• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

הנתונים המפתיעים לגבי דום-לב בספורט: סיכון נמוך וסיכויי הישרדות גבוהים יותר

בציבור יש תפיסות מוטעות של רמת הסיכון, נטען במחקר חדש, שבחן 1,247 מקרים של דום-לב במהלך פעילות ספורט עקבית; נמצא, כי סיכויי ההישרדות כשאירוע מתרחש מול קהל גבוהים יותר

רכיבה על אופניים (צילום: אילוסטרציה)

הסיכון לדום לב בעת פעילות ספורט מאומצת אצל גברים ונשים בני 50 ומעלה העוסקים בספורט באופן סדיר הוא נמוך ביותר, ובקרב הציבור ישנן תפיסות מוטעות של רמת הסיכון; כך נטען במחקר חדש, שפורסם השבוע במהדורה המקוונת של כתב העת Circulation.

את המחקר הוביל ד"ר סאמיט צ'אג (Sumeet Chugh), מנהל היחידה לקרדיולוגיה גנומית במכון הלב של בית החולים Cedars Sinai בלוס-אנג'לס. החוקרים  ניתחו כ-1,247 מקרים של דום-לב (sudden cardiac arrest) בקרב בני 65-35, גברים ונשים (גיל ממוצע 51), שעסקו בפעילות ספורט עקבית כמו ריצה ורכיבה על אופניים בתחרויות.

לדברי החוקרים, בקרב שליש מהמקרים של אירועי לב היו סימנים מעידים בשבוע שלפני האירוע

הם מצאו, כי רק 5% ממקרי הדום-לב אכן התרחשו בעת הפעילות הספורטיבית עצמה. יתר על כן, כאשרו בחנו את המקרים לעומקם, התברר, כי שיעור ההישרדות של מי שעברו דום הלב במהלך הפעילות (וטופלו מיד) - היה גבוה הרבה יותר משל אחרים, כשהאירוע התרחש אצלם שלא בעת הפעילות הספורטיבית מול קהל.

בעת ריצה (ג'וגינג) התרחשו קצת יותר מ-1% מהמקרים; במהלך משחק כדורסל או רכיבה על אופניים - פחות מ-1%.  לדברי החוקרים, כשליש מהמקרים של אירועי הלב לא התרחשו ללא כל סימנים. הם מצאו, כי תסמינים כמו כאב ותעוקת חזה וכן קשיי נשימה היו עוד קודם – לפחות שבוע לפני דום הלב - בשליש מהמקרים. יותר ממחצית מהמקרים היו בקרב אנשים עם גורמי סיכון.

עוד התברר, כי יותר מ-90% מהמקרים התרחשו בנוכחות קהל שצפה בפעילות הספורט – בין שזה אירע במכון כושר או במקומות ציבוריים – כלומר במקומות שבהם יש לצפות שהם יקבלו מיד טיפולי החייאה באמצעות מכשור מתאים (CPR - Cardiopulmonary resuscitation).

כן עלה מהמחקר, שסיכויי ההישרדות של גברים ונשים שהיו בכושר גופני טוב היו גבוהים בשיעור ניכר – 23% לעומת 14% בקרב מי שאינם בכושר. גברים נטו לחוות אירוע לב הקשור לספורט יותר מנשים.

לקריאה נוספת לחצו כאן

לתמצית דו"ח המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  דום לב,  פעילות ספורטיבית,  כדורסל,  אופניים,  ריצה
תגובות