• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מרפאה רב-תחומית חדשה לטיפול בסוכרת בהריון נפתחה ב"וולפסון"

מנהל בית החולים, ד"ר יצחק ברלוביץ: "עד כה לא היתה לנשים שזקוקות לטיפול, ייעוץ ומעקב מהסוג הזה כתובת משמעותית אחת"

בדיקות אולטרה-סאונד במהלך ההריון (אילוסטרציה)
בדיקות אולטרה-סאונד במהלך ההריון (אילוסטרציה)

המרכז הרפואי "וולפסון" בחולון החל להפעיל מרפאה רב-תחומית חדשה לטיפול בנשים עם סוכרת בהריון.

בית החולים מסר אתמול (יום ב'), כי המרפאה פועלת במסגרת היחידה לרפואת האם והעובר והריון בסיכון גבוה, באגף הנשים והיולדות אותו מנהל פרופסור קובי בר, וכי הפעילות נעשית בשיתוף עם מרפאת הסוכרת הכללית בבית החולים, שאותה מנהל ד"ר חוליו ויינשטיין. על המרפאה הרב-תחומית מפקחת ד"ר ג'וליה ברדה, רופאה בכירה ביחידה לרפואת האם והעובר.

פרופ' קובי בר (צילום: "וולפסון")

פרופ' קובי בר (צילום: "וולפסון")

המרפאה תספק ייעוץ בהכנת יולדת עם סוכרת טרום-הריונית, שימוש במשאבות אינסולין ושילוב בין תכשירים לנגזרות אינסולין חדישות, סנסורים לניטור רציף של רמת הסוכר, ומעקב צמוד עד ההחלטה על תזמון, מועד ואופי הלידה. כמו כן, תינתן הדרכה פרטנית לנשים הרות בידי אחות מעקב הריון, וייעוץ דיאטני מותאם-אישית.

המטופלות במרפאה ימצאו במעקב אולטרה-סאונד תקופתי. את הליווי הצמוד למטופלות תבצע ד"ר טל בן-ארי סקל, אנדוקרינולוגית המתמחה בטיפול בסוכרת, החל משלב תכנון ההריון, בנשים עם סוכרת ידועה (מסוג 1 או 2), ובמהלך ההריון לנשים עם סוכרת טרום הריונית והריונית, ובתקופת משכב הלידה.

מנהל "וולפסון", ד"ר יצחק ברלוביץ, הוסיף כי מטרת היחידה החדשה היא לתת מענה לבעיות מורכבות הדורשות גישה משולבת מצד מספר רופאים, במספר תחומים בעת ובעונה אחת. לדבריו, "עד כה לא היתה לנשים שזקוקות לטיפול, ייעוץ ומעקב מהסוג הזה כתובת משמעותית אחת, בכל הנושאים הקשורים לסוכרת".

פרופ' קובי בר הדגיש, כי "ישראל נחשבת מתקדמת בתחום רפואת האם והעובר. שיעור תמותת ותחלואת אימהות וילודים בארץ – הנמוך מהממוצע בהשוואה למדינות המפותחות באירופה וארה"ב - מהווה מדד אובייקטיבי לרמת הרפואה הגבוהה. אחת הסיבות לכך היא המעקב המסודר שרוב אוכלוסיית הנשים ההרות בישראל עוברת במסגרת קופות החולים בקהילה, התחנות לאם ולילד, בתי החולים ומרפאות החוץ והרפואה הפרטית".

"הריון בסיכון גבוה", הוסיף, "מוגדר כהריון עם פוטנציאל לסיבוכים ותוצאות פחות טובות, או על רקע מחלת האם לפני ההריון או כתוצאה מסיבוך המופיע במהלך ההריון. מעקב הריון נועד לוודא את ההתפתחות התקינה של העובר, למנוע סיבוכי הריון על ידי זיהוי מוקדם ככל האפשר והכנה של האישה הרה ללידה ספונטאנית או יזומה, במידה ומתעורר צורך רפואי".

דר טל בן-ארי סקל (צילום: "וולפסון")

דר טל בן-ארי סקל (צילום: "וולפסון")

ד"ר ג'וליה ברדה, האחראית על המרפאה, ציינה עוד כי "לסוכרת בהריון השלכות לגבי האם והילוד. מבחינת האם היא עלולה להתבטא בסוכרת עתידית ובבעיות של יתר לחץ דם. לכן זקוקה האישה לטיפול ולהכוונה גם לאחר ההריון. יש חשיבות יתר באיזון הסוכרת בהריון, כיוון שחוסר איזון עלול לפגוע בעובר ולגרום לו גם להיות חשוף למחלות במהלך חייו לכן יש חשיבות גם לשילוב המרפאה עם המרפאה לסוכרת מבוגרים".

ד"ר טל בן ארי-סקל: "סוכרת בהריון הוא מצב שבו קיימת אי סבילות לפחמימות, המובילה לעלייה ברמת הסוכר בדם שעלולה לגרום לסיבוכי הריון ביניהם תינוקות גדולים, נזק במהלך הלידה ועלייה בשיעור הניתוחים הקיסריים. כדי להימנע מסיבוכים אלו יש לאבחן את התופעה על ידי בדיקת סוכר בצום בתחילת ההריון והעמסת סוכר. בשלב מאוחר יותר, הטיפול כולל איזון רמת הסוכר על ידי שימוש בתרופות, בכדורים או בזריקות אינסולין".

ד"ר זוהר לנדאו, מנהלת היחידה לסוכרת ואנדוקרינולוגית ילדים בבית החולים, ציינה כי באחרונה נתקלים הרופאים "בעליה משמעותית בסיבוך מסוג זה בהריון. העלייה המשמעותית נובעת מהשפע היחסי שקיים במאה ה-21, המתבטא בעודף תזונה וביצירת שכיחות הולכת וגוברת של השמנת יתר. חלה גם עליה משמעותית בגיל הנשים הבוחרות להרות בגיל מבוגר יותר בין השאר משיקולי קריירה. התוצאה: חוסר מודעות מספק לנושא בקרב האוכלוסייה ואפילו ציבור הרופאים הראשוניים. מספר לא מבוטל של נשים, ובמיוחד עם עודף משקל, אינן מיודעת לגבי ההכנה הנאותה להריון ולכן אינן מאובחנות בזמן - עד שמופיעה סוכרת בהריון".

נושאים קשורים:  חדשות,  הריון,  סוכרת,  המרכז הרפואי וולפסון,  מרפאה
תגובות