חדשות

3 חברות תרופות אירופיות פירסמו אזהרה לרופאים בישראל לגבי תרופה לטרשת נפוצה

החברות פירסמו את האזהרה בעקבות מקרים של פקקת בכלי דם, סיבוכי כליה ואחרים, על-פי דיווחים שהגיעו לרשות התרופות האירופית

15.12.2014, 16:33

שלוש הנציגויות הישראליות של חברות התרופות האירופיות "מדיסון פארמה", "באייר" ו"מרק-סרונו", שיגרו בסוף השבוע שעבר הודעה לרופאים לגבי בעיית בטיחות שנתגלתה לבשימוש בתכשירי אינטרפרון לטיפול בטרשת נפוצה.

תכשירי אינטרפרון בטא המאושרים בישראל לטיפול בטרשת נפוצה הם:
Avonex של מדיסון פארמה
Rebif של מרק סרונו
Betaferon של באייר ישראל

החברות הודיעו, כי רשות התרופות האירופית אישרה שאכן נתגלו כמה מקרים שבהם שימוש בתכשירים הללו הוביל מטופלים לסבול מפקקת בכלי הדם הקטנים (TMA), לפקקת עקב מיעוט תרומבוציטים (TTP) ולביטויים שונים של פגיעה כלייתית. החברות מסרו כי ההודעה נעשתה בשיתוף משרד הבריאות ונועדה ליידע את הרופאים.

בהודעה נמסר, כי יש דיווחים שהגיעו לרשות התרופות האירופית על מקרים של
TMA) Thrombotic Microangiopathy), לרבות מקרים שהובילו למוות, שדווחו במהלך הטיפול בחולי טרשת נפוצה באמצעות תכשירי אינטרפרון-בטא. מרבית מקרי ה-TMA התבטאו ב-TTPי (thrombotic thrombocytopenic purpura) ו-HUSי (haemolytic uraemic syndrome).

כמו כן, התקבלו דיווחים על מקרים של תסמונת נפרוטית (Nephrotic syndrome) הכוללים ביטויים שונים של פגיעה כלייתית. ה-TMA והתסמונת הנפרוטית עלולים להתפתח החל ממספר שבועות ועד למספר שנים לאחר תחילת הטיפול בתכשירי אינטרפרון בטא.

הרופאים נקראו "לשים לב להתפתחותם של מצבים אלו ולטפל בהם במהרה, במידה שאובחנו". הם גם נקראים לפעול בהתאם לשורת המלצות שפורטו בהודעה המלאה. הרופאים המטפלים הונחו לבצע בדיקות ניטור ספירת דם מלאה, ספירה מבדלת של תאי דם לבנים, טסיות, בדיקת כימיה של הדם כולל תפקודי כבד כמו ASAT ואחרים, לפני תחילת הטיפול בתרופה ולאורך פרקי זמן קבועים במהלך הטיפול גם כאשר נעדרים סימנים קליניים.

ההודעה מפרטת את התסמינים הקליניים של TMA והמלצות למתן תכשיר חלופי.

להורדת ההודעה המלאה של חברות התרופות לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  Rebif,  Avonex,  מרק סרונו,  מדיסון פארמה,  באייר ישראל,  אינטרפרון בטא,  אינטרפרון,  Betaferon
תגובות