• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

זמני המתנה: 4 חודשים לניתוח קטרקט, 5 חודשים לארתרוסקופיה

דו"ח מש' הבריאות מצביע על זמני ההמתנה הארוכים לניתוחים אלקטיביים; בשיא מחזיק ניתוח טימפנופלסטיקה - כחצי שנת המתנה

ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)

124 שבועות – שהם 868 ימים או שנתיים ו-5 חודשים – זהו זמן ההמתנה הממושך ביותר לניתוח אלקטיבי (לא דחוף) ברפואה הציבורית, על-פי דו"ח חדש של משרד הבריאות המתפרסם הבוקר (יום א'). בשיא זה מחזיק המרכז הרפואי "סורוקה", שזה זמן ההמתנה הדרוש בו לשם ניתוח טימפנופלסטיקה (סגירת נקב בעור התוף).

הדו"ח מתייחס לזמני ההמתנה לניתוחים אלקטיביים ב-27 בתי החולים הכלליים הציבוריים בישראל, בין ינואר ליוני השנה, ומראה כי השונות ביניהם גדולה. ההמתנה ב"בילינסון" לאותו הניתוח נמשכה רק 12 שבועות וב"קפלן" 24 שבועות. בממוצע ארצי, ההמתנה לפרוצדורת הניתוח הזאת עומדת על 193 ימים - ההמתנה הארוכה ביותר מבין כל הניתוחים האלקטיביים שבהם עסק הדו"ח, שכללו ניתוחי לב וכלי דם, ניתוחים במערכת השרירים והשלד, ניתוחי א.א.ג, עיניים, פרוצדורות במערכת העיכול, באברי המין הזכריים והנקביים, במערכת השתן, וניתוחים פלסטיים לאחר ירידה ניכרת במשקל הגוף.

במקום השני בממוצע הארצי עומדת ההמתנה לניתוח לקשירת טחורים – 176 ימים בממוצע; אחריו ניתוח לתיקון צניחת עפעף מגיל 18 ומעלה – 174 ימי המתנה בממוצע; ניתוח מסטואידקטומיה רדיקלית (באוזן התיכונה) חייב המתנה של 161 ימים; ארתרוסקופיה מורכבת (ניתוחי מרפק/קרסול) היו כרוכים בהמתנה של 149 יום; יישור מחית האף המתנה של 147 יום, וניתוח אף סינוסים FESS היה כרוך בהמתנה של 138 יום, בממוצע ארצי.

הדו"ח החדש, שהוכן על רקע המלצות "ועדת גרמן" לקיצור תורים, מהווה המשך לדו"ח שפורסם במאי השנה, בו נמסרו נתוני המתנה לניתוחים אלקטיביים שנעשו ברבעון האחרון של 2013. כל הנתונים הם על-פי דיווחים שמסרו בתי החולים, כאשר הנהלות בית חולים גם נדרשו לאשר את נכונותם. דיווחי בתי החולים לגבי זמני ההמתנה נעשו בשבועות. במקביל, ביצע משרד הבריאות מבדק "לקוח סמוי", על-ידי פניה טלפונית למחלקות המנתחות ובירור מועד לתור הקרוב ביותר.

עוד מגלה הדו"ח, כי הזמן הממוצע הארצי לניתוח כריתת ערמונית עומד על 54 ימים וניתוח לתיקון טמירות אשך חייב המתנה של 61 יום, בממוצע. לתיקון צניחת קיר קדמי בנרתיק, זמן ההמתנה הממוצע עמד על 98 יום ולכריתת רחם - 57 יום. לניתוח שקדים זמן ההמתנה עמד על 126 ימים ולכריתת בלוטת התריס 51 ימים. זמן ההמתנה הממוצע לניתוח מעקפים (CABG) הוא 12 יום (בדו"ח ממאי עמד הממוצע על 40 יום) ולהחדרת צנתר לווריד מרכזי דרך היקפי (PICCי) - 5 ימים בלבד.

זמן ההמתנה הממוצע לניתוח במערכת העיכול הוא 5 ימים, לתיקון בקע 92 ימים, לניתוח מעי גס וחלחולת 30 יום, להחלפת גסטרונומיה מלעורית PEG (אנדוסקופיה) 8 ימים.

לשם החלפת מפרק ברך ראשונית, זמן ההמתנה הממוצע עמד על 130 יום. לכריתת כליה מלאה פתוחה 28 יום ולתיקון דלף שתן בעזרת סרט סינטטי – 102 יום; זמן המתנה לניתוח קטרקט עמד על 106 יום בממוצע ולהשתלת מסתם תוך-עיני – 20 יום.

בהשוואה בין בתי חולים, ב"סורוקה" נדרשה המתנה של 116 שבועות לניתוח תיקון צניחת עפעף עד גיל 18, לעומת 5 שבועות ב"קפלן" ו-6 שבועות ב"כרמל". 77 יום היה זמן ההמתנה ב"סורוקה" ליישור מחיצת האף ו-69 שבועות להחלפת מפרק ברך ראשונית. ב"פורייה" זמן ההמתנה לניתוח ישור מחיצת האף וניתוח שקדים עמד על 64 שבועות.

זמן המתנה של כשנה נרשם ב"איכילוב" לכריתת קונכיות האף, יישור מחיצת האף, ניתוח בוניון (תיקון תפיחה בבוהן) ולניתוח פלסטי לאחר ירידה במשקל. גם ב"וולפסון" ההמתנה לניתוח הפלסטי מסוג הזה עמדה על 52 שבועות.

זמן ההמתנה הקצר ביותר לאיזושהי פרוצדורה ניתוחית, בהתאם לדיווחי בתי החולים, עמד על פחות מ- 3 ימים ב"איכילוב" לניתוח מעקפים.

מחברי הדו"ח מדגישים, כי שוק הניתוחים מושפע מהיצע כוח האדם הרפואי, תקנים, מגבלות חדרי הניתוח, בצורך במתן קדימויות לניתוחים דחופים המגיעים דרך חדר המיון והמחלקה לרפואה דחופה, בצורך לבצע ניתוחים אונקולוגיים ובהעדפת מקרים מורכבים יותר לשם ביצוע הניתוחים בשעות הבוקר.

כל אלו משפיעים על זמני ההמתנה. כמו כן קיימת בעיית תקצוב חסר וגם מנגנון ההתחשבנות ("CAP") שבין בתי החולים לקופות החולים משפיעה על התארכות התורים. עוד מציין הדו"ח, כי הפערים בזמני ההמתנה לסוגים שונים של ניתוחים יכולים להגיע גם למספר חודשים במערכת הציבורית מול ימים ספורים במערכת הפרטית, כאשר המטופלים משתמשים לשם כך בביטוחי השב"ן (משלימים) שלהם או בביטוחים הפרטיים-מסחריים.

להורדת הדו"ח המפורט לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  ניתוח,  רפואה פרטית,  רפואה ציבורית,  זמני המתנה,  ועדת גרמן,  קיצור תורים
תגובות
מוטי רביד
30.11.2014, 21:48

הסקר של משרד הבריאות לא כלל את בית החולים מעיני הישועה בבני ברק.
רבים מבין הניתוחים שאליהם יש תור ארוך מבוצעים בהצלחה רבה במעיני הישועה ,ללא תור.
כל ניתוחי א.א.ג. כולל כפתורם ,ניתוחי סינוסים וניתוחי תירואיד וצוואר, כ קשת הניתוחים באורתופדיה כולל ארתרוסקופיה והחלפת מפרקים, בכירורגיה כללית, כיס מרה ניתוחי מעי, קיבה, רקטום, כירורגית ילדים, אולולוגיה.
החברים מוזמנים להפנות חולים מצויידים בטופס 17. החולים ינותחו ללא כל תשלום נוסף ובהמתנה מינימאלית.