• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
חדשות

מחקר: שימוש בסד כקיבוע זמני לשבר עד לטיפול מאט תהליך ההחלמה

מחקר אמריקאי שהוצג בכנס לרפואת ילדים העלה, כי 93% מהסדים שהונחו לילדים ונערים קובעו באופן שגוי על ידי הצוות הרפואי

בכנס האקדמיה הלאומית האמריקאית לרפואת ילדים (AAP) המתקיים בסן-דייגו הוצג בסוף השבוע מחקר שנעשה במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד, אותו הוביל אורתופד הילדים פרופסור ג'ושע אבצוג (Abzug), ובו נמצא כי שימוש לא נכון בסד לשם קיבוע שבר בעצם, במיוחד בילדים, גורם במקרים רבים לפגיעה בעור, להופעת סיבוכים כמו בצקת ונפיחות מקומיית ותהליך ההחלמה כולו אטי ואף גרוע.

"כאשר ילד מגיע לחדר מיון עם חשש לשבר בעצם, נוהגים בשלב ראשון לקבע בסד (Splint) את הגף הפגוע כדי לייצב אותו ולהפחית כאב עד שאורתופד ילדים מומחה יראה אותו להמשך הטיפול. אלא שבמקרים רבים שימוש לא נכון בסד מוביל לבצקת ולנפיחות באזור הפגוע, לרגישות גבוהה של העור ולהחלמה אטית ולא מיטבית", אמר פרופסור אבצוג בכנס בעת שהציג את מחקרו.

"לצערנו הרב רבים מהמתמחים באורתופדית ילדים ביחידה לרפואה דחופה ואחיות שמטפלות בשלב הראשוני בילד או בנער הפצוע מבצעים קיבוע לא נכון של הסד", הוסיף פרופסור אבצוג.

הוא הציג בכנס מחקר שנעשה לגבי 225 ילדים ונערים עד גיל 18 שהגיעו ליחידת אורתופדית-ילדים להערכת מצבם לאחר שקובעו בסד. דו"ח מפורט ציין מתי והיכן בוצע הקיבוע, סוג הסד ומי ביצע את הקיבוע (רופא-אורתופד, רופא העוסק ברפואה דחופה, אחות).

התוצאות היו: 93% מהסדים קובעו באופן לא נכון. הטעות הנפוצה ביותר בביצוע הקיבוע היה כאשר נעשה שימוש בתחבושת אלסטית ישירות על העור באזור הפגוע (77% מהמקרים), או מיצוב שגוי של החבישה והקיבוע (59%), או שימוש בסד באורך לא נכון (52%).

סיבוכים בעור וברקמות רכות עקב שימוש לא נכון בסד הופיעו בקרב 40% מהילדים שטופלו עקב חשד לשבר עצם. אצל 12% מהם אובחנו 2 סיבוכים או יותר. הסיבוך הנפוץ ביותר היה התנפחות ובצקת מוגזמים (28% מהמקרים). פגיעה ישירה ברקמה רכה כולל גרד, הופעת כיב או שלפוחית, ונראו בקרב 6% מהמטופלים הצעירים. עם זאת, אף לא אחד מהם נזקק להתערבות אחרת במסגרת טיפול בפציעה מקומית.

עורכי המחקר הצביעו על הצורך בהגברת האימון, החינוך וההכשרה של רופאים ואנשי צוות בשיטות המיוחדות הקיימות בקיבוע בסד והגברת המודעות לכך ששימוש לא נכון מוביל לפציעה חמורה וסיבוכים. יש להקפיד על תשומת-לב רבה במהלך הטיפול בילדים קטנים או בנפגעים שמצבם אינו מאפשר להם לתקשר עם בנוגע לאי-נוחות או לכאב שנגרמים בגלל קיבוע שגוי.

נושאים קשורים:  חדשות,  עור,  דלקת,  שבר,  סד,  קיבוע זמני,  החלמה,  בצקת
תגובות