של (האסירים)... מחייבת ענישה מרתיעה..."
האם גם כאן תהיה מערכת הבריאות נחרצת בענישה כנגד רופאים שאינם מקמים את חוק שהתקבל בכנסת (ולא הנחיה שקיבל פקיד במשרד הבריאות), ימים יגידו...

11.08.2015, 11:46

בניגוד למקובל, בטעות, על הציבור הליברלי, החוק הוא לא מעל הכל ! גם חוקי הגזע של נירנברג וחוקי תועבה דומים נתקבלו על ידי פרלמנטים בצורה "דמוקרטית" על ידי הרוב. בפראפרזה על דברי שופט דגול מהעבר - ישנם חוקים שמעליהם מתנוסס דגל שחור וגדול. מוסריותו של אדם (כולל רופא) נמדדת ביכולתו להבחין בחוקים האלו...

אנונימי/ת
11.08.2015, 14:07

רק שהחוק לא מחייב רופא להאכיל. הוא רק מתיר מצב של האכלה בכפייה (במידה וימצא רופא שיסכים לעשות כן).
במידה ומותו של אסיר מהווה רשלנות רפואית, הרי שהדבר כך גם ללא התיקון החדש.

אנונימי/ת
11.08.2015, 12:38

לא צריך לעצור את השובת הרעב. אם הוא מחבל ואי אפשר לשחררו - והוא בוחר למות - זכותו. מה לעשות- כך העולם. אבל להאכיל אותו בכח לא צריך. את הכסף לטיפול כזה עדיף לתת לנזקקים ישראלים.

אנונימי/ת
11.08.2015, 19:55

היום ויתרתי סופית על השקעת האנרגיה הרבה הכרוכה בנסיונות כושלים לדבר זכות על מדינתי בכנסים בחול. מול הסיכוי הקלוש להצליח התמודדתי. כעת אני פשוט כבר לא מאמין בזה. פשטנו רגל מכל בחינה ובכל תחום. חוץ ממיליטריזם כמובן שעדיין קיים פה בשפע.
דפרסונליזציה ודראליזציה מוחלטת מהמדינה שלי. בושה, חרפה ועצב.
מזל שיש רופאים כמו בסורוקה. קרנות המזבח של המוסר, האנושיות והחוק (האמיתי הבינל, לא זה שכותבים בי"ם).
זו הדוגמא הטובה ביותר לכך שתמיד נכון למנות שר ומנכל שעסקו וטיפלו בחייהם באנשים ולא ברחב הזונה ובכסף.

אנונימי/ת
11.08.2015, 21:16

א. אם כל כך רע לך כאן, אתה מוזמן לקחת את חפציך ולעזוב.
ב. הרופאים בסורוקה לא מיוחדים, ועצם סירובו של רופא להזין בכפייה אין בה כדי להעיד על מוסריות כזאת או אחרת. אף רופא לא יעשה את זה, פשוט כי אין לו שום אינטרס לעשות את זה. מצד אחד הוא לא חייב, מצד שני מאיימים עליו בכל מיני סנקציות, אם ישתף פעולה עם החוק. גם רופאים שמסכימים עם החוק לא יזינו.

אנונימי/ת
13.08.2015, 10:24

שביתת רעב הינה פעולה פוליטית.
העבודה הרפואית צריכה להיות נקייה מפוליטיקה.
מי שחייו בסכנה יש לסייע לו בדרך הרפואית הטובה ביותר שקיימת.סוף פסוק.

13.08.2015, 22:19

המערכת הרפואית מעורבת בעל כורחה במאבק פוליטי בין המדינה לבין מעמד העצירים הביטחוניים הפלסטיני. כבר 3 שנים מתנהלות שביתות רעב חוזרות של עצירים אלו לפרקי זמן ארוכים, והממשלה והעומד בראשה אינם מעונינים לפתור את הבעיה. הבעיה היא שלמדינה יש אפשרות לעצור אנשים בלא הגשת כתב אישום למשך תקופה שבפועל היא כמעט ואינה מוגבלת.
השב"ס כראשות מבצעת נדרש להשאיר את שובתי הרעב בחיים ויהי מה. הפחד הגדול הוא שאחד משובתי הרעב ימות והיהפוך לקדוש מעונה.
כדי לעקר את האיום הזה הממשלה מבקשת לנטרל את נשק שביתת הרעב. לשם כך היא מוכנה להתעלם מאמנות בינלאומיות כאמנת טוקיו שישראל חתומה עליה.
כמו כן היא ממציאה חוקים שנועדו לעקוף חוקים קיימי רק לשם הסוגיה הזו. זו התערבות פוליטית בחוק זכויות החולה. זו חצייה של קו אדום והרופאים צריכים להימנע מכל שיתוף פעולה עם המהלך הזה שמושתת על חוסר יכולת ביצועית אמיתית, איוולת ופגיעה בדמוקרטיה.
ד"ר איל בן בסט

19.08.2015, 00:20

מסכימה עם דר בן בסט ורוצה להדגיש שעד כה לא מתו עצירים משביתות רעב אלא מהאכלה בכפיה - 4 עצירים שנפטרו נפטרו ככה"נ בשל סיבוכים של האכלה בכפייה. לכן הטענה שהאכלה בכפייה בהכרח מצילה חיים - אינה נכונה.