חדשות

מחקר ישראלי: בשלב מתקדם, תאי סרטן מעי מאמצים תכונות של תאי גזע

מחקר שנערך במכון ויצמן איתר מנגנון המסייע לסרטן המעי להתפשט וליצור גרורות באיברים אחרים; את המחקר הוביל צוות בראשות פרופ' אברי בן זאב

תאי סרטן (הדמיית אילוסטרציה)

מחקר שנעשה במכון ויצמן ברחובות, ושפורסם בכתב העת Nature, הראה כי כאשר הסרטן מתפתח, חלק מתאי הסרטן מאמצים תבנית ביטוי גנים הדומה לזו של תאי גזע מהמעי, מה שמקל על יצירת גרורות. את המחקר הוביל צוות בראשות פרופסור אברי בן זאב, מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא.

עורכי המחקר הסבירו כי התבטאותם של גנים מסוימים – המניעים את התפשטותם של הגידולים הסרטניים בשלבים המוקדמים של המחלה – נבלמת בהמשך. אלא שזוהי פעולה הנחוצה להמשך התקדמות מחלת הסרטן.

במחקר הנוכחי הוברר, כי בשלבים מאוחרים של סרטן המעי הגס, תאי הגידול הסרטני "לוקחים צעד גדול לאחור", כך שחלק מתבניות ביטוי הגנים שלהם דומות באופן מובהק לאלו של תאי גזע בריאים במעיים. הליך זה מקל עליהם ליצור גרורות.

סרטן המעי הגס, הדגיש פרופסור בן-זאב, נעשה קטלני ברגע שהסרטן מתפשט לאיברים אחרים בגוף - ובמיוחד לכבד. בעבר, קבוצת המחקר שערכה את המחקר הנוכחי גילתה מוטציה המצויה ב-80% ממקרי הסרטן הזה, אשר מובילה לביטוי מוגבר של הגן L1 – במיוחד בתאים הנמצאים בחזית התפשטות הגרורות. המחקר הנוכחי נועד להבין את משמעותו של ביטוי הגן L1, אבל הוא הוביל את הצוות להתעמק בגן אחר – SMOC-2 – אשר יש לו השפעות מרחיקות לכת על התפשטות הגרורות לכבד.

בשלבים מאוחרים של סרטן המעי הגס, תאי הגידול הסרטני "לוקחים צעד גדול לאחור", כך שחלק מתבניות ביטוי הגנים שלהם דומות באופן מובהק לאלו של תאי גזע בריאים במעיים

עבודת המחקר נעשתה בעכברי מודל, כאשר המטרה הייתה לברר מהו תפקידו של הגן SMOC-2 בתהליך יצירת גרורות של סרטן המעי הגס בכבד. התברר, ש-L1 גורם לביטוי מוגבר של הגן SMOC-2 בתאים יוצרי הגרורות. במהלך עבודת המחקר הועלתה באופן מלאכותי רמת ה-SMOC-2 בתאי סרטן המעי הגס שמקורם בבני-אדם. התוצאה: גברה הפעילות המובילה להתפתחות גרורות. מנגד, בלימתו של הגן הנ"ל עיכבה את יצירת הגרורות.

החוקרים ניסו לברר באופן יותר ממוקד מהו תפקידו של הגן SMOC-2 והתברר, שהוא מקודד לחלבון שמפרישים התאים, ומסייע לתנועה מוגברת של התא. המולקולה הזאת, ככל הנראה, מסייעת לתאי גזע מתמיינים להתנתק משכניהם בתחתית "שקערוריות" המעי, ולנוע מעלה לכיוון חלל המעי. כמו כן, נראה שבאמצעות הפעלת SMOC-2 בתאי סרטן המעי, יכולים התאים "לעזוב את הבית" (המעי הגס) ומתאפשרת התנועה התאית הנחוצה ליצירת הגרורות.

מחקר נוסף שבוצע במעבדתו של פרופסור בן-זאב התמקד ביחסי הגומלין בין SMOC-2 לבין גנים אחרים. הוא הראה, שתאי סרטן גרורתי ממעי האדם אימצו תכונות אחדות של תאי גזע רגילים של המעי.

פרופ' בן-זאב מסר כי הוא מקווה, שמחקר עתידי יצביע על דרכים אפשריות להתערבות בפעילותם של גנים כמו SMOC-2, לשם בלימת תהליך התפשטות הגרורות. "תבניות הביטוי של SMOC-2", הוסיף, "עשויות לשמש סמן יעיל ואמין לזיהוי מוקדם של גרורות סרטן המעי הגס בבני-אדם".

לדיווח על המחקר בכתב העת "נייצ'ר" לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן המעי,  גרורות,  מכון ויצמן למדע,  פרופ' אברי בן זאב,  גנים
תגובות
אנונימי/ת
02.07.2015, 00:37

זה מחקר על מנגנונים גנטיים של יצירת גרורות סרטן מעי הגס מאוד מקסים ומבטיח רבות:המחקר יכול להביא לגלוי שיטות בלימה תהליכי גרורתיים של מחלת סרטן!