• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

משרד הבריאות הורה להגביל שימוש ב"מוטיליום" בשל תופעות לוואי

לפי דיווחים מרשות התרופות האירופית, התרופה, המיועדת לטיפול בבחילות ובהקאות, גורמת במקרים נדירים להפרעות קצב-לב

משרד הבריאות הטיל הגבלה על השימוש בתכשיר "מוטיליום" (Motilium), תרופה המשמשת בעיקר לטיפול בבחילות ובהקאות, לאחר שהתגלה כי במקרים נדירים היא גורמת לתופעות לוואי לבביות.

בהודעה לרופאים שהופצה בסוף השבוע מסר משרד הבריאות, כי החומר הפעיל בתרופה, דומפרידון (Domperidone), עלול להוביל להתפתחות של הפרעות קצב עד כדי סיכון חיים. מדובר בסיכון ידוע, אולם נדיר .

הודעת משרד הבריאות פורסמה בעקבות דיווחים שהתקבלו ברשות התרופות האירופית על תופעות לוואי אלו, וזאת למרות האזהרות והמגבלות הקיימות כבר לגבי השימוש בתכשיר. לפיכך, החליט משרד הבריאות להוסיף מגבלות שימוש לתרופה על מנת לצמצם עוד יותר את הסיכון להתפתחות תופעות הלוואי הנ"ל. ההחלטה התקבלה בוועדה המייעצת לבטיחות הטיפול התרופתי ובעקבות דיונים שבסופם הוחלט לאמץ את המגבלות החדשות.

בהודעה לרופאים נמסר, כי ידוע שהסיכון לפתח הפרעות קצב אלו עקב שימוש בתרופה עולה בגילאי 60 ומעלה, כאשר המינונים עולים על 30 מ"ג ליממה, ובשילוב עם תרופות נוספות מסוימות וגורמי סיכון נוספים.

להלן תמצית המגבלות החדשות שעליהן החליט משרד הבריאות:

- יש לרשום את הטיפול בתרופה הזאת לפרק הזמן הקצר ביותר האפשרי. ככלל, מומלץ שמשך הטיפול לא יעלה על 7 ימים; יש להשתמש במינון היעיל הנמוך ביותר. מינון התכשיר בטבליות יוגבל ל-10 מ"ג עד 3 פעמים ביום; מינון מקסימאלי ליום הוא 30 מ"ג אצל מבוגרים ובילדים שמשקל גופם מעל 35 ק"ג

- שימוש יוגבל לטיפול בבחילות והקאות בלבד. עד לאחרונה, Motilium היתה רשומה גם לטיפול בבעיות נוספות במערכת העיכול כגון נפיחות, אי נוחות בטנית וצרבות. אולם, התוויות אלו בוטלו נוכח היעדר עדויות מספקות ליעילות הטיפול בהן.

- אין לרשום את התכשיר למטופלים בסיכון לפתח הפרעות קצב. יש לשים לב לתגובות בין תרופתיות המעלות את הסיכון לפתח הפרעות קצב מסכנות חיים.

- אין לתת את התכשיר למטופלים הסובלים מהפרעות אלקטרוליטיות - כמו ירידה ברמות האשלגן בדם או ירידה ברמות מגנזיום בדם.

נושאים קשורים:  חדשות,  Domperidone,  Motilium,  בחילות,  מוטיליום,  תרופה,  הקאות,  תופעות לוואי,  הפרעות קצב,  משרד הבריאות,  דומפרידון
תגובות
דר ארקין יחיאל
19.11.2014, 09:33

התרופה נרשמת גם להגברת הנקה אצל נשים מניקות (מופיע בספרות)
האם יש התוויות נגד לשימוש הנ"ל ?