חדשות

משרד הבריאות פירסם הנחיות לגבי השימוש בתואר מומחה ברפואה

ההנחיות כוללות הוראות לגבי תג הזיהוי שרופא חייב לשאת על בגדיו וכן מחייבות מתמחים להציג את עצמם כמתמחים בתג הזיהוי

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, פירסם אתמול (יום ב') הוראות וכללים לגבי השימוש בתואר "מומחה" על-ידי רופא. ההוראות נכללות ב"חוזר מנכ"ל" שנשלח לרופאים, למרפאות, לקופות החולים ולבתי החולים. ההוראות הן בהמשך לחוזר מנכ"ל קודם שעסק בדרכי זיהוי של מטפל ועובד בריאות (מדצמבר 2001) ובהתאם להוראות חוק זכויות החולה ופקודת הרופאים.

בחוזר נאמר:
"כדי למנוע הטעיית מטופלים בדבר תוארו של הרופא המטפל בהם, על הרופא להציג את תפקידו בצורה ברורה, בשמו המלא ובתוארו המקצועי בתג הזיהוי. הרופא יישא על בגדיו את התג במקום בולט. תג הזיהוי יישא את שמו וסמל המוסד הרפואי שבו הוא מועסק. התג יכלול  לפחות את הפרטים הבאים, בכתב דפוס שחור, ברור, בגודל של 5 מ"מ לפחות: שם פרטי ושם משפחה, תפקיד ותמונה עדכנית בגודל של 2X2 ס"מ לפחות."

באשר לשימוש בתואר מומחה בכתב או בעל פה, מדגיש חוזר המנכ"ל:
"רופא בעל תואר מומחה לפי תקנות הרופאים (אישור תואר מומחה ובחינות) יציין בתג הזיהוי שלו ובע"פ כי הוא רופא מומחה בתחום המומחיות שבו ניתן לו התואר בלבד. אין לציין מומחיות שאיננה מוסדרת בתקנות. אם הרופא המומחה מנהל תחום מסוים, הוא רשאי לציין לצד תואר המומחה גם את תחום השירות או היחידה שאותה הוא מנהל. לדוגמא: ד"ר ישראל ישראלי, מומחה בכירורגיה אורתופדית. מנהל שירות, כירורגיה של כף היד".

"רופא שאיננו בעל תואר מומחה, אך עוסק בתחום שירות מסוים ברפואה, רשאי לציין בתג הזיהוי ובע"פ את היותו רופא וכן את המחלקה או המרפאה שבה הוא עובד. לדוגמא: ד"ר ישראל ישראלי, רופא, מרפאת ילדים. או ד"ר ישראל ישראלי, רופא, מחלקה פנימית א'.

"רופא הנמצא במהלך ההתמחות יציין בתג הזיהוי במפורש כי הוא 'מתמחה' ואת תחום המומחיות שבה הוא מתמחה בלבד. הרופא יוכל לציין כי הוא רופא העובד במרפאה או במחלקה מסוימת אך מבלי לציין את היותו מומחה. לדוגמא: ד"ר ישראל ישראלי, מתמחה ברפואת נשים. אין לרשום ואין להציג לפני המטופל: ד"ר ישראל ישראלי, רופא נשים."

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  התמחות,  חוק זכויות החולה,  מומחה רפואי,  תג זיהוי,  מתמחה
תגובות
עדו
25.11.2014, 20:26

בזה מתעסקים?

מערכת הבריאות הציבורית בישראל קורסת, חולים ממתינים יממות בחדרי המיון למיטה במסדרון המחלקה הפנימית שבה יוכלו לגווע ולא בשקט, ובמשרד הבריאות הקימו "ענף משטר ומשמעת".

"משוגעים, רדו מהגג!"

ירון
26.11.2014, 07:57

על פניו זה נראה כעיסוק בזוטות, אך לעתים משרד הבריאות נאלץ להגיב להלך הרוח בציבור. יכול להיות שלמטופלים זה כן חשוב (או לפחות לחלקם), ואנו בעידן בו יש רפואה מתגנוננת.

עוד מעט אנו עלולים להגיע למצב שמטופל יתבע בית חולים על כך שחשב שמטפל בו מומחה ולא מתמחה. אז אין ברירה וצריך להסדיר את העניין.
כך לפחות אף אחד לא יוכל לבוא בטענות

עדו תמרי
28.11.2014, 13:15

חולק עליך, נכבדי.
לקוח/ה זכאי/ת לדעת את האמת ואין בכך פסול.
מתפקד בתחום שאין לו מומחיות מורשית = מתחזה !!!

יעל
25.11.2014, 20:38

מה חדש בזה?

אביב
27.11.2014, 20:59

בקופות החולים עובדים עשרות אם לא מאות רופאים לא מומחים שמתארים את עצמם בצורה שמטעה את הציבור.

לדוגמה בקופות החולים ישנם עשרות רופאים כלליים (ללא התמחות) שהם והקופה מתארת אותם כרופאי נשים - גניקולוגים

עשרות רופאים כלליים שהקופה והם מתארי את עצמם רופא אורטופד

עשרות אונקולוגים שהם - רופאים כלליים - ללא התמחות

הציבור לא מבחין בין גניקולוג , רופא גניקולוג, ו מומחה בגניקולוגיה ....

כשהקופה קובעת לאישה תור אצל גניקולוג האישה חושבת שהוא באמת גניקולוג - היא לא יודעת שהוא רופא כללי.......

כנ"ל לגבי אונקולוג.... ילדים.... אורטופד

אז לדעתי כדי שלא לאפשר לקופות הטעות את הציבור - הפרסום הזה נכון

יוסי
27.11.2014, 21:45

אתה צודק במיליון אחוז. סוף סוף מפסיקים את הטעיית הציבור!

ilya
28.11.2014, 09:06

רופאים ממקצועות הנ"ל יש אותם מעט עד בודדים בקופות החולים כעת - רובם המוחלט למיטב ידיעתי אלה שהתקבלו לעבודה עד תחילת שנות ה-90, קיבלו קביעות ולא ניתן להעבירם מתפקידם, אולם זה גם לא בעיה כי ממילא לרובם נשארו שנים בודדות עד לפרישה לגמלאות.
הרוב המוחלט של רופאים בקופות החולים שמציגים את עצמם כ"מומחים" כביכול אלה רופאים כלליים שמציגים את עצמם כ"רופאי משפחה" (ללא התמחות מתאימה) או כ"רופאי ילדים" (גם ללא תואר מומחה אם כי לרובם יש נסיון רב בתחום). וקופות החולים ממשיכות לקלוט אותם רופאים לאותם תפקידים בשל מחסור עצום ברופאים ראשוניים במיוחד בקופות הקטנות

יעקב רודוי
27.11.2014, 23:17

אין מקריות בעיתוי הפרסום רק לאחרונה היתה תכנית טלויזיה על הנושא.

לאון
28.11.2014, 18:44

מצוין, מזמן היה צריך לעשות זה.
ומה עם תואר פרופסור?
יש לנו אחד שמסתובב עם תואר זה על התג, למראות שאין על כך אישור של המועצה המדעית. עשינו חיפוס של עבודות שלו בGoogle- לא מצאנו אף אחד.

ד"ר ישראלית ישראלי
29.11.2014, 12:36

מוטב יוצג שעון עצר על התג שמדווח למטופל כמה שעות הרופא במשמרת. זכות הציבור לדעת שמטפל בו רופא שער ועובד 26 שעות!! זה לא פחות חשוב מתוארו.

פרופ' גיורא טרייסטר
30.11.2014, 09:42

ההוראה מוטעית,מטעה ואנכרוניסטית וכמוה כ"חוק כנוביץ"- אי אפשר וגם אין צורך לקיימה.

גרשון בודנר
30.11.2014, 13:09

אני מכיר אישית פרופסורים לרפואה שלא קראו את המאמר עליו הם חתומים (עם רבים אחרים), המאמר, שבין היתר, זיכה אותם בתואר הנכסף.
ברומניה, "פרופסור" הוא מורה בתיכון.