• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
דעות

החזרת ההפלרה - צעד חשוב וחיוני לשמירת בריאות השיניים בישראל

טוב עושה סגן שר הבריאות, בעצת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, שאינו מוותר על טכנולוגיה שהוכרזה על ידי ה-CDC כאחת מעשרת ההישגים החשובים ביותר לבריאות הציבור במאה ה-20

החלטתו של סגן השר ליצמן לחדש את הפלרת המים היא צעד חשוב וחיוני בשמירת בריאות השיניים של ילדי ישראל ובמחיקת פערי בריאות בין אוכלוסיות בשכבות סוציואקונומיות שונות. במינונים המקובלים בישראל, הפלרת המים היא אמצעי בטוח ויעיל.

הפלרת מי שתייה היא השיטה הבטוחה, הזולה והשוויונית ביותר בעולם להורדת התחלואה בעששת. ההפלרה קיימת כבר כ-60 שנה ולמעלה מ-400 מיליון אנשים, ביותר מ- 60 מדינות בעולם, נהנים מיתרונות של מים עם ריכוז פלואור מיטבי.

ההגנה על השן חשובה בעיקר לילדים, אך חשוב להדגיש כי גם מבוגרים נהנים מההגנה על ידי תוספת פלואור. עששת אינה רק מחלה המוגבלת לשיניים. בישראל מתאשפזים כל שנה מאות ילדים בבתי החולים בשל זיהומים ואבצסים בחלל הפה שמקורם בעששת. ידוע גם כי חיידקים שמקורם בתהליך העששת עשויים להגיע למחזור הדם ולגרום זיהומים פולשניים כמו דלקת קרום הלב. כך שמניעת עששת משפיעה לא רק על בריאות הפה אלא על הבריאות הכללית של הפרט והחברה.

חשוב להתרחק משמועות ומהפחדות ולהיצמד לעובדות המדעיות: לתוספת פלואור בריכוזים המומלצים אין השפעות מזיקות על השלד, הוא אינו גורם למקרי סרטן או לפגיעה במערכת העצבים

הפלרת המים הינה גם השיטה השוויונית ביותר להגנה על השיניים ומגיעה במידה שווה לכל שכבות האוכלוסייה.

מחקר שערכנו ביחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים "וולפסון" ושפורסם לאחרונה בביטאון האיגוד האמריקאי לרפואת שיניים - הראה כי בישראל מתאשפזים מדי שנה כ-500 ילדים בשל זיהומי שיניים וכי שיעור האשפוזים עקב זיהומי שיניים הינו כפול באזורים לא מופלרים ביחס לאזורים מופלרים.

האפקט המגן של ההפלרה בלט במיוחד בישובים עם רמה סוציו-אקונומית נמוכה, והנתונים נותנים תמיכה נוספת לחשיבות ההפלרה במחיקת פערי בריאות.

חשוב להתרחק משמועות ומהפחדות ולהיצמד לעובדות המדעיות: לתוספת פלואוריד בריכוזים המומלצים אין השפעות מזיקות על השלד, הוא אינו גורם למקרי סרטן או לפגיעה במערכת העצבים או במערכות אחרות. פלואוריד אינו מרכיב זר לגוף האדם וקיים באופן טבעי בריכוזים משתנים במים ומטרת ההפלרה היא לדאוג לריכוז מתאים ומיטבי שיהיה בטוח מצד אחד, ויעיל במניעת עששת מצד שני.

יעילות ובטיחות הפלואור הוכרה והוכרזה על ידי גופי הבריאות המרכזיים בעולם: המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC), האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים וארגון הבריאות הלאומי, שהביע את תמיכתו בעמדת האיגוד הישראלי לרפואת ילדים.

לאלו הטוענים כנגד האתיקה של הוספת פלואוריד לכלל האוכלוסייה, ייאמר כי המים בישראל עוברים ממילא תהליכי פיקוח וסינון, כולל הוספת חומרים כמו כלור, כנגד מזהמים שונים במים. אחרת, איכות המים שלנו הייתה דומה לזו של העולם השלישי. במצב הקיים היום, מחצית מהאוכלוסייה צפוייה לקבל מים מותפלים, ללא פלואוריד בכלל. זהו מצב ללא תקדים בעולם וניתן רק לשער מה תהיה השפעתו על בריאות השיניים.

לכן, טוב עושה סגן שר הבריאות, בעצת גורמי המקצוע במשרד הבריאות, שאינו מוותר על טכנולוגיה שהוכרזה על ידי ה-CDC כאחת מעשרת ההישגים החשובים ביותר לבריאות הציבור במאה ה-20. וממילא - ההחלטה תייתר את ההליך המשפטי להחזרת ההפלרה, שהאיגוד לרפואת ילדים שותף לה ביחד עם גורמים וגופים ציבוריים.

נושאים קשורים:  דעות,  הפלרה,  מים,  עששת,  בריאות הציבור,  סגן שר הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
02.06.2015, 12:34

"נתוני ארגון הבריאות העולמי מצביעים על כך שאין הבדל משמעותי ברמת העששת בין מדינות מפלירות לבין שאינן מפלירות."

מתוך אתר משרד הבריאות.

הדרך הכי טובה להוריד עששת היא להוריד צריכה של ממתיקים, מאפים ושתייה ממותקת ומוגזת (קולה למשל זה קטסטרופה - גם סוכר, גם חומצה זרחתית, וגם חומצה פחמתית - במקרה הזה זניחה יחסית).
את זה ניתן לבצע ע"י מיסוי של מוצרים אלה בדומה למיסוי שקיים לסיגריות.

עשוי לסייע גם בהורדה של תחלואה בסוכרת והשמנה

אנונימי/ת
02.06.2015, 21:23

דעתך סותרת את מה שמפורסם באתר משרד הבריאות: http://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/17082014_1.aspx

אנונימי/ת
04.06.2015, 23:16

כל הכבוד לאיגוד רופאי הילדים, לרופאי השיניים ולסגן השר ליצמן שדואגים לבריאות הילדים והשיניים ומסתמכים על מדע ולא על תיאורטיקנים של קונספירציות