מחלת כליות סוכרתית

רמות NAG בשתן מעידות על חומרתה של מחלת כליות סוכרתית

מחקר מצא, כי רמות NAG בשתן עולות בנוכחות מחלת כליות סוכרתית, עם קשר ישיר לחומרת המחלה

19.05.2015, 14:08
בדיקת שתן (צילום: אילוסטרציה)

מחלת כליות סוכרתית היא אבחנה קלינית של ממצא חלבון בשתן (פרוטאינוריה) בקרב מטופלים הסובלים מסוכרת. התערבות מוקדמת עשויה לשפר משמעותית את הפרוגנוזה, אך לסמנים הביולוגיים (biomarkers) הקיימים אין טווחים מדוייקים, ולכן יעילות התרופות נפגמת ביחס לתזמון מתן הטיפול.

הסמן הביולוגיה NAGי (Urinary N-acetyl-β-D-glucosaminidase) מופרש דרך השתן בכמויות גבוהות במידה חריגה בעת מחלות כלייתיות רבות. מחקר זה בוצע כדי להעריך את שיעור הפרשת החלבון NAG בשתן כסמן ביולוגי לאיתור מוקדם של מחלת כליות סוכרתית, וכדי להעריך את הקשר בין הפרשת NAG לבין חומרת הפגיעה הכלייתית.

50 מטופלים עם סוכרת סוג 2 (type 2 diabetes mellitus) השתתפו במחקר. המטופלים סווגו לשלוש קבוצות, לפי חומרת המחלה הכלייתית: רמות אלבומין תקינות בשתן (נורמואלבומינוריה), מיקרואלבומינוריה ומאקרואלבומינוריה. עשרה מטופלים בריאים היוו את קבוצת הביקורת.

כל המטופלים עברו מדידות של רמות NAG, אלבומין וקריאטינין בשתן, וכן של רמות חומצת שתן (urea) בדם, קריאטינין בנסיוב (serum), אלבומין בנסיוב, רמות חלבונים כלליות (total protein) בנסיוב, כולסטרול, ALT (alanine aminotransferase), ASTי (aspartate aminotransferase), רמות גלוקוז בדם בצום ולאחר ארוחה, המוגלובין מסוכרר (HbA1c) ופינוי (clearance) קריאטינין.

תוצאות המחקר העלו, כי כל המטופלים הסוכרתיים היו עם רמות גבוהות יותר באופן מובהק של NAG בשתן, בהשוואה למשתתפי הביקורת. עוד נמצא כי ערכי NAG עלו במקביל לחומרת המעורבות הכלייתית.

בהתאם לתוצאות, החוקרים מסכמים כי NAG מבטא את חומרת הפגיעה הכלייתית במחלת כליות סוכרתית.

מקור:
Urinary biomarker N-acetyl-β-D-glucosaminidase can predict severity of renal damage in diabetic nephropathy

נושאים קשורים:  מחלת כליות סוכרתית,  חלבון בשתן,  פרוטאינוריה,  biomarkers,  סמנים ביולוגיים,  NAG,  Urinary N-acetyl-β-D-glucosaminidase,  סוכרת סוג 2,  נורמואלבומינוריה,  מיקרואלבומינוריה,  מאקרואלבומינוריה,  מחקרים
תגובות
23.05.2015, 00:15

כנרא שNAG יש ביוםרקר נאםן של נפרופטיה סןכרדיד. בדיקת זה סביר לכל חולימ עמ
סוכרת ובםיוחד חולימ עמ םול-סוכרת( preddiabetes).