• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר בארה"ב: דיכאון וחרדות נפוצים כפליים בקרב חולי פרקינסון

14% מחולי הפרקינסון במחקר שנמשך שנתיים לקו בדיכאון; החוקרים: השפעת המחלה על מסלולים עצביים במוח מגבירה את הסיכון

קשישים, תפקוד (צילום: אילוסטרציה)

כתב העת Neurology פירסם בסוף השבוע תוצאות מחקר שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב, ממנו עולה כי דיכאון וחרדות נפוצים פי שניים בחולי פרקינסון שאובחנו בתחילת מחלתם, לעומת המצב באוכלוסייה. עוד מצא המחקר, כי מצבי הדיכאון מתגברים עם התקדמות מחלת הפרקינסון, וכי חולים רבים אינם מקבלים טיפול הולם להפרעות אלה.

החוקרים ציינו, כי מחקרים קודמים העלו שהשפעותיה של מחלת פרקינסון על המוח מעוררות את הופעת הדיכאון. במחקר החדש נבדקו 423 אנשים שאובחנו זה מקרוב כחולי פרקינסון, בתחילת שלבי המחלה, וצוות המחקר עקב אחר הבריאות הנפשית שלהם במשך שנתיים.

הנוירולוג פרופסור דניאל ווינטראוב, שהוביל את המחקר, הדגיש כי יש סיבות פסיכולוגיות מדוע אנשים עם מחלת פרקינסון עשויים לשקוע בדיכאון, אבל מתברר שגם מסלולים עצביים במוחם מושפעים עקב מחלתם. "הבעיה הגדולה היא שהדיכאון עדיין איננו מוכר מספיק לרופאים כשמדובר בחולי פרקינסון", אמר.

עורכי המחקר ציינו, כי לפחות 14% מחולי פרקינסון הם דיכאוניים בהשוואה ל-6.6% של דיכאוניים באוכלוסייה הכללית (לצורך המחקר נעשתה ההשוואה מול קבוצת ביקורת שכללה מתנדבים בריאים ללא פרקינסון).

במהלך המעקב אחר קבוצת החולים הבחינו החוקרים בעלייה קטנה בתכיפות ובחומרת מצבי הדיכאון בקרב חולי פרקינסון, בעוד שבקרב קבוצת הביקורת דווקא חלה ירידה בתכיפות התקפי הדיכאון. עוד נמצא, כי 16% מחולי הפרקינסון נטלו תרופה אנטי-דיכאונית ותכיפות נטילתה גדל משמעותית ל-25% כעבור שנתיים מתחילת המעקב אחריהם.

לעומת זאת, כ-65%-72% מחולי הפרקינסון שנמצאו חיוביים לדיכאון לא טופלו בתרופות הנדרשות לשיפור מצבם הנפשי.

מומחה נוסף, פרופסור דיויד ברן (Burn) מאוניברסיטת ניוקאסל באנגליה, שחוקר את המחלה בתמיכת קרן הפרקינסון הבריטית, הדגיש כי דיכאון עשוי להיות סימן מקדים להופעת פרקינסון. "לא אחת אנחנו מגלים כי אנשים שוקעים בדיכאון ובחרדה בערך 10 שנים לפני שהם מפתחים מחלת פרקינסון", אמר פרופסור ברן.

לדבריו, "ניתן להבחין בסימני המחלה הראשונים שהם רעד ובעיות תנועה אבל המחלה למעשה מתחילה במוח בהשפעת שינויים שחלים בחומרים הכימיים המוחיים. בעקבות זאת גם נגרמות בעיות שינה – מה שעשוי להוביל לצורות מינוריות של דיכאון. דיכאון הוא גם תופעת לוואי של תרופות לפרקינסון".

ההתעניינות הציבורית בקשר שבין דיכאון לפרקינסון גברה בימים האחרונים בעקבות התאבדותו של השחקן רובין וויליאמס בשבוע שעבר, לאחר שהתברר כי בנוסף לדיכאון ממנו סבל רוב ימי חיי אובחן גם כחולה בשלבים הראשונים של מחלת הפרקינסון.

לקריאת הדיווח המלא בכתב העת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  דיכאון,  פרקינסון,  מוח,  התאבדות,  סימנים מקדימים,  סימפטומים,  רובין ויליאמס
תגובות