• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

אחרי עזיבת גרמן: דו"ח במשרד הבריאות ממליץ להחזיר את הפלרת המים בישראל

שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן החליטה באוגוסט 2014 להפסיק את חובת ההפלרה של המים בישראל, למרות מחאות מצד מומחים ואיגודי רופאי הילדים והשיניים; המשרד מבסס את המלצתו החדשה על דו"ח שמצא, כי שני-שלישים מהילדים בגילאי 5-6 סובלים מעששת

מים מברז (צילום: אילוסטרציה)
מים מברז (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח שהוכן עבור משרד הבריאות ממליץ להחזיר את חובת הפלרת המים בישראל, במטרה להילחם בעששת. הדו"ח מצביע על כך, של-62.3% מהילדים בגילים 6-5 יש עששת. הדו"ח מבוסס על בדיקות שנעשו ב-2014 ל-1,210 ילדים בכתה א' ב-23 יישובים ברחבי הארץ.

היומון "ישראל היום", המדווח על כך היום (יום ד'), ציין כי על-פי מדגם הבדיקות, העששת שכיחה ב-56% מהילדים באוכלוסייה היהודית וב-78.4% מהילדים במגזר הערבי. לכ-60% מהילדים בישובים המבוססים אין עששת, לעומת כ-70% מהילדים בישובים העניים הסובלים ממנה. אצל כל ילד מבין החולים, לפחות 3 שיניים נפגעו בעששת.

הפסקת הפלרת המים נעשתה החל מאוגוסט 2014, כאשר שרת הבריאות לשעבר יעל גרמן החליטה על המהלך, בניגוד לעמדת משרד הבריאות בעבר ולעמדת איגודי רופאי הילדים והשיניים, שניהלו מאבק ציבורי נגד החלטתה.

באוקטובר האחרון הגישו 12 רופאים בכירים, אנשי אקדמיה בתחום הרפואה ומומחים נוספים עתירה לבג"צ נגד החלטת גרמן בנושא הפלרת המים. ביוני שעבר הואשמה גרמן על-ידי הרופאים בכך שקיבלה את ההחלטה על בסיס מחקרים מוטלים בספק, והצביעו כי האקדמיה לרפואת ילדים בארה"ב תומכת בהפלרת המים כדי להילחם בעששת.

באוגוסט האחרון אמר יו"ר איגוד רופאי הילדים בהר"י, פרופסור אלי סומך, בשיחה עם "דוקטורס אונלי", כי הוא "מקווה מאוד שלא נשלם בעתיד מחיר יקר על ההחלטה השגויה של שרת הבריאות".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  איגוד רופאי הילדים,  איגוד רופאי השיניים,  עששת,  הפלרת המים,  חובת הפלרה,  שרת הבריאות יעל גרמן
תגובות
אנונימי/ת
22.03.2015, 09:30

החזרת הפלרה עכשיו תהיה צעד לא חכם, ולו רק בעקבות המסר שמשרד הבריאות מעביר. הדבר יפגע קשות באמון הציבור במשרד (שגם כך נמצא בירידה). מספיק לקרוא מה כתוב כרגע באתר משרד הבריאות:
http://www.health.gov.il/NewsAndEvents/SpokemanMesseges/Pages/17082014_1.aspx
"ביום 26 באוגוסט 2014 יכנס לתוקף הסעיף בתקנות המים שמפסיק את חובת הפלרת המים בישראל ולמעשה לא תהיה הפלרה בישראל. תקנות המים נוסחו בהתאם להמלצות "ועדת עדין" שדנה בנושא ובכלל זאת המליצה על הפסקת חובת ההפלרה בישראל. התקנות אושרו על ידי ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת הקודמת. התקנות קובעות כי תוך שנה ממועד פרסומן תופסק חובת ההפלרה בישראל.

עם ביטול חובת ההפלרה תצטרף ישראל לרוב המוחלט של מדינות העולם בהן אין חובת הפלרה. כמו כן, על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי ישנה ירידה בעששת גם במדינות שלא הפלירו את מי השתייה. ברמה הבינלאומית חובת ההפלרה קיימת רק באירלנד. קיימות מדינות כגון הולנד, שוודיה וצ'כיה בהן קיים איסור להפליר את מי שתיה."

תחת שאלות ותשובות נכתב בין השאר:
מהן הסיבות להפסקת חובת ההפלרה?
רק כ-1% מהמים משמשים לשתייה, ואילו 99% מהמים מיועדים לשימושים אחרים (תעשייה, חקלאות, הדחת אסלות וכו'). כמו-כן קיימות עדויות מדעיות לפיהן פלואוריד בכמויות גדולות עלול להביא לפגיעה בריאותית. כאשר מספקים פלואוריד באמצעות מי השתייה אין בקרה לגביי כמות הפלואוריד הנצרכת בפועל והדבר עלול להביא לצריכת יתר. אספקת מים מופלרים מחייבת גם את מי שאינו רוצה בכך, לצרוך מים עם תוספת פלואור, לכן גישה זו איננה מקובלת ברוב מדינות העולם.

האם קיימים הבדלים ברמת העששת בין מדינות שמפלירות מים למדינות שאינן מפלירות?
​נתוני ארגון הבריאות העולמי מצביעים על כך שאין הבדל משמעותי ברמת העששת בין מדינות מפלירות לבין שאינן מפלירות.

לפחות שימתינו כמה שנים כדי שיוכלו לאסוף עדויות על כמות העששת בישראל בעקבות הפסקת ההפלרה.