• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
אסתמה

חוסמי-בטא סלקטיביים נסבלים יותר אך לא נטולי סיכון בחולי אסתמה

לדברי החוקרים, הסיכון העיקרי הוא בחשיפה אקוטית, אותה ניתן למזער באמצעות מתן מינון מינימלי בראשית הטיפול

27.04.2014, 10:42

חוסמי-בטא אינם מומלצים לשימוש בחולי אסתמה, במיוחד לא-נשלטת, בשל הסיכון לכיווץ ברונכיאלי שנגרם בשל חסימה של רצפטורים אדרנרגיים β2. בטא-בלוקרים סלקטיביים עשויים להיות פחות מסוכנים. תרופות שונות מקבוצה זו נבדלות בתכונותיהן וכן עשוי להיות הבדל בין חולים שונים ובין מינונים שונים של אותה תרופה. בנוסף, חסימה של קולטני בטא עשויה להפחית את יעילות הטיפול בבטא-אגוניסטיים.

חשיפה של חולי אסתמה לבטא-בלוקרים, כולל בלתי סלקטיביים, אינה נדירה. מטרת המחקר היתה לבחון שינויים בתפקוד הנשימתי ויעילות טיפול בבטא-אגוניסטיים לאחר חשיפה.

לצורך כך בוצעה סקירה שיטתית של מחקרים רנדומליים-מבוקרים שבדקו חשיפה אקוטית של חולי אסתמה לחוסמי-בטא. סה"כ אותרו 32 מחקרים שענו לקריטריונים. 16 מחקרים העריכו בטא-בלוקרים סלקטיביים , 6 העריכו בטא-בלוקרים לא סלקטיביים ו-10 העריכו בטא-בלוקרים משתי הקבוצות (600 חשיפות אקוטיות לבטא-בלוקרים סלקטיביים ב-330 חולי אסתמה, 301 חשיפות אקוטיות לבטא-בלוקרים לא סלקטיביים ב-218 חולי אסתמה). התרופות הנפוצות ביותר שנבדקו היו אתנולול, פרופרנולול ומטופרולול.

חשיפה אקוטית לבטא-בלוקרים סלקטיביים גרמה לירידה של 6.9% ב-FEV1 בממוצע, ירידה של 20% ומעלה ב-FEV1 בחולה אחד מתוך שמונה (P=0.03), תסמינים שהשפיעו על אחד מתוך 33 חולים (P=0.18) והפחתה של האפקט הבטא-אגוניסטי ב-10.2%.

חשיפה אקוטית לבטא-בלוקרים לא סלקטיביים גרמה לירידה של 10.2% ב-FEV1 בממוצע, ירידה של 20% ומעלה ב-FEV1 באחד מתשעה חולים (P=0.02), תסמינים באחד משלושה עשר חולים וירידה של 20% באפקט של בטא אגוניסטים.

בבחינת הטרוגניות, נמצאו הבדלים ניכרים לגבי סליפרולול ולבטולול שנסבלו טוב יותר (יחסית לתרופות סלקטיביות ולא סלקטיביות אחרות בהתאמה). לגבי בטא-בלוקרים סלקטיביים נצפתה תגובה תלוית מינון.

לסיכום, החוקרים קבעו כי בטא-בלוקריים סלקטיביים נסבלים יותר בקרב חולי אסתמה אך הם אינם נטולי סיכון. הסיכון העיקרי הוא בחשיפה אקוטית. ניתן למזער את הסיכון במתן מינון מינימלי בראשית הטיפול. התגובה לבטא-אגוניסטיים פוחתת יותר, כאשר נעשה שימוש בבטא בלוקרים לא סלקטיביים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Morales DR, Jackson C, Lipworth BJ, et al. Adverse Respiratory Effect of Acute β-Blocker Exposure in Asthma:A Systematic Review and Meta-analysis of Randomized Controlled Trials. Chest. 2014;145(4):779-786.

נושאים קשורים:  אסתמה,  חוסמי בטא,  בטא-בלוקר,  מחקרים
תגובות